Elise77 Skrevet 22. november 2008 #1 Skrevet 22. november 2008 Hei, har lest mye om toxoplasmose... Men har ikke funnet ut om det kan være farlig med hund? Gjelder det avføring og urin fra alle dyr? må bare spørre for å være sikker.. Første gang gravid...
jea_ Skrevet 23. november 2008 #2 Skrevet 23. november 2008 jeg har hund selv og jeg har katt. Når jeg var på kontroll fikk jeg bare beskjed om at det var katte avføringen jeg burde være forsiktig med. Og hygienen når jeg før jeg spiser mat (altså hvis jeg har tatt i katten at jeg vasker med på hendene før jeg spiser). Men jeg har de samme forhåndsregelene for hunden i tilfelle, da er jeg iallefall sikker.
frua Skrevet 23. november 2008 #3 Skrevet 23. november 2008 Uff, jeg leste først "hunden gjorde deg gravid", men du mener nok at du er gravid og har hund... Det er katter man frykter smitte av toxoplasmose, men det skader ikke å ta en god håndvask etter mye kos med hunden. Det er jo helst avføring man ikke skal få på fingrene. Hunder slikker seg også bak, og mange hundeeiere lar hunden slikke fingrene. God håndhygiene er en god ting i alle fall. Det er i alle fall ingen grunn til å kvitte seg med hunden!
skautrollet m/surprise Skrevet 23. november 2008 #4 Skrevet 23. november 2008 he he, lett å missforstå overskriften hvis man vil ja!! :-) Som det er svart over her er det i første rekke katteavføring som er smittebærer for parasitten toxoplamose. Helst et par dager gammel dritt også. Kattene blir smittet av smågnagere, på lik linje som med bendelorm, piskeorm og hakeorm. Det jeg ville tilføye er at man skal være veldig flinke til å vaske seg på hendene etter å ha tømt musefella eller ryddet opp bakerst, innerst i skapet etter smågnagere også... Det er ingen grunn til å kvitte seg med dyr uansett, det er fullt mulig å unngå smitte ved god håndhygiene, evt bruke engangs gummihansker hvis man er redd/bekymret for smitte. Er du veldig redd for smitte kan du ta blodprøve og sjekke om du har antistoffer for toxoplasmose i deg. Dersom du har det vil sannsynligvis ikke en infeksjon være farlig for fosteret og du behøver ikke å bekymre deg. Jeg ble testet da jeg var gravid første gang (SA) og res var neg. Dvs at jeg ikke har vært smittet selv om jeg har hatt katt fra jeg var liten og i tillegg har jobbet hos veterinær... Gynekologen min sa også at det er veldig lite toxoplasmose blandt katter i Norge. Det du bør gjøre er å behandle katt/hund for innvollsparasitter, spes. bendelorm da den kan smitte til mennesker. Det er vanskelig å få/dumt å måtte behandle for parasitter når man er gravid! Lykke til videre i svangerskapet alle sammen! skal teste i morgen jeg, IKM til onsdag/torsdag og håper jeg kommer inn her da selv om håpet er lite da jeg nesten ikke har symptomer denne pp... :-(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå