2 små orkaner Skrevet 23. november 2008 #1 Skrevet 23. november 2008 Om man har mulighet for det skal man spare til barna slik de har mulighet for enten å komme seg inn på boligmarkedet, ta en utdannelse osv. eller skal vi forelder la dem klare seg selv? Her i huset er vi ikke enige. Jeg var heldig og hadde foreldre som hadde spart til meg så jeg kunne køpe meg en leilighet mens jeg studerte. Denne sparing var flaks for oss da pappa døde da jeg var 16 år- mamma hadde vært hjemmeværende i mange år så pengene ble få etter pappa døde. Uten sparing hadde jeg måtte bo hjemme til jeg var ferdig med min utdanning (26år). Mannen min har måtte klare seg uten økonomisk hjelp og mener barna må klare seg selv (han har ingen utdanning, men jobbet siden vg og klart seg bra). Jeg ønsker at barna mine skal få mulighet for at studere uten å bo hjemme eller jobbe seg ihjel ved siden av skolen. Hva mener dere? Dere som spare hvor mye sparer dere, hvordan sparer dere og har dere et max beløp dere har tenkt at spare?
Gjest Skrevet 23. november 2008 #2 Skrevet 23. november 2008 Her i huset er vi heldigvis enige selv om det, vi sparer til poden. Setter inn barnetrygd samt større gaver han får fra slekt og venner på egen konto. Vi råder over kontoen selvfølgelig, men tanken er at han kan bruke penger derfra til dyre skoleturer, sertifikatet og evt at det kan være til hjelp den dagen han skal ha et eget sted å bo. Når han blir litt større tenkte vi å ordne bsu konto til ham. Flyttet selv et godt stykke hjemmefra da jeg studerte og hadde oppsparte midler som hjelp, men måtte alikevel jobbe en del ved siden av studier for å få det til å gå rundt. Problemet hvis man vil ha utdannelse etter vgs er jo at det man får fra lånekassa ikke har steget i takt med prisvekst ellers, og dersom man blir nødt til å jobbe for mye i tillegg til skole kan det gå utover karakterer osv. Vanskeligere å bli ferdig på normert tid blir det ôg. Som du skjønner så er jeg av den oppfatning at det ikke er noe galt i å hjelpe avkommet litt på vei Bare vær klar over at 75000 er max grense før overformynderiet kommer inn i bildet hvis barnet er under 18. Når han blir litt større tenkte vi å ordne bsu konto til ham.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 23. november 2008 #3 Skrevet 23. november 2008 Her har barna hver sine sparebøsser som de tømmer i banken 1 gang i året. Jeg setter også inn dit om de får penger i bursdagsgaver og slikt. De sparer 3-400 kr i året. De får småpenger vi har i lomma innimellom, besteforeldre setter på når de er på besøk og slikt. Jeg har selv hatt sparebøsse når jeg var liten, og hatt det på samme måte som ungene har det nå. Jeg vet ikke hvordan samboern hadde det, men vi er enige om at ungene skal spare. Jeg har selv BSU til meg, tenker å spare der så lenge jeg kan, 35 år. Det er ennå noen år igjen.
skorpionfruen Skrevet 23. november 2008 #4 Skrevet 23. november 2008 Jeg er student nå, og da setter jeg av 150 kr i mnd på egen konto. Ellers setter jeg inn pengegaver og annet som vi gir eller hun får. Når jeg begynner å jobbe til våren (håper jeg får jobb etter endt utdannelse) så kommer jeg til å sette inn barnetrygden til snuppa. Jeg skal hjelpe henne å få en lettere start. Når hun blir eldre er det bunad og lappen som skal hjelpes med. Jeg har ALDRI fått noen støtte fra mine foreldre med disse kostnadene, så jeg kjørte opp da jeg ble 20 for egen regning, kjøpte bunad da jeg ble 29 for egen regning og ellers klart meg selv hele livet. Ikke det, det går, men jeg ønsker å hjelpe mine barn. De skal ikke få alt servert, men få støtte til de store tingene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå