LisaColli Skrevet 23. november 2008 #1 Skrevet 23. november 2008 vi har en liten papillongutt, og nå ønsker mannen seg staff. er det kanskje en dårlig kombinasjon? tenker på om min lille gullgutt kan bli spist opp :S
Mom2Two Skrevet 23. november 2008 #2 Skrevet 23. november 2008 Ville vært mer bekymret for om ungene ble spist opp jeg da...:-p
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 23. november 2008 #3 Skrevet 23. november 2008 Nå, Mom2Two, syns jeg du skal gå å ta pilla di.
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 23. november 2008 #5 Skrevet 23. november 2008 Regner med at de vil gå godt overens siden dere sikkert anskaffer en valp, som vil bli kjent fra starten av med din papillon. Det som er med staffer er at om de blir provosert kan de angripe, men så vidt jeg vet så gjelder det da bare fremmende hunder den treffer på tur. Staff går forøvrig under tilnavnet nannydog, så at det er en fin familiehund er ingen tvil. =))
Mom2Two Skrevet 23. november 2008 #6 Skrevet 23. november 2008 Kjenner noen som hadde Cocker og Staff, og der åt Staffen opp Cockeren i hvert fall.
LisaColli Skrevet 23. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 23. november 2008 ja det blir nok valp isåfall! de er nok fine familiehunder, men jeg er litt skeptisk alikevel altså. har vært på besøk hos en oppdretter, og jenta vår på 1,5 år ble veltet over ende og ganske redd.. de er liksom så styrete og ville! eller? og du tror ikke den kommer til å skade papillonen selv om det bare er lek?
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 23. november 2008 #8 Skrevet 23. november 2008 Mmm! Og jeg kjenner en mann jeg, han DØDE etter å ha satt noe i halsen. Så jeg har slutta å spise for jeg vil ikke DØØØ.... Hihi, logisk tankegang er bare ikke di greie Mom2Two. Til HI: som enhver hund, men kanskje spesielt staff: så bør man vite hva man gjør, staff er ofte ikke anbefalt som førstegangshund siden de er svært intelligente og sta, og kan utvikle seg i uønsket retning om man ikke er bestemt og vet hva man gjør. Men mer hengiven hund skal man lete lenge etter =))
Mom2Two Skrevet 23. november 2008 #10 Skrevet 23. november 2008 Hvis jenta di ble veltet overende og ble redd, hvorfor vil du ha en slik hund i hus da?
LisaColli Skrevet 23. november 2008 Forfatter #11 Skrevet 23. november 2008 nå har jo vi hund da, men innser at det er litt forskjell på papillon og staff det blir ikke før til sommeren om det blir i det hele tatt. sambo har allerede kjøpt bøker om staff, og sitter med nesa lang ned i dem vi er så heldig å ha en oppdretter av staff rett borti gata, så om vi skulle møte på problemer, hadde vi søkt råd hos dem:) men jeg har som sagt en liten tvil..
LisaColli Skrevet 23. november 2008 Forfatter #12 Skrevet 23. november 2008 det er sambo som vil ha en slik hund! og disse hundene var voksne, så jeg tenker at det hadde vært noe annet med en valp, som ungen hadde vært med fra den var liten. da hadde hun blitt vant med den, og sikkert ikke vært redd den.
Mom2Two Skrevet 23. november 2008 #13 Skrevet 23. november 2008 Hehe, I have opened a can of worms:-p
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 23. november 2008 #14 Skrevet 23. november 2008 Er nok mer futt i staff enn i mange andre hunderaser, men når det er sagt: det er jo ikke vondt ment. Uansett om dere velger staff eller noe annet vil nok en 1,5åring få seg en støyt eller to, slik er det bare. Som voksne som anskaffer hund er det viktig å huske på at man ikke bare skal oppdra hunden, men man må paralellt oppdra barnet til å fungere godt sammen med hunden, enten barnet er ett eller ti år. Jeg har personlig aldri sett en staff i lek med en papillon, men jeg kan ressonre litt med deg. Hunden dere har er jo fortsatt en hund, selv om den er liten. Når den og en staff leker vil ikke staffen se på den som et bytte eller en leke, men som en hund. Hvem som vinner "kampen" avhenger i hunderiket som oftest ikke av muskelstyrke, men av psyke, og evne til å både lese signaler, og å selv signalisere. Med mindre det dreier seg om et regelrett angrep etter provoksjon vil en staff såvel som en chi eller st.bernard lese den andre hunden, og underaste seg eller avbryte leken/krangelen når den andre hunden viser seg overlegen eller gir seg. Du kan "risikere" at pappen blir totalt overlegen og setter seg i respekt fra første dag, og forblir sjefen i huset, men mest sansynlig vil et maktforhold pendle litt utfra staffens utvikling og andre faktorer i heimen. Jeg er ingen ekspert dog, mulig jeg er heeelt på vidderne. Kanskje du kan kaste ut et spørsmål på canis.no?
LisaColli Skrevet 23. november 2008 Forfatter #15 Skrevet 23. november 2008 ja okei, skjønner litt bedre nå ) tror du det har noen betydning hvilket kjønn staffen har? siden vi har gutt fra før..
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 23. november 2008 #16 Skrevet 23. november 2008 Det må du spørre noen som kjenner rasen bedre om. I noen raser (bla min) er det tispene som kan være "surest", mens det kan være stikk motsatt hos andre raser. Så der kan dere jo spørre nabooppdretteren hvilken erfaring de har. De fleste seriøse oppdrettere er ærlige på slike spørsmål dersom det feks kan være enklere å ha tispe feks, eller motsatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå