liberobleier Skrevet 21. november 2008 #1 Skrevet 21. november 2008 Hvordan har dere det med ammingen og hvor lenge har dere brukt det? lurer på om noen er i min situasjon... Jeg måtte begynne med skjold pga såre brystvorter som aldri ville gro. Da det endelig var grodd så ville han ikke ta brystet uten skjold. Gutten min er nå tre mnd og vil fremdeles ikke ha pupp uten skjold og det irriterer meg. Melkeproduksjonen blir såpass svekket av det at jeg må pumpe meg ved siden av og syns det begynner å bli slitsomt. Ikke blir han helt mett heller og det ender med at jeg pumer meg etter amming og må gi han resten på flaske. Ønsker selvsagt at han skal få morsmelk men nå vet jeg ikke å lenge jeg orker dette. Skulle så ønske at jeg bare kunne slenge fram puppen uten masse styr med skjold. mye gris blir det også. Har prøvd å klippe av tuppen litt etter litt men uten hell. Det jeg lurer på er om noen av dere der ute er eller har vært i min situasjon og om det er noen som har klart å få babyen til å ta pupp og hvordan???????????????????????????
Gjest Skrevet 21. november 2008 #2 Skrevet 21. november 2008 Hei Jeg har en sønn som er født i uke 25 og som ikke greide å ta brystet uten skjold. Han spiste heller ikke nok så vi måtte gi annen hvert måltid med mm på flaske. Vi klarte heldigvis å kutte ut flasken. Ettersom han spiste litt mindre med skjold og måtte bruke mer krefter og dermed sovnet raskere så spiste han også oftere. Jeg la han til så ofte som han ville. Jeg pumpet meg fortsatt selv om vi kuttet flasken for å holde produksjonen oppe. Så bestemte jeg meg for å prøve å kutte ut skjoldet. Var forberedt på at det ikke ville gå ettersom han aldri hadde tatt brystet uten skjold før. Han var nå ca 5 måneder (fra fødsel) og vi hadde vel brukt skjold i ca 3 måneder. Jeg begynte med å prøve å gi han brystet. Ble han frustert og bare kavet tok jeg på skjoldet. Det som viste seg å være trikset for oss var å tilby brystet på morgenen når det var fullt og dermed litt hardt. Dette fordi det da minner mer om skjoldet. Etter noen forsøk tok han en morgen brystet. Så var det litt frem og tilbake om han ville ha brystet med eller uten skjold. Så spiste han en stund bare uten skjold på morgenene. Han fikk tilbudet også resten av døgnet, men foretrakk skjoldet. Slik holdt vi på til han sakte, men sikkert begynte å ta brystet også resten av døgnet for deretter å foretrekke det. I starten ble han forresten veldig forfjamset da melken kom kraftigere enn med skjoldet. Det er ikke sikkert han har helt riktig teknikk, men han får ut melken og jeg har ikke blitt sår. Han er nå snart 7 mnd (fra fødsel). Vi har vært veldig heldig som har fått det til og håper at du også er det. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2008 #3 Skrevet 22. november 2008 Jeg måtte bruke dette. Litt pga flate brystvorter og en gutt som var født litt tidlig (35+1) og sugde dårlig. Ammet nesten ikke noe i starten fordi han ikke ville ha pupp, men etter nesten en mnd fikk jeg det til når han fikk bruke skjold.. Dette var litt tungvindt, men likevel syns jeg det var lettere enn å måtte bruke flaske og slo meg til ro at jeg ihvertfall klarte å amme.. Da han var 3 mnd begynte jeg å prøve uten.. (eller hadde prøvd noen ganger før men det gikk bare ikke) men plutselig så ville han ha uten. Brystvortene mine hadde jo da blitt ammet i 3 mnd så de hadde jo fått ny fasong og var jo lettere å få tak på også.. Brukte dem nok lengst om natta. Når barna blir eldre så blir de jo flinkere også. Så mitt råd er å bare prøv uten innimellom. Men når ungen ikke vil ha så ikke prøv å tving babyen.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2008 #4 Skrevet 6. desember 2008 Jeg har brukt ammeskjold hele tiden. De første 5-6 mnd prøvde jeg uten men det var ikke en sjangs at hun skulle ta uten. Tok heller ikke mme så da ble det amming med skjold. Jeg ammer enda og gullet er 14 mnd, så det er mulig å beholde melken fordi om en bruker disse skjolda.
liberobleier Skrevet 7. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 7. desember 2008 Det var jo litt oppløftende å høre. Jeg har gitt opp å gi han bryst uten skjold så har egentlig innefunnet meg med at det bare må bli sånn. Men jeg må pumpe meg et par ganger i løpet av dagen for å opprettholde produksjonen, men det gjør egentlig ingenting. Kjekt å gi han flaske innimellom så er jeg iallefall sikker på at han blir skikkelig mett. Å bruke skjold er vel egentlig bare bagateller i forhold til hva andre sliter med. Med det tenker jeg på unger som bare skriker og ikke sover på natta. Gutten min er iallefall bare blid og fornøyd. Har knapt hørt han grine og når han først gjør det så er det som musikk i ørene for det er så sjeldent at det nesten er morsomt. Han legger seg i ni tiden hver kveld og sover til ni neste morgen
Tre_Blir_Til_FIre Skrevet 16. desember 2008 #6 Skrevet 16. desember 2008 Jeg fikk brystskjold uten grunn på sykehuset og klarte ikke å avvenne han før han var 6 måneder. Han sluttet på dagen etter vi hadde vært hos manuellterapaut og blitt behandlet for kiss/kidd. Skjønner frustrasjonen din, det er ikke morro.... Har desverre ikke så mange andre tips enn det de andre skriver...
kelly Skrevet 20. desember 2008 #7 Skrevet 20. desember 2008 Vi holder på med delamming..dvs litt pupp og mme..ble sendt hjem fra sykehus med skjold, etter 9 dager på sykehuset der ca alle jordmødrene prøvde å få den lille til å ta pupp i det store og hele. Da vi fikk til med skjold ble vi sendt hjem, har enda ikke klart å få han til å ta kun pupp uten skjold. (Dette tar forsåvidt helstestasjonen videre, da man ikke skal sendes hjem fra sykehus før amming er OK).I tillegg har vi nettopp fått klippet opp tungebåndet på den lille som er 4 uker.. En tredje grunn til at vi ammer kun 3/4 ganger i døgnet, så mme utenfor det..er at jeg rett og slett ikke liker amming..ekstremt ukomfertabelt med hele greia..den lille svelger mye luft pga tungebåndet i tillegg..så takk gud for mme.. .. Funker helt perfekt, både for far og mor..men det er opp til enhver familie hvordan man gjør det:)
liberobleier Skrevet 22. desember 2008 Forfatter #8 Skrevet 22. desember 2008 Hei alle sammen og tusen takk for mange nyttige svar. Kan nemlig nå meddele dere at han nå tar pupp uten skjold. Vi lå på sofaen her en dag og kosa oss og tenkte jeg skulle prøve uten skjold. Han hadde nettopp fått flaske men var ikke helt fornøyd. Jeg ga han puppen og han sugde seg skikkelig fast med en gang. Brukte litt skjold på natta og uten på dagen, og nå vil han nesten bare ha uten skjold. Men skal jeg være helt ærlig så syns jeg det er mye mere behagelig med skjold enn uten. Syns det blir så sårt og ekkelt. Og jeg er helt enig med deg "kelly" så syns jeg hele amme greia er bare stress og ekkelt. Gleder meg til å slutte faktisk. Men har bestemt meg for å fortsette til han ikke våkner på natta lenger. For akkurat det er deilig med å amme, at jeg faktisk bare legger han til puppen og så sover jeg videre mens han gjør seg ferdig. Er altfor trøtt om natta til å må stå opp for å varme flaske..... Gutten min er nå fire mnd og har begynt med velling og grøt. Nå sovner han i åtte tiden og sover gjerne til ti neste dag. Så det er nok ikke lenge før jeg kan slutte å amme, må bare la det gå noen uker til så jeg er sikker på at ikke døgnet blir snudd igjen....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå