Gå til innhold

Seteleie og barnets fysiske tilstand

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå maser jeg fælt om seteleie her.. men..

Jeg ser at noen leger sier at grunnen til seteleie kan være fysiske eller psykiske skader hos barn, som vannhode, lammelser osv.

Samtidig kjenner jeg jo veldig mange som har fått setebabyer uten at noe har vært galt med dem..

Jeg har setebaby nå, og tenker jo enkelte hormonelle tanker når jeg hører slikt.. Ordinær UL og 3D UL viste ingen form for abnormaliteter, men det kan kanskje være skjulte feil?

Noen som vet dette, eller som ønsker å signere med at de fikk helt friske setebabyer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei igjen, du!

Da signerer jeg:

fikk en super-frisk baby som var setebaby! Alt i sin skjønneste orden :)

Nå har jeg sannelig en til på vei i sete! Som regel finner man ikke en helt klar årsak til at de setter seg. Du har kanskje lest om noen av faktorene som muligens spiller inn? Jeg tipper at fasongen på min livmor kanskje er sånn at de trives på stumpen. Men jeg vet egentlig ikke hvorfor de har satt seg. Og jeg bekymrer meg heldigvis ikke.

I skikkelig sete-modus om dagen, du, he-he?!

:)

Skrevet

Deg har jeg sett før ;)

Fint å høre at alt er fint med din baby! Det er jo det jeg regner med også, men så hører man så mye rart. Det jeg syns er verst er at det er så mange motstridende meningen blant helsepersonell.

Jeg har visst blitt veldig fokusert på seteleie i det siste ja.. hehe. For noen uker siden kunne jeg ikke brydd meg mindre om hvilken vei babyen lå.. :) Når jeg fikk beskjed om at hun sitter tenkte jeg "jaja".. Men så er det liksom alle rundt meg som er så bekymret da.. Noen sier rett ut at "Oi, stakkars deg" mens andre sier: "Det går jo helt greit, det skal du ikke tenke på.." men så ser jeg tydelig at de får sånne lyve-rykninger rundt øynene ;)

Det går vel bra tenker jeg. Har bare vært eldig hormonell de siste dagene og da har jeg vært mer åpen for det negative rundt situasjonen. Særlig skremt er jeg da med tanken på at det skulle være noe galt med barnet. Vi har hatt endel tilfeller av skader på barn i den ene delen av familien min.. men langt tilbake. Det har jeg fått beskjed om at ikke er genetisk, men tankene kommer tilbake nå mot slutten. Jeg har bevisst valgt å ikke ta noen fostervannsprøve tidligere i svangerskapet rett og slett fordi jeg ikke ville ha valgmulighet om noe var galt (hadde barnet hatt livsbegrensende skader ville de jo ha sett det på ordinær UL)

Jaja, fem uker igjen, det er bare å forsøke å ta ting som det kommer!

Skrevet

Hei;) Signerer denne. Fikk ei jente i sete i fjor og hun er 100 % sunn og frisk. Har baby i sete igjen nå jeg også, og ikke noe galt er avdekket på ul eller 3d. Går nok bra. pust ut og senk skuldrene dine, dette går nok bra:)

Skrevet

Jeg puster masse.. men tror kanskje det dreier seg om hyperventilering ;)

Takk for at du singnerte.. det hjelper fryktelig å høre om at det går bra. Det blir jo som oftest ingen historie av det før det er noe negativt, så de positive tingene når ikke så lett frem.. :)

Skrevet

Skjønner at det går an å uroe seg litt, ja. Ingenting unormalt i det. Men det går som regel bra! He-he, hvis du ser at folk faker litt at "det går så bra, så", så skjønner jeg at det går an å bli skeptisk. Jeg føler meg trygg på at dette går greit.

Du skal til pers litt før meg, men ikke så lenge før :)

Babyene kan jo enda snu seg, men tiden går, gitt. Den forrige snudde seg aldri hos meg. Når den først satt, så satt den løpet ut. Hittil har det vært sånn med denne også. Så jeg må si at jeg begynner å regne med at den blir sittende.

Noe viktig:

Etter litt ymse lesning, så kan det se ut til at det bare er å legge seg rett ned hvis vannet går, samme hvor man er. Tror du også har lest om det. Skulle det skje så legger hvertfall jeg meg rett u med en gang, for å være på den sikre siden. Kan jo være greit å ha forberedet seg littegran på at det.

Skrevet

Ja, jeg har sett det jeg også (ikke det at jeg har googlet seteleie altså.. hehe) Det jeg reagerer på at at det virker som om at folk har blitt møtt med ulike råd når de da har ringt til fødestedet. Skal man liksom tvinge dem til å sende en ambulanse da, hvis de sier at det går greit å ta egen bil?

:) Det er også en sånn ting som gjør at jeg føler at folk faker trygghet.. "Nei, steleie.. det er ikke noe problem.. men skulle vannet gå, legg deg ret ned, ring til sykehuset og ikke foreta deg noe før du blir hentet av ambulansen!".. hehe trygt..

Skrevet

Jo, enig i at det er rart med så forskjellige råd. Har vel ikke tenkt så mye på det annet enn at jeg legger meg ned for sikkerhets skyld. Så får sykehuset ta ansvaret når vi eventuelt ringer og sier at jeg ligger der :) Skal spørre om hva de anbefaler meg på neste kontroll om halvannen uke.

Sist jeg gikk med seteleie (ikke lenge siden) så hørte jeg ingenting om å legge seg ned... Men så var det planlagt keisersnitt 14 dager før termin da (sykehuset anbefalte det da de mente det ikke var god nok plass å få den ut den vanligste veien). Så jeg tenkte vel ikke på det med mulig vannavgang, he-he.

Men nå så ser jeg jo at den babyen kommer når den kommer, vannet kan selvsagt gå før termin selv om det eventuelt blir keisersnitt igjen.

Kanskje jeg er for laidback? He-he!

:)

Skrevet

Her kan jeg også signere;)

Har en perfekt, frisk 4år gammel jente sittende ved siden av meg og spiser lørdagsgodt.

Ser ut til at gutten i magen også har satt seg godt til rette. Har merket at han har snudd litt på seg de siste par nettene, men om morgenen er det rett på rumpa igjen.

Kan jo se ut til at det heller er noe med formen på mor sin livmor enn at det skal være noe galt med barn i seteleie. Nå er vi vel tre stk som har signert her som har vært igjennom det før og som venter samme igjen.

Tror "folk" er mer engstlige for det enn de trenger. Er nok derfor de får sånne rykkninger rundt øynene;) Jordmødrene passer litt ekstra på oss og det blir grundig undersøkt om vi har stort nok bekken til å føde. Jeg fødte vanlig sist og det gikk helt fint. (Har jo ikke noe annet å sammenlikne med da.)

Lykke til!

Skrevet

Jeg har også en perfekt liten gutt på 5 mnd som satt i seteleie.. Ingen feil å finne her! Jeg leste det samme som deg når jeg fikk vite det var seteleie (fikk vite det veeeeldig sent, 8 dager over termin..) og ble litt skremt av det jeg leste.. Men så hadde de jo tatt ul som avdekket seteleie og i den forbindelse sjekket både mengde vann, organer og målt hode og mage så jeg valgte å tenke at de da ville avdekket om det faktisk var noe feil.....

Skrevet

fødte dere?? eller tok ks?? gutten min ligger å i sete, enda iallfall.. alt står bra til da, såvidt legene kan se :) MEN jeg VIL IKKE føde i sete :( jeg måå vel ikke d???

Skrevet

Har en kjempefrisk og rask 1 1/2åring som kom i setefødsel (vaginal), de falt aldri grunnen til hvorfor han lå i sete. Har senere født jente i hodefødsel.

Lykke til, du blir meget godt tatt vare på under en setefødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...