Gå til innhold

For mange pakker til jul

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både jeg og min mann har stor familie, der alle elsker å kjøpe mange pakker til jul til alle. Og her snakker vi om at et par dusin tremenninger gir gaver til hverandre. I fjor kunne vi nesten ikke finne juletreet for bare pakker! Ungene får flere titalls gaver hver, og er drita lei av å pakke opp småtterier. De klarer ikke å absorbere så mye, de er jo fornøyd etter noen få gaver. De rekker ikke se ordentlig på ting, det blir bare mas. Og vi voksne får også masse gaver! Og hadde det nå vært familiegaver el., men hver enkelt familiemedlem gir flere gaver til hver av oss. Det er helt på trynet. Det er ikke snakk om dyre ting, men en masse småtteri.

Jeg har fått til en slags avtale med noen få om at vi kutter gaver til de voksne og heller blir med å spleise på noe større til ungene, men de fleste har vært negative til en sånn ordning. Mange av alle disse menneskene snakker vi ikke engang med i løpet av året.

Jeg kommer meg ikke ut av dette kjøret. Bare porto koster en fomue hvert år. Det verste er at mine barn får bursdagsgaver også, av perifere gammeltanter og tremeninnger.

Det er sikkert mange som synes dette dette er et luksusproblem, men jeg synes ikke dette er greit. Synes den svære pakkehaugen er et kvalmende symbol på et oppblåst overflodssamfunn, der klima og fatiigdomspolitikk ikke eksisterer. Jeg vil ikke mer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare kutt ut å gi, så får dere sikkert ikke noen tilbake etterhvert heller

Skrevet

Hadde det bare vært så enkelt! Det ene søskenbarnet mitt gjorde det for flere år siden, men det hjelper ikke. Det kommer akkurat like mye til dem fremdeles. Og da føler man seg jo ikke særlig grei...

Skrevet

Jøss, tar de ikke et hint :D Send gavene i retur eller send de et kort hvor Frelsesarmeen takker for gaven som ble gitt de i år :D Mohahaha

Gjest Rabarbra Millicent
Skrevet

Da får du bare la være å føle deg grei.

Skrevet

Syns du fikk mange litt småsure svar her.... Skjønner deg godt jeg. Kanskje du kan få noen av dem til å spleise på en skikkelig gave? Reduserer antallet og øker kvaliteten mener jeg. Og det fins veldedige organisajoner som feks lar deg kjøpe en geit til fattige i afrika, og la det være årets julegave "til" noen som har alt fra før... Litt bedre, syns jeg. Men husker ikke hvilken organisasjon det var....

Skrevet

Hei, ser at dere har det omvendt der enn hos oss. Vi har gjort det slik at vi ikke skulla kjøpe gaver til de over 18 år, men da med unntak av foreldrene våre. Men probleme vårt er at jeg ikke har kontakt med noen i min famiie. vi har kun min sviger familie og den teller totalt 15 inkl. oss vi er 5. Så vi er det da 5 familier da. Slik at til jul får mine barn 4 gaver utenom de fra oss. Vi prøver å kjøpe mye selv for å på en måte veie opp det de ikke får av andre (tenker da på antall gaver) så jeg må innrømme og si at jeg har grått mye over dette når julen og slike anledninger byr seg. Bursdag er også det samme. Det er veldig sårt for meg.

Men det kunne jo gjerne være en mellomting. Hører jo at de vi kjøper gave til, får så mye av de andre familiene sine igjen at de knapt vet hva de har fått eller av hvem.

Skrevet

Jeg skjønner deg så godt HI. Jeg synes gavene er det værste med hele jula. Vi har ganske god råd, selv om vi er nyetablerte og såting vi trenger kjøper vi stort sett underveis. Tidligere ønsket vi oss service ol, men etter å ha vært samboere i 6 år er det egentlig ingenting vi samler på. Vi får hvert år alt for mange "smågaver". Vet ikke hva vi skal ønske oss, og ender opp med å få pynteting,husting og toalettsaker som vi hverken trenger, har plass til eller har lyst på.

Hver 1.juledag sitter jeg med dårlig samvittighet for alle pengene som fok vi er glade i har brukt på å kjøpe ting vi ikke vil ha. Føler meg også uvel over den rike verdens overforbruk og konsekvensene det får for miljøet. Vi har prøvd å kutte ut flest mulig, men er ikke så enkelt...

Skrevet

...spøker du nå...?

Oki, ungen får 4 gaver fra andre og noen fra dere, kanskje til sammen 7 gaver? Det er da meeeer en nok?

Mine barn får av tre sett besteforeldre, broren min + oss selv. jeg tenker hvert år at herreguuud det er så mange gaver, men det er jo "bare" 6-10 stk alt etter hvordan de gjør det. Holder jo i massevis? Og ikke minst: unene er jo storfornøyd og har tid til å kose seg med de gavene de får.

Skrevet

Har som sagt prøvd meg på å få til fellesgaver, men alle insisterer på å kjøpe selv. Bestemora mi, f.eks., (altså barnas oldemor), kjøper 5-6 gaver til hver av dem pluss flere gaver til meg og mannen min. Hun har 9 barnebarn og 15-16 oldebarn, det er det samme for alle sammen. Det er helst sprøtt. Og ei dame på 90 forandrer ikke så lett vaner... Dessuten er de slik, hele gjengen. Antallet gaver er visst viktig, for hver 1. juledag spør hun hvor mange gaver vi fikk! Jeg nekter å telle...

Geiter og gaver til veldedighet er de skikkelig i mot, hele gjengen.

HI

Skrevet

En mellomting ville vært bra. Jeg synes personlig at 5-6 gaver ville holdt i massevis, da ville ungene fått tid til å se på gavene og leke med dem. Her er det snakk om omtrent 40 gaver. Til hver av dem.

Skrevet

ei vennine av meg fortalte om julefeiring hos svigerfamilien, de satt og åpnet pakker til morgenen 1 juledag, til ungene stod opp... grøss...

og der var det slik at alle fikk små tullepakker, det var greia liksom, alle hadde kjøpt skikkelige gaver til hverandre, MEN i tillegg hadde de en "geie" der alle skulle åpne 5-6 tullepakker fra hver til alle, snakker om å pakke inn en fyrstikk eske i flere lag papir hvor det står en gåte i hvert lag papir og så skulle de gjette hva som var innerst.. og da var det intern humor om en eller annen "flau" episode.. foreksempel..

skikkelig morsomt det, men ikke når klokken er halv seks på morgenen og det ligger fremdeles en haug under treet som tilsvarer en helt vanlig julekveld-haug, og så står ungene opp første juledag til en gjeng fulle og trøtte voksne, skikkelig koselig.

Det er akkurat det som er kjipt, når barna åpner julegaver på samlebånd, de rekker ikke se hva de får en gang, og blir avbrutt om de leker med en gave de har fått fordi at alle "maser" på de om at de åpne neste gave, ellers rekker vi ikke åpne alle... hehe

lurer på om jeg skal ordne det slik at om det er VELDIG mye gaver her i huset i år, så kan vi dra en "amerikansk en" hvor de kan få åpne noen gaver første juledag

Skrevet

Vi kjøper kun til foreldre, søsken, egne unger, tante/onkel unger og til hverandre(men noen ganger kjøper vi noe sammen til oss). Syns det blir mer enn nok for det er 20 personer.

Skrevet

Jeg kjøper _aldri_ gaver til mennesker jeg ikke ser ellers i året. Jeg blånekter å være en gavedispenser, og hadde det ramla inn gaver fra dem, so be it. Jeg nekter å føle at jeg "må" kjøpe til noen. Jeg kjøper til dem jeg bryr meg om, som jeg har kontakt med og som jeg kan gi personlige gaver fordi jeg faktisk kjenner dem!

Blir det for mye gaver til ungene legger jeg til side slike jeg vet de ikke har interesse av å åpne, og så får de de morsomme å åpne ;-)

Skrevet

Vi får nok også alt for mye gaver, men heldigvis har vi familie som spør hva vi ønsker til lillemor så vi er delvis med på å bestemme. Så vi sier til dem at vi ønsker bøker til henne. De er nesten evighetsvarende og vi har alle sammen glede av det:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...