løv@ Skrevet 22. november 2008 #1 Skrevet 22. november 2008 Kanskje litt tidlig å begynne å planlegge dette, men vi har begynt å diskutere litt her hjemme. Pr. nå har vi bare ett barnerom, men vi kan med enkle grep få ett til. Pappaen mener barn liker å dele rom. Jeg ser for meg to stk som vekker hverandre om natten. Noen som har erfaringer? Det blir ca 2,5 år mellom de, eldstemann er en aktiv gutt (men sover godt om natten og morgenen).
to_tette? Skrevet 22. november 2008 #2 Skrevet 22. november 2008 Jeg har ikke erfaring, men venter nr.2. Jeg tenker at de skal ikke dele rom når den minste er spedbarn, men når begge sover natta igjennom kan de godt dele rom til de blir ganske store. Storebror skal ikke belastes med et spedbarn som våkner flere ganger om natta. Dessuten liker jeg å ha babyen inne på vårt rom til minst ett år. Når de skal få eget rom er jo en annen diskusjon igjen, men jeg synes de godt kan dele til de er 8-9 år gamle jeg da. Tror jeg var 10 år da jeg fikk eget rom, hadde delt med lillebror helt til da. Det var utrolig deilig å få eget rom da. Men så var jeg veldig rolig og lillebror helt vill og full av ADHD, så vi var ganske forskjellige. Men det var kjekt å dele da vi var små. Ble aldri vekket av ham om natta eller noe sånt, men det hendte at han terget meg litt om kveldene når han ikke fant ro selv. Det går kanskje an å se litt an pesonlighetene til barna når de blir litt større, men som småbarn tror jeg ihvertfall at de kommer til lå like å dele rom.
gutteklubben grei Skrevet 22. november 2008 #3 Skrevet 22. november 2008 Her i huset deler 6-åringen og han på 22 måneder soverom, 6-åringen kan knapt vente på at 1/2-åringen også skal komme inn på "gutterommet". Vi har i tillegg et lekerom som de deler. Der har 6-åringen mulighet til å ha besøk av kompiser alene, men småttingene blir oftest invitert inn. Tror nok barn liker å dele rom jeg, intill en viss alder. Her fungerer det i alle fall kjempebra :-)
*juble juble* Skrevet 22. november 2008 #4 Skrevet 22. november 2008 hei hei Jeg venter mitt fjerde barn, og har hatt 2 barn på samme rom hele tiden. Dette går meget bra, men min eldste sønn fikk nylig eget rom for første gang, og han trenger tid til å venne seg til å ikke ha noen hos seg. Utover det har vi aldri hatt problemer med legging, soving eller krangel om plassen på dagtid. Tror unger trives med det kjente, uansett om det er seperate rom, eller at de må dele rom
mamma :) Skrevet 22. november 2008 #5 Skrevet 22. november 2008 Hei, jeg har to jenter, en på 2 år og en på 1 år. de deler rom og stor trives med det, og de sover HELE natta! de venner seg fort til å sovne i samme rom og ikke tulle å leke hele natta hehe. men hun yngste var 7 mnd før vi flyttet henne inn til store søster. tips, legg yngste først og forklar elste at hun ikke må vekke lillesøster eller bror:) elste min blir veldig kry når hun legges inn i senga si og vet at hun må passe på at lillesøster sover hele natten:)
Anjo Skrevet 22. november 2008 #6 Skrevet 22. november 2008 Vi har to jenter på 5 og 7. De har alltid hatt hvert sitt rom, fordi vi har flere rom. De har forskellig soverytme. Mens den eldste sovner rett etter hun legger seg trenger nr to mer tid. Samme er det på morgenen, en tidlig, en senere. Nå bor vi midlertidig i en annen by, og jentene deler rom. Jeg synes det er et styr. Legging er mer krevende, de blir ikke enige om feks hva vi skal lese nå som vi bare leser en ting. Soving blir det mindre av. Ellers har de godt av å kunne lukke seg inn på sitt eget, ikke alltid måtte ha lekene om hverandre. Det er vel derfor jeg mest ønsker at de har egne rom. Jentene er gode venner, men må få lov til å være seg selv og ha sitt. Jeg kan ikke vente med å komme hjem til flere soverom.
godiva med 3 gull Skrevet 23. november 2008 #7 Skrevet 23. november 2008 Jeg har 2 jenter som blir 2 og 5 i mars 09. De har hvert sitt rom. Venter nå nr 3, og er litt manko på et rom. Har et rom til i 1 etg, våre soverom er i 3 etg, og synes ikke en 5 åring kan litt 2 etg unna... På en god stund ennå. Ene rommet er stort, så vurderer å dele det i 2 for en periode istede for å ha de på samme rom. Tror alle har godt av å ha noe eget så lenge det er fysisk mulig.
Kæmma og trultene Skrevet 23. november 2008 #8 Skrevet 23. november 2008 Hei. Jeg selv har alltid hatt eget rom, og vet ikke hvordan det er å dele med søsken. Men vi har ei jente nå som har sovet på eget rom siden hun var 8 mnd. I mai kommer nr to og det er da nesten 3 år imellom dem. H*n kommer til å sove inne med oss til h*n er ca samme alder som hun var, og etter det kommer det an på hvor vi bor!! Her er det kun 2 soverom så hvis vi ikke flytter før det, blir de å dele rom til vi flytter til noe større. jeg tror ikke barn tenker så mye over akurat dette, de er utroig tilpasningsdyktige og venner seg vel kjapt til det ene eller det andre
lillebøllaspringmadrass Skrevet 23. november 2008 #9 Skrevet 23. november 2008 Vi har to gutter på 3,5 og 1,5.. og de deler rom og trives godt med det. Mini kom inn dit da han var ca 1 år.. og det tror jeg passa storebror bra! De vekker ikke hverandre med selv om de skriker om natta eller noe.. Vi legger de samtidig eller mini først.. Han ber ofte om å få sove .. De leker fint sammen og har hver sin seng.. Nå har de køyeseng.. og vi har gjort klar seng til baby som er på vei.. de gleder seg til baby kommer og er blitt stor nok til å sove i sprinkelsenga på rommet dems..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå