Gå til innhold

Syns det er urettferdig!! Blir så sint

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har yrkesretta atføring.Jeg har bare rett til engangstønad ikke noe mer. Har vært på nav å snakket med dem om det. Vet ikke hva jeg skal gjøre? Engangstønaden holder ikke i ett år. Vil så gjerne ha svangerskapspermisjon,være hjemme med den lille.Syns det er så urettferdig.Kan jo ikke noe for at jeg har vært syk.

.Syns også det er dumt at ikke pappan har rett til permisjon forde jeg har attføring. Så han må ta ut ferien sin når ungen er født.

Gruer meg veldig til å søke ungen barnehageplass bare noen mnd gammel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner frustrasjonen din, det er urettferdig at det er slik men sånn er det nå allikevel.. Pappaen har uansett krav på 2 ukers omsorgspermisjon i forbindelse med fødselen men hvorvidt den er betalt er opp til arbeidsgiver..

Hvilket yrkesretta tiltak har du da? Sikker på at det ikke er mulig å gjenoppta det en stund etter fødselen? Sjekk med nav.. Det er ikke mulighet for at pappaen kan overta permisjonen da? (dersom han har opptjent rett til det) Kravet er at du da enten må ut i minst 75% jobb eller 100% studier.. Da slipper dere iallefall å putte ungen i barnehage så tidlig.. Lykke til..

Skrevet

Jeg skjønner at du syns det er urettferdig, men reglene er jo der for en grunn. Enkelte kan nok fort misbruke dette hvis det hadde vært annerledes, så klart du med dine ærlige hensikter så er det klart urettferdig.

Sjekk litt grundigere hvilke rettigheter far har og samfunnet er tross alt bygd opp slik at det skal være best for barna, selvom det desverre er barna som på bånnlinja blir "straffet" i mange tilfeller.,

Håper det ordner seg, lykke til.

Skrevet

Det er dessverre slik at regelverket har hull. Selv om reglene i dag sier at yrkesrettet attføring ikke gjelder som grunnlag for foreldrepenger så betyr ikke det at reglene ikke kan endres.

Det er helt idiotisk at man ikke skal få støtte på grunnlag av attføring. Man kan jo ikke jobbe ved siden av denne attføringen da dette gjerne er fulltids utdanningsforløp med praksis og jobb som en del av det.

Hvordan noen skulle misbruke ordningen om man fikk støtte regnet ut på grunnlag av attføring forstår jeg ikke. Det skal litt til å få godkjent et attføringsløp, og det er ikke den letteste veien å gå for å svindle systemet.. heller ikke den mest økonomiske da attføringen ikke er allverden..

Skrevet

Men får du attføring i tillegg til engangsstønaden i barseltiden?

Dette er minst like urettferdig for sånne som meg - har vært student de siste fem åra, og student + fulltidspraksis uten lønn de siste tre årene - rakk akkurat å ta eksamen før terminen. Rakk heller ikke å sette meg opp til noe nytt fag (som jeg egentlig heller ikke ønsket å gjøre) da fristen gikk ut rett etter jeg tok graviditetstesten. Trist at far som jobber fulltid ikke får ta ut permisjon fordi jeg har studert. Jeg får håpe jeg er klar til å jobbe 6 uker etter fødsel, hvis ikke går ikke ting rundt her økonomisk. Jeg tenker som så at man får bare skylde på seg selv for å ha havna i denne situasjonen.

Skrevet

Nei man skal ikke skylde på seg selv. Systemet fungerer ikke optimalt for alle grupper. Studielånet skulle ha fungert som grunnlag for fødselspenger slik jeg ser det.

Når jeg var ferdig med mitt hovedfag, og hadde vært heltidsstudent siste to årene, var jeg arbeidsledig men hadde ikke rett til dagpenger. Hadde det ikke vært for at familien min sponset meg til jeg fant jobb så hadde alternativet vært sosialen. Dette syns jeg er skammelig når man faktisk har investert 3-4 hundre tusen i en utdannelse som vil gavne samfunnet. Til sammenlikning får de som er ferdig med militæret rett til arbeidsledighetstrygd med en gang de er ferdig. Jeg ser dette som en svakehet ved systemet som blant annet fører til at folk venter veldig lenge før de får barn.

Skrevet

Vet ikke om det er noe løsning, kom bare på en ting.

Hva om du overfører hele foreldreretten på faren rett etter fødselen.

Dvs at du fraskriver deg alle rettigheter som mor.

Da bør vel far kunne få permisjonen.

Når permisjonen er over kan dere jo bare dele omsorgsretten/foreldreretten igjen.

Vet ikke om det er noe, forslaget er IKKE gjennomtenkt, bare noe jeg kom på i farten.

Skrevet

Etter min erfarring er det faktisk mange som misbruker attføringssystemet. Min mann var på attføring pga av skade, og over halvparten av de han gikk på skole sammen med var også på attføring. Ca 90% av dem igjen jobbet svart gjennom hele utdanningen, med det yrket de var sykemeldt fra! (Min mann jobbet ikke svart- det er jeg stolt av!) Er man flink til å lyve, kan man sno seg i alle systemer.

Til deg, HI, synes det er kjipt at du ikke kan ha samme permisjon som andre kan, fordi du er på attføring, men som noen nevnte her; kan du ikke gå tilbake til studier etter en stund, da? Da kan jo samboeren din få permisjonen.

Skrevet

Hei....

Jeg ville tenkt meg nøye om, hvis jeg skulle fraskrive meg foreldreretten... Det kan komme tilbake til deg senere i livet, ved eksempel samlivsbrudd...eller om noen engang skulle komme til å sende bekymringsmelding til barnevernet...

Høres kanskje ekstremt ut.. men samfunnet vårt er ekstremt innimellom, og man kan ikke forutse fremtiden.....

Snakk med nav.... er man 100%student eller 75% i jobb vet jeg at far kan ta permisjonen din.

Kan hende det finnes særregler eller untag...

Jeg for min del har heller ikke rett på permisjon, ikke far til mine barn heller, men jeg har valgt å være hjemme likevel....

En baby på 6 uker får ikke plass i noen barnehage, de fleste barnehager starter fra 6 mnd, ett år, eller 3 år... Dagmamma for en 6 uker gammel baby koster også fort en del (avhengig av der man bor) I oslo by kommer det fort på 6000 kroner i mnd....

Lykke til....og finn en løsning som du og ditt barn og din mann kan leve med....og selvsagt din samvittighet ovenfor barnet....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...