Gå til innhold

Er det mulig å unngå fastlegen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg ca.5 uker på vei og leser at det egentlig ikke er så lenge til jeg skal på kontroll.

Er det mulig å avtale time med jordmor og kun fortsette med kontroller til henne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke. Men ville tro det er lurt å ha kontakt med en lege i tilfelle sykemeldinger osv?

Er det noe galt med legen din? Du kan jo vet bytte fastlege?

Skrevet

Du kan jo gå til de fleste kontrollene til jordmor, men du må nok sannsynligvis til legen for å få tatt blodprøver og bli henvist til vanlig ul da dette er noe jordmor ikke kan gjøre..Greit å ta den første kontrollen hos lege og så fortsette med resten av kontrollene hos jordmor. Slik gjorde jeg det iallefall, var hos legen når jeg var 10 uker på vei og fikk tatt blodprøver og fylt ut helsekort samt henvist til ul, og fortsatte så med kontroller hos jordmor. Var etter dette kun innom legen når jeg trengte sykemelding/henvisning til fysio...

Skrevet

Er frisk som en fisk foreløpig :)

Legen er sikkert bra han, men...

Er ikke så mange leger å velge mellom her, håper på at det skal bli ledig plass til ei, men ser ut som ingen vil forlate henne..hehe

Bestiller meg nok en time til fastlegen min, og tar det derfra senere :)

Skrevet

Jeg ser at denne måten å gjøre det på kan være ganske fornuftig. Til legen er det jo alltid travelt og liten tid til alle mulige spørsmål en har, er vårt første barn.

Med tanke på at jeg ikke er langt på vei så er det kun vi to som vet det, og da er det vanskelig å spørre venninner og familie om råd.

Men har jo alle er på BIM å spørre om råd da :D

Skrevet

du kan velge om du vil gå til kontroll hos lege eller jordmor.

noen jordmødre vil at du skal ha en time til legen før du kommer til henne, muligens fordi hun vil at du skal få "bekreftet svangerskapet"??

så det er ikke noe i veien med å gå bare til jordmor til kontroll, men hvis det skulle være noe ekstra vil du jo måtte gå til legen for å få resepter og sykemeldinger.

vil absolutt anbefale jordmor, hun har mye bedre tid evne og forståelse til å ta seg av gravide, fastlegen er som regel veldig stressa, og mener at alt er hysteri

Skrevet

hvis du går til første kontroll til legen, så søker han om fødeplass og ordinær UL, så er det i orden.

så kan du gå resten til jordmor ja :)

min jordmor i forrige svangerskap tok også blodprøver og urinprøver, men hun hadde f.eks. ikke mulighet til å dyrke urinprøver (det gjør man ved mistanke om urinveisinfeksjon)

men da får du bare beskjed om å ta en tur til legen hvis du MÅ

Skrevet

Sist jeg var gravid var det ingen som søkte omnoen fødeplass. Hvor landet gjør man slikt?

Skrevet

Det er helt greit å bare gå til jordmor. Det har jeg gjort to ganger allerede, og skal gjøre det en tredje. Så fremt man er frisk i svangerskapet er ikke dette noe problem. Jordmor trenger ikke noe bekreftelse på svangerskap, hun kjenner da det på magen, og hører da fosterlyden. Hun kan bestille fødeplass, bestille blodprøver på sykehus (hvis man ikke vil til fastlegen) og bestille ordinær UL, samt evt. ekstra ultralyder.

Likte ikke min forrige fastlege, men selv om jeg har byttet ønsker jeg å gå kun til Jordmor.

Det kan allikevel være spørsmål om kapasitet. Mange jordmødre har begrenset kapasitet, og kan ikke følge opp den gravide utover det som er fastsatt. Enkelte steder får man ikke pålass hos jordmor i det hele tatt.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...