Gå til innhold

Nå i disse finanskrise tider...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det jeg egentlig lurer på er: Hvor mye påvirker det oss i hverdagen? Jeg mener. Oss helt vanlige lønnsmotagere? Merker stort sett ingenting jeg, selv om fondet har minsket endel. Rentene går jo ned..og strømprisen...bensinprisen ligger nå på rundt en tier pr liter. Likevel. Avisene slår stort opp at vi har mindre å rutte med, det går mot nedgang i julehandelen osv. Er ikke media med å fyrer oppunder negative tanker her? Jeg handler for det jeg pleier til jul. Tror faktisk ikke jeg er unik her. Eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke uvanlig at media hauser opp saker? Det er nesten så jeg går så langt at jeg sier at media er delvis skyld i det som skjer. Mange som har greit med åenger å rutte med begynner også å spare inn på div. og det er ikke så lurt i disse dager. Jo mer vi sparer og mindre penger vi bruker, jo større blir jo "krisen".

Tror nok den gjennomsnittelige familien (inntektsmessig) ikke merker så veldig mye til det som skjer. Men de som har under snittet og ikke mye til overs i mnd merker nok godt at lånet har gått opp med noen tusenlapper i mnd.

Skrevet

nå har jeg ikke lån eller går ikke under kategorien "oss vanlige lønnsmotagere" men jeg har det fint jeg.. hehe..

fondet har minsket en del, men det regner jeg med at snur om en stund så det tenker jeg lite på.

og ellers er det jo fint og kunne fylle full tank for litt over 400 kr. det er lenge siden sistgang :-)

ikke noe mer sparemodus her ihvertfall

Skrevet

Det er vel en del av oss som har maxet lånekapasiteten sin og ikke tatt høyde for at de skulle ha det ok med renteøkning. De sliter.

Folk pusser ikke opp som før, kjøper ikke båter som før, sitter på gjerdet og venter med huskjøp.

Pga det mister folk jobbene sine. permitteringer her og der. I båt- og byggebransjen er det lite kos og førjuls-ståhei. Det kan jeg love deg. Og i en barnefamilie der begge de voksne er permittert fra arbeidsplassen sin skal jeg love deg at det merkes på førjulshandelen.

Men den som har vert fornuftig med sine lån, har is nok i magen til å ikke selge aksjene sine (toskete de som gjør det, spør du meg), har "sikker" jobb kommer vel til å gjøre som alltid.

her i huset merker jeg ikke krisa i det heletatt, takk og lov. men en hvet aldri. Plutselig så er det DU som står uten jobb.

Skrevet

Joda. Renteøkningen merkes sikkert. Spesielt hvis man tok opp lån da renten var på ett historisk bunnivå. Men renten nå ligger vel sånn ca på det nivået den i gjennomsnitt har ligget på de siste ti år. Og nå går renten nedover igjen. Likevel. Det manglet definitivt ikke advarsler da renten lå som lavest. Man ble anbefalt å ta høyde for 2-3% økning. Hvis man ikke fikk det med seg da renten var som lavest måtte man være både døv og blind.

Skrevet

Personlig merker jeg fint lite til denne krisen. Aksjeporteføljen min har jo sunket dramatisk da, men det har den gjort før også. Fondene har minsket litt men ikke dramatisk mye, men det har de også gjort før. Forbruket mitt er det samme, regningene sånn ca det samme, fremtidsutsiktene sånn ca det samme.

Den eneste kjipe og merkbare bivirkningen av finanskrisen er at jeg ikke får solgt huset mitt. Så det må jeg leie ut istedet, men det funker fint det også :)

Skrevet

Ja renten er jo på et normalnivå. Men for de som da tok lån da renten lå på 2 % merker jo helt klart en forskjell på økonomien da og nå med en rente på 7 %. Selv om den er aldri så normal.

Jeg tror nok mange av de som har mindre og rutte med pga renteøkningen ikke nødvendigvis ikke klarer seg, de er bare vant med et høyere forbruk enn de har mulighet til nå.

Skrevet

Jeg er også av den oppfatning at media er delvis skyldig i dette som har skjedd. Man blir fortalt at det blir dårligere tider, at man ikke får solgt husene sine osv. Hvis jeg skulle kjøpt ny bolig, hadde jeg hatt like stor mulighet for det nå, som i fjor. Tipper media har skremt vettet av både selgere og kjøpere:)

Skrevet

Vi har ikke merket noe til krisen enda, men mange rundt oss har begynt å slite med å få betalt lånene sine og slik. Nå har ikke vi gjeld "til oppunder ørene" heller, så vi lever igrunn akkurat som tidligere.

En kamerat av mannen min er veldig inne i dette med landets økonomi og slike ting. Han er selvstendig næringsdrivende og har mye buisness bl.a. i Tyskland. Han mener at her i Norge vil vi bli mye hardere rammet av finanskrisen først om ca et halvt år. Da mener han at mange kommer til å slite max med å få økonomien til å gå rundt, og mange forretninger vil gå dukken. Dette er jo bare synsinger fra hans side, men han har hatt rett på disse områdene før, så jeg tror han vet hva han prater om.

Skrevet

Vi har merket den... Er verdens forsiktigeste med økonomi og utgifter, men denne mnd satt vi igjen med 1500 kr etter at nesten alle regninger var betalt(samme dag som pengene kom...) Og selv om vi bare er tre, så holder det rett og slett ikke. Jeg er student, foreløpig i permisjon, har ikke ekstrajobb lenger. Han er i full jobb og har kun boliglån. Men likevel er alle sparepengene gått, vi har rett og slett mindre å rutte med. Ikke vet jeg hvordan vi har havnet opp i dette, ingen uforsiktige kjøp eller noe. Rett og slett renta på boliglånet hans som tok hele utbetalingen denne gangen. Men ser jo at folk er mindre berørt enn det som var forventet, og DET er bra!! Vi kommer alltids til å finne en løsning på dette, kanskje det kommer seg allerede på neste pay-day:)

Skrevet

Det samme sier min økonompappa.. Virkningene av denne krisen har ikke nådd Norge ordentlig ennå. Så han mener det kommer til å merkes mer og mer fremover pluss at langtidsvirkningene kommer til å følge oss i mange år fremover.

Skrevet

Nå veit ikke jeg hvordan det er i Norge, men her i Spania f.eks er det er KJEMPEPROBLEM og jeg tør å si at det går utover nesten alle, på en eller annen måte.

Men et begynte å gå nedover her for snart et år siden, så krisa har kommet lengre enn i Norge.

I sommer var det flere hundretusenvis av folk som mista jobben hver måned! Det sier litt, i et land der "alle" finner seg en jobb om sommer pga turismen, men i år mista folk jobben i stedet. Så godt som alle firmaer har rydda litt opp i de ansatte; der det før var 6 ansatte er det i år 4 f.eks. Nå man multipliserer det får det fatale følger over hele landet. Jeg har hørt om folk som har fått beskjed om at de ikke kommer til å få arbeidsledighetstrygd på et halvt år fordi staten ikke får nok penger inn fort nok (mange som ikke har råd til å betale skatten for øyeblikket, og må bare vente...) pluss at % av folk som nå ikke jobber er rekordhøy.

Dette er ikke en vits eller noe som ikke er alvorlig; folk mister huset sitt hele tiden, får ikke ny jobb heller...så hva nå?

Skrevet

Vi heller merka ikke noe til den, frem til vi undersøkte med bankene om lån. Mellomfinansiering, vi har noe og selge og skal kjøpe større. De kan ikke låne ut mer, fordi de har brent seg, mange kan ikke betale og det er finanskrise. Så vi ble ufrivillig rammet likevel :(

Men er igang med å kontakte alle banker i området for å høre om alle har samme synspunkt eller om det bare er de to vi har prøvd til nå...

Skrevet

tror finanskrisa bare har blåst som en forsiktig bris over Norge sålangt, og at vi har en "storm" i vente.. Dette kommer nok til å ramme hardere enn man har forestilt seg.. For selv om renta kommer til å gå ned er dette en kraftig "vekker" til alle om hvor fort ting kan snu, og en lav rente får neppe "folket" til å slenge om seg med penger på samme nivå som det har vært de siste årene. Dermed mange konkurser.. Når arbeidsledigheten rammer "to-inntektsavhengie" familier blir det nok ille for mange tross lavere rente. man kan jo ikke bare selg huset sitt heller når verdien har stupt, boligkrakket rammer nok mange aller hardest.. Og selv om bensin blir billigere blir maten dyerer.

men for verdens globale helse og miljømessig er det jo flott at forbruket stuper,da:-/

Skrevet

noen merker renten selvsagt

noen er STERKT berørt fordi de plutselig står uten arbeid.

Skrevet

Vi har merket det siden vi kjøpte nytt rekkehus uten å selge leiligheten først like før finanskrisen, og dagen etter at krisen var et faktum hadde vi første visning. Maks uflaks.

Det har tatt sin tid, men heldigvis for oss hadde vi endel oppsparte midler og at vi lille klare det med en mye høyere rente enn det som den ble.

Har fått solgt nå, men til en mye lavere pris enn den vi ønsket, men pytt, pytt. Fremdeles mer enn vi opprinnelig ga for den, og vi hadde nesten ikke gjeld på den heller så vi tjente litt på den likevel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...