Gå til innhold

hva har dere i blodprosent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg fikk målt i går og da var det bare på 10,0. nå tåler jeg ikke jerntilskudd, men jordmor mente det ikke var noe å stresse med. men jeg føler jo at jeg burde være litt "ovenpå" til fødselen i tilfelle jeg mister mye blod.

hun anbefalte meg å spise brunost...............?? skulle tro at en jordmor var såpass oppdatert at hun visste at jerntilskuddet i brunost er fjernet for en tid siden. og i melk er det jo nærmest nada med jern.

noen som vet hvilken butikkkjede som selger brunosten fra litago? den er nemlig den eneste med jerntilskudd i for tiden.

jeg sjekket rema i går, men de fører ikke denne osten.

Hva ligger dere andre på i blodprosent? og når har deres jordmor sagt at nå begynner det å bli for lavt?

forresten noen som husker hvilket tall man skulle gange den nye verdien på blodprosent for å få den gamle verdien de opererte med før. var det ikke 7 komma ett-eller-annet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg hadde for 3 uker siden 10,2, noe legen mente var lite, og at jeg skulle spise jerntilskudd. Jeg var veldig plaget med lav blodprosent og dårlige jernlagre før, da spiste jeg MASSE broccoli, og slapp da unna jerntilskudd, så du kan jo prøve det :) Ang det siste spm har jeg ikke peiling, satser på at noen andre vet! Lykke til uansett!

Skrevet

Min ligger akkuratt på 12, for gravide skal den vel helst være over 10 har jeg hørt. Så du er jo på grensen.

Men lav blodprosent er ikke alltid ensbetydende med jernmangel, så ville ikke tatt jerntilskudd med mindre legen spesifikt ba om det. Det er ikke bra å få for mye.

Men ang. mat, hva med leverpostei? Der er det vel godt med jern.

I broccoli og bønner også om jeg husker rett.. matprotalen.no har kanskje noe stoff om dette også?

Skrevet

blodprosenten min ble målt til 9,4 på torsdag.er 39 uker. trengte ikke å ta jern da jordmor mente prosenten ikke ville stige noe særlig før fødsel...

Skrevet

takk for svar dere. jeg har saumfart matvaretabellen og kliner innpå med det som er jernrikt. og det har jeg gjort siden jeg fant ut at jeg var gravid. dvs jeg har tilgode å spise spinat ennå:-)) men må vel bare prøve det også.

(og jeg er ikke særlig begeistret for blodpannekaker.)

men det ser ikke ut til at det er nok å spise bevisst for min del. jeg har nå dalt fra 12,8 til 10,0 på bare noen få mnd. og nå er jeg skikkelig slapp og ute av lage. nå er det en god stund siden jeg fikk jernlageret målt, så jeg tenkte å stikke innom legekontoret til uka for å høre om de kan ta en blodprøve. sist jeg tok den var den sånn midt på treet.

er jo litt bekymret hvis det kommer til å synke like raskt de neste 4 ukene som det har gjort til nå. og man blør jo endel etter fødselen også.

men det har jo sammenheng med når kroppen øker blodvolumet sitt, så jeg vet ikke om jeg utfra det er over det værste nå?

jeg husker ikke når i graviditeten blodvolumet øker hurtigst.

Skrevet

ligget på alt fra 8-10 jeg, må ta jern. Men så en dag var den 11.4, sluttet da ta dem noe jeg ikke skulle gjort, falt ned til 8 igjen :-s. Obs har litago i skiver og primen deres...

Skrevet

Hei dere med lavt jerninnhold.

Ville bare informere om at kaffe, te, cola o.l hemmer jernopptaket i kroppen, mens C-vitamin fremmer jernopptaket.

Klementinene er knallgode for tide. Hiv innpå!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...