LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 22. november 2008 #2 Skrevet 22. november 2008 Æsj, har aldri bakt _med_ melk jeg, tenker at det må jo bli surt og tørt fort?? Baker dyrisk gode brød jeg da, oppskrift ligger på "kokebok" til venstre her..
blond Skrevet 22. november 2008 #3 Skrevet 22. november 2008 Du får teste det ut. Jeg synes brød er best med vann.
♥Innimor & guttaboys♥ Skrevet 22. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 22. november 2008 gidder du å skrive oppskrifta her? fant den ikke under kokebok...
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 22. november 2008 #5 Skrevet 22. november 2008 Dette er et brød som er enkelt å lage, skal ikke knaes, man slipper deig på bord og benker og fingre, det er forholdsvis grovt, og så saftig at man slettes ikke trenger pålegg på, og det er holdbart i ca en uke. Til 3 digre eller 4 mindre brød: 1/2 pk solsikkebrød 1/2 pk kornbrød 1 kg hvetemel 1/2 pk solsikkekjerner 2 pk tørrgjær 2 ts salt 1/2 p kruskakli Bland med ca 15 dl varmt/lunkent vann 4 ss honning/sirup (viktig). Rør sammen til en tykk røre. Blir det tørt tilsetter du mere vann. Dropper du kruskaklien trengs litt mindre vann. Du kan enten heve i bollen en time, spa i former og etterheve 20 min, eller som jeg gjør: spa rett i former og hev i 40 min-en time. Stekes på 200 gr i 45-60 minutter. De blir ganske mørke (og harde i skorpa) når de er ferdige, men de blir myke igjen når de kommer i pose. Ser kanskje litt kompliserte ut, men jeg lover de er enkle. Og de er ekstremt gode. Som forandring kan man bytte solsikkekjernene med feks hakkede mandler, hasselnøtter, valnøtter, gresskarfrø osv. Den ligger forholdsvis langt oppe på kokebok-siden og tråden har en del svar, det er mer utfyllende info lengre ned i den tråden, orket ikke kopiere alt...
Fire småtroll Skrevet 22. november 2008 #6 Skrevet 22. november 2008 Hmm, jeg har da ikke en eneste brødoppskrift med melk tror jeg, de er med vann... Blir så bra atte ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå