Anonym bruker Skrevet 22. november 2008 #1 Skrevet 22. november 2008 Ser i pressen at de regner med at mange kommer til å låne penger til julegaver og feiering i år. Har du planer om det? Må du låne for å få råd til å feire jul?
Gjest Skrevet 22. november 2008 #2 Skrevet 22. november 2008 Nei, jeg slipper heldigvis det og har heller aldri trengt det etter jeg ble stor nok til å ha egne penger. Må jo tilpasse gavemengden til det man har råd til. Som fattige studenter kjøpte vi småting til en 50-100 lapp til de nærmeste, eller laget koselige ting. Er jo ikke sånn at man må kjelpe gaver til kreti og pleti og bruke en formue på hver av dem.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2008 #3 Skrevet 22. november 2008 Nei, ingen låning her, men feiringen og gaveverdien blir tilpasset den økonomiske situasjonen. Mannen min jobber i en bransje som merker finanskrisen godt og er derfor permitert på ubestemt tid, nav betaler bare ut 60% av hans vanlige lønn så det blir billige gaver i år, men det har hele familien forståelse for. Skjønner ikke hvorfor folk på død og liv skal leve over evne, er da ingen skam å ha det tøfft økonomisk av og til, vil skje alle og enhver i løpet av livet det..
Anonym bruker Skrevet 22. november 2008 #4 Skrevet 22. november 2008 Nei har ingen planer om det, men i fjor måtte vi faktisk låne 5000 kr for å få alt i hop.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2008 #5 Skrevet 22. november 2008 Vi låner til julegaver hvert år vi, men det er fordi vi handler de i oktober. Julelønna kommer jo ikke før i desember... Betaler da ut alt
Gjest Tale30 Skrevet 22. november 2008 #6 Skrevet 22. november 2008 I år har vi faktisk bare sagt at julegaver kuttes til alle utenom familiens barn og våre foreldre. Ikke vennegaver, søskengaver, tante og onkel gaver osv. Vi bruker vanligvis mellom 7 og 10.000 kroner i julegaver. I år blir vi foreldre for første gang og må begynne å tenke annerledes. Barnerom, vogn osv skal påkostes. Så vi har avlyst gavehysteriet i år og kommer sterkere tilbake neste år. Men vi har bestemt oss for at en liten del av galskapen skal kuttes for godt. Søskenbarn trenger ikke å kjøpe gave til hverandre, og onkler og tanter kan man også si stopp til. Det kan heller bli en avtale om en hyggelig oppmerksomhet i form av noe man har bakt før jul, eller et middagsselskap for eksempel. Jeg elsker å både gi og få gaver, men nå må jeg rett og slett bli voksen, i alle fall frem til at jeg lever i større overflod
Trillet Skrevet 22. november 2008 #7 Skrevet 22. november 2008 Jeg sier også stopp til store deler av gavehysteriet... Vi får gaver fra tabter og onkler men jeg NEKTER å kjøpre tilbake. Jeg tror ikke heller at de mener at vi skal gi tilbake, men jeg synes uansett det er unødvendig å kjøpe gaver til mennesker man ser 1 gang i året. Jeg kjøper til venner jeg har jevnlig kontakt til og nærmeste familie så klart. Vi har hatt dårlig råd noen år siden vi har vært studenter og nyetablerte og nå med et barn på snart 2 år. Derfor gir vi ikke så store gaver, og vi låner IVERTFALL IKKE penger til å kjøpe gaver!! Vi kjøper enkle og passelige gaver til rundt 100 lappen til venner.. åsså blir det noe dyrere til familie og de aller nærmeset vennene... Har ikke oversikt på hvor mye som går til julegaver, men det blir jo endel.. I tillegg kommer all maten...
Gjest Skrevet 22. november 2008 #8 Skrevet 22. november 2008 Det har jeg aldri gjort og vil aldri gjøre det. Jeg tilpasser julefeiringen etter størrelsen på lommeboka.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2008 #9 Skrevet 22. november 2008 Nei ikke aktuelt. det eneste jeg låner penner til er hus og bil. Vi begyner tidlig å kjøpe julegaver så da blir det fordelt utover flere mnd. Samme med maten. har allerede kjøpt en hel del som ligger i fryseren. Og ellers baker jeg selv.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2008 #10 Skrevet 22. november 2008 Nei. Men vi har akkurat hatt en opprydning økonomisk. Måtte refinansiere. Men det var ikke mye vi trengte, heldigvis. Nå er alt under fin fin kontroll igjen :-) Anbelfaler alle å kontakte banken istede for å ta opp kredittkortgjeld. Det er kun 15 min med ydmykelse mot et liv i dypt pengerot.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2008 #11 Skrevet 22. november 2008 vi skal ikke låne og vi klarer oss helt fint.. men blir så provosert av at man liksom skal bruke masse penger bare for å holde den finansielle verden igang (kristin halvoresens oppfordring) Skal man liksom bare fortsette å forsøpple verden med dilldall fra nille for at ingen skal gå konkurs? Er det mitt ansvar, liksom? Nei, jeg strammer inn på forbruket og bruker mine penger på det jeg vil bruke mine penger på. Og vil jeg ikke bruke penger, så gjør jeg ikke det. Og ikke fordi jeg absolutt må stramme inn, men fordi alle jeg kjenner har alt for mye av alt. De trenger ikke mer.
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 22. november 2008 #12 Skrevet 22. november 2008 He-he, anonym 17.42, du trakk frem noen paradokser jeg kan være enig i
Anonym bruker Skrevet 22. november 2008 #13 Skrevet 22. november 2008 Nei vet du hva! Hvis vi ikke hadde hatt råd til gaver hadde vi lat være og gi gaver. Man skal da ikke slå seg konkurs for å feire jula!
Gutta er ute og puppene henger Skrevet 22. november 2008 #15 Skrevet 22. november 2008 NEI, det hadde aldri fallt meg inn og låne penger for og feire jul!!! Begynnte i slutten av oktober med julegavne sånn at utgiftene blir fordelt. Vi kjøper presanger til foreldrene våre og alle tantebarn og noen få nære venner. Resten er kuttet ut i år. Jeg er voksen og trenger ikke en haug med presanger, viktigere at barna får;)
Anonym bruker Skrevet 22. november 2008 #16 Skrevet 22. november 2008 Nei, det ville jeg aldri gjort. Alle vet at vi er nyetablerte med relativt dårlig råd om dagen, og at julegavebudsjettet også blir deretter. ca. 200 pr. pers har vi laget avtale om i år. Noen for litt mer enn 200, andre litt mindre, kommer an på hva vi finner, men 200 er den røde tråden. Og julegavene er ferdig innkjøpt, så nå gleder jeg meg bare til min lønn med halv skatt, for samboeren sin halve skatt gikk til julegaver.
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 22. november 2008 #17 Skrevet 22. november 2008 Lurer på hvem disse som lånefinansierer julen er, jeg. Og hva de tenker selv om det. For i følge nyhetene så er det visst en god del som gjør det. Ikke noe for meg å låne til sånt, nei. Rimelig absurd i min verden
Anonym bruker Skrevet 22. november 2008 #18 Skrevet 22. november 2008 Det er nok en del, fasaden og ansikt utad er meget viktig for mange...
Anonym bruker Skrevet 22. november 2008 #19 Skrevet 22. november 2008 Nei ikke i år. Samboeren min låner penger hver eneste jul til å kjøpe dure flotte presanger til særkullsbarna sine, og så går det jo så mye penger for vi må jo ha ekstra alt mulig for det er jo jul. Dessuten kan jo ikke ungene hans kjede seg så vi må jo fly rundt på kino og bading og ski, og ut, og så må vi jo spise ute i romjula for det er jo tradisjon så det maser de om. Og når han ikke har dem i jula, så må de jo ha noe ekstra fordi han ikke ser dem. Han låner også for å kjøpe dyre bursdagsgaver til dem, og for alle mulige ferieturer både til påske og sommer. Jeg er den fornuftige som sier nei. Gjelda kom nesten opp i hunretusen. Han betaler jo på spetakkelet, hver bidige måned, noe annet får han ikke lov til av meg, men nå er det faktisk blitt litt vanskelig for han å betjene driten, og jeg har sagt strengt i fra at låner du for denne jula også, så er vi feridg, for du kan ikke holde på sånn. Våre barn har ikke fått så dyre presanger, men de har jo overlevd siden de er så små, og ikke forstår, men de andre ungene de kommer nok til å dø nå når de ikke får de syre presangene. Vel, vel vi får se. Jeg har ordnet litt så det skal bli koselig og trivelig, og vet vi kommer til å ha nok med mat og brus, nøtter og mandariner. De skal få fine presanger, og vi skal kle godt på oss, og kose oss mye ute å leke med de minste, alle får være med, og gjøre en innsatsmed et smil. Gjelden skal vekk, ikke bare vokse og gro. Så jul eller ikke jul, han skal ikke låne en krone mer.
MissBenz Skrevet 22. november 2008 #20 Skrevet 22. november 2008 Nei, og hadde jeg ikke hatt råd til å feiret jul hadde jeg ihvertfall ikke lånt penger til DET...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå