Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #1 Skrevet 23. november 2008 Har kommet til et punkt hvor jeg blir usikker på min "væremåte" ovenfor jenta på 2 år. Hun er blitt forferdelig sutrete og klengete.... Skal ha tutte hele tiden og står å griner å roper etter den når den ligger rett foran henne... Alt dette er vanvittig slitsomt! Hvordan skal jeg håndtere det? Skal jeg "overse" sutringen, skal jeg gjøre noe eller skal jeg bare ta henne opp å kose og gjøre som hun vil jeg skal...? Forvirret!
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #2 Skrevet 23. november 2008 Jeg ville oversett henne først. Gir hun seg ikke ville jeg gitt henne sutten og forklart henne at dersom hun mister den igjen, kan hun ta den opp selv, for hun er stor jente nå.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #3 Skrevet 23. november 2008 Ta henne opp og kose er vel greit, hvis det er dét hun vil. Men hun trenger da ikke få smokk, selv om hun sier hun vil ha tutte? Legg vekk smokken for alltid, og gi henne en kos når hun ber om det.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #4 Skrevet 23. november 2008 Legge vekk smokk for alltid? Mener du virkelig at det er greit? Her handler det ikke om tutten, men om det at hun f.eks med tutten er så "hjelpesløs", ikke tar den opp selv o.l. Hilsen HI
Anonym bruker Skrevet 24. november 2008 #5 Skrevet 24. november 2008 Hun er tross alt bare 2 år. Prøv mye fysisk kontakt, ta henne på fanget med jevne mellomrom, gi henne en kos, klapp henne på kinnet. Ikke akkurat når hun grisehyler av trass, men ellers.
~apekatten~ Skrevet 27. november 2008 #6 Skrevet 27. november 2008 jeg har opplevd det slik at når sønnen min har en sutreperiode er det lett å la det bli en ond sirkel. så når han begynner å sutre nå, så overser jeg det, men prøver istedet å avlede han med noe annet. Det funker her iallefall.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2008 #7 Skrevet 29. november 2008 Jeg pleier å overse det.Å da blir det fort stille.Hvis man alltid tar de opp så blir det bare verre og en ond sirkel er igang. Mini får masse kos og kjærlighet , når han er i sutrehjørnet så overser jeg det som regel .Det gir seg fort da.
Gjest Antarctica Skrevet 9. april 2009 #8 Skrevet 9. april 2009 Hvis den ligger foran henne og hun hyler for å få deg til å levere den, da bare manipulerer hun og prøver å se hvor mye hun kan få deg til å gjøre. Alt sånt ville jeg ha plukket av henne. Tenk som de gjør i barnehagen: er det noe ungene overhodet er I STAND til å gjøre sjøl, så skal de også gjøre det sjøl. Er hun for liten til å få det til, kan du hjelpe.Dvs ikke overta oppgaven, men hjelpe. F eks gi henne en krakk når hun hyler etter noe høyt oppe, og evt vis henne hvordan hun skal komme opp på den. Men ikke løft tingen ned og gi henne. Hun er i stand til å hente den sjøl. Jeg har sett nok av groteske eksempel der 3-4-åringer sier "mamma, du må mate meg!" og får skeia dytta inn i munnen... Det kalles opplæring til hjelpeløshet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå