Gå til innhold

Mom2two

Mamma`n til Lukas & Milla

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Du den fiskeretten som var enkel å lage, har du lyst å gi meg den nå? :-)

Dessuten lurte jeg på om du hadde en super dessert til julaften som passer både lite og stor?

Hvis du har tid da selvfølgelig, ellers kan du ta det senere da ungene ligger i drømmeland:)

Takk:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herlighet, har jeg helt glemt vet du!!!!

Sorry, går og henter den med en gang!!!!

Dessert? Hva med panna cotta med bær coulis? Det er yummy!!!! Hvilken sjanger dessert hadde du tenkt da? Har en sjokoladepuddingkake med bringebær som er knallgod, men relativt heavy og rich.

*labber og henter oppskriften på fiskerett*

Skrevet

Hehehe takk:-)

Jeg vet ikke hva slags dessert, den må kunne gjøres dagen før og den må være en slager hos en 3 åring.

Hva er panna cotta?

Skrevet

Flyndre i langpane med råstekte grønnsaker

*ca. 800 g filèter av smørflyndre eller rødspette (smørflyndre er desidert best!!!)

* Salt og pepper

* 2 ss hvitvinseddik eller eplesidereddik (foretrekker førstnevnte)

* 2 ss extra virgin olive oil

Råstekte grønnsaker

* 4-5 poteter med litt størrelse

* 1 ss meierismør

* Salt og pepper

* 2 gulrøtter

* 100 gram friske eller fryste sukkererter (friske er best)

* 1 hvitløksfedd

Rømme til servering (jeg bruker også sitron i båter til å presse over fisken)

Skjær potetene i tynne skiver (jeg bruker ca.3-4 mm), de behøver ikke skrelles. Råstek dem i 7-8 min i smør. Dryss på salt og pepper. (Smak på en potetbit og kjenn at den er noenlunde ferdig før du har i gulrøttene). Skjær gulrøttene i tynne skiver og ha dem i stekepannen sammen med potetskivene. (Det er lurt å bruke en teflonpanne, og jeg bruker meierismør til å steke i her). Stek videre noen minutter. Snu og vend på potetene og gulrøttene med en stekespade. Når potetene begynner å bli møre, tilsetter du sukkererter og lar dem steke et minutt eller to sammen med et presset hvitløksfedd.

Ha salt og pepper på flyndrefilètene og legg dem i en smurt langpanne (jeg bruker alu.folie i bunnen). Sprinkle med eddik og olivenolje). Stek dem i ovnen ved 200 grader (jeg steker dem midt i ovnene) i 3-4 minutter til fisken blir hvit og flaker seg lett (min erfaring er at de trenger litt mer tid). Legg grønnsakene på tallerkener med fisken oppå (gidder aldri jeg:-p, her havner kasseroller på bordet). Sprinkle med litt god olivenolje. Server med rømme (og sitron!)

Ble litt lengre, siden jeg skriver litt om hvordan jeg gjør det i parantes da:-p

Skrevet

Panna Cotta er en fløtepudding. Det er yummy!

Crème Brûleet er også en slager:-), men litt mer jobb å lage til mange.

Ellers er det mange gode dessertkaker som er lettvinte når man er mange. Fromasjekake med frukt f. eks er friskt og godt.

Skrevet

Åååå du er så snill du, tusen takk. Det ser kjempe godt ut, og takk for at du fyller ut slik at jeg ikke gjør noen bommerter :D

TAKK:-)

Skrevet

Ok, panna cotta hørtes godis ut. Har du oppskrift eller kan jeg bare google det kanskje?

Skrevet

Ja, ofte er noen få enkle smaker sammen utrolig godt, det er min erfaring:-) Dette er virkelig en av mine favoritter for tiden altså, men jeg er veldig glad i fisk og sjømat da.

Skrevet

Jeg har bare brukt mange ulike, en stund siden jeg har laget det. Har funnet på nettet flere ganger. Finner massevis av oppskrifter om du googler.

Bør være en med gelatin, masse fløte og ekte vaniljestang i hvert fall:-)

Skrevet

Her f. eks:

http://matmons.net/visoppskrift.asp?id=564

Men ikke smaksett med sitron, kaffe ol. Den er best ren og pen, men noe bærgreier ved siden av. Bare google bær coulis. Bringebær passer godt. Jordbær er for søtt synes jeg, samme med blåbær.

Skrevet

Ok, da skal jeg google. Finne en med gelatin, mye fløte og vaniljestang.

Takk for fab oppskrift og gode råd Mom2Two, du er en engel :-)

Skrevet

Hehehe ok takk, skal sjekke den ut.

Skrevet

Bare koselig å dele på godene:-)

La inn en oppskrift under her på panna cotta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...