snuppa&snuppen Skrevet 22. november 2008 #1 Skrevet 22. november 2008 Er det ok å drikke dette? Skal jo selvsagt ikke ha i rødvin da...hehe;)
mamman til knøttet *fødeklar* Skrevet 22. november 2008 #2 Skrevet 22. november 2008 Hei! jeg er helt paranoid, så jeg har spurt jordmor om dette og hun sa det var bare å nyte gløggen, uten rødvin selvfølgelig..
snuppa&snuppen Skrevet 22. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 22. november 2008 Jeg også, fullstendig paranoid. Takk for svar:)
♥Tonje mor♥ Sønn og spire... Skrevet 22. november 2008 #4 Skrevet 22. november 2008 Hehe. Har ikke falt meg inn at det kunne være farlig. Hva skulle vært skadelig i gløgg????
♥Tonje mor♥ Sønn og spire... Skrevet 22. november 2008 #5 Skrevet 22. november 2008 Er vel ikke farlig med rødvin i heller om man koker opp Gløggen. da fordamper jo alkoholen men man får jo smaken. Eller bruke alkoholfri vin smaker jo så mye bedre med vin da...
Eplejuice Fødeklar Skrevet 22. november 2008 #6 Skrevet 22. november 2008 Gløgg skal ikke koke, bare varmes opp til kokepunktet. Koker man gløgg kan man få kobberforgiftning. Men det er jo ikke farlig, bare ubehagelig. Been there...done that http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=7082255 Så tror nok jeg ville gått for alkoholfri vin jeg. (Men jeg personlig syns gløggen smaker best bare med vann.)
♥Tonje mor♥ Sønn og spire... Skrevet 22. november 2008 #7 Skrevet 22. november 2008 hvor kommer kobberet fra??? Vet at gløggen ikke skal koke, men den har gjort det for meg mange ganger og aldri opplevd noe med det :s
Mammatil1prøverpånr.2<3 Skrevet 22. november 2008 #8 Skrevet 22. november 2008 Er det rødvin i gløgg?? Eller at en kan blande gløggen med rødvin når en skal varme den opp?
♥Tonje mor♥ Sønn og spire... Skrevet 22. november 2008 #9 Skrevet 22. november 2008 Du må selv tilsette rødvinen ja :)
Eplejuice Fødeklar Skrevet 22. november 2008 #10 Skrevet 22. november 2008 hadde du gått inn på siden jeg linket hadde du funnet: Dersom man skal koke gløgg i en kjele som normalt bare brukes til å koke vann i må man være påpasselig. Kjeler som ikke vaskes opp så ofte fordi det bare har vært kokt vann i dem frigjør litt av kobberet når gløggen varmes opp. Da kan man bli forgiftet, for kobber er å regne som et rent brekningsmiddel, forteller Sverre Omang i Næringsmiddeltilsynet i Oslo. kilde: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=7082255 Jeg er litt rar, å vasker kjeler etter vannkoking også jeg da, hvis kjelen har sått på benken en stund etter vannet ble kokt opp. Men merket ubehaget av koktgløgg uansett.
♥Tonje mor♥ Sønn og spire... Skrevet 22. november 2008 #11 Skrevet 22. november 2008 ja,jeg vasker også kjelene etter bruk, så da er det ingen fare. kom ikke inn på den linken med en gang skjønner du,. derfor jeg spurte. men du tror ikke det er noe annet i gløggen du kan reagere på da???
mamma til Rinde,Luna og Storm Skrevet 22. november 2008 #12 Skrevet 22. november 2008 da er det helt ufarlig å koke opp gløgg her i huset..er ikke kobber i våre kjeler å kasseroller;) gleder meg til gløgg med masse mandler i..syntes mandlene er så innmari gode når de har ligget i gløggen en stund=)
Eplejuice Fødeklar Skrevet 22. november 2008 #13 Skrevet 22. november 2008 neida, drikki gløgg både før og siden uten problemer. Kunn den gangen jeg glemte gløggen å kom til å koke den at jeg ble dårlig.
Chiquita Bananas Skrevet 23. november 2008 #14 Skrevet 23. november 2008 Men går det ikke an å ha oppi rødvin først og koke opp det så alkoholen fordamper og så ha oppi gløggen og varme opp til kokepunktet ? Er man ikke på den sikre siden da ?
♥Tonje mor♥ Sønn og spire... Skrevet 23. november 2008 #15 Skrevet 23. november 2008 jo, det satt jeg å tenkte på også... går nok. men er jo dumt å "sløse"bort vin når en kan bruke alkoholfri da. det er jo mye billigere.. for oss som tenker litt sånn hehehe...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå