Gå til innhold

Har topptrente kvinner enklere fødsler enn oss "vanlige" damer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt og så på Tv2 i kveld, der var en gjeng kvinnelige toppidrettsutøvere som snakket om snakket om svangerskap og fødsel osv. Gunn Margit Andreassen fortalte at hun hadde vært ute og jogget fem dager etter fødselen.

Det er da vel langt fra normalt? Eller, jeg vet jo at dette ikke er helt normalt, men er det bevis for at topptrente har enklere fødsler enn oss andre??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er vel noe med at om en er godt trent så tar kroppen seg mye raskere inn igjen også. Jeg følte meg som en idrettsstjerne da jeg løp etter trehjulssykkelen til eldstemann før det var gått en uke ;-) Noe jeg på ingen måte er!

Skrevet

All forskning som er gjort på området konkluderer med at trente jenter har lettere svangerskap, fødsler, mindre komplikasjoner under fødsel og kommer seg igjen etter fødsel! Statistisk sett- ikke gitt at det blir slik.

Jeg tror også det ligger veldig mye i holdningen til dem som er trent og ønsker å holde på formen de har brukt mange år på å bygge opp! Dumt å kaste bort all jobb som er lagt ned. I tillegg kjenner de kroppen sin veldig godt og vet forskjell på vondt- godt og vondt- vondt.

JEg har ei venninne som løp 2 etapper i Holmenkollstafetten 7 uker etter keisersnitt. er vel heller ikke normalt eller anbefalt, men det gikk helt fint og hun var i strålende form.

Tror forresten altfor mange jenter bruker både graviditet og barselperiode som skalkeskjul for at de ikke gidder å trene......Da er det liksom lov å ligge på sofaen

Skrevet

Jeg håper da det er lov å ligge på sofaen i barselperioden.

Skrevet

Veldig mange (mer enn 50 %) av de jeg kjenner som er topptrente ryttere har hatt vanskelige, lange fødsler og ofte født for tidlig ( selv om de har sluttet å ri ca halvveis inn i svangerskapet). Har fått forklaringen at vi har så mye muskler i underliv og lår at vi ikke klarer å slappe av der...

Skrevet

Men man bør ikke jogge uansett så tidlig etter fødsel.

De kan få limorfremfall og bekkenplager uansett hvor trente de var før.

Skrevet

Tror det er en myte. Kjenner flere som var vrak etter fødselen. Og som ikke klarte å trene noe særlig i svangerskapet. Og som hadde jævlige fødsler.

Så har du innimellom de treningsnarkovrakene som må bevise for omverdenen at de klarer å tyne seg gjennom idrettsprestasjoner, koste hva det koste vil, kjapt etter fødselen (det er f. eks ikke bra for ammingen!). Er litt patetisk egentlig.

Skrevet

Jeg har hørt at de kan ha lettere svangerskap og komme seg fortere i form igjen etterpå og kanskje også være litt mer utholden i selve fødselen, men også at de som er for godt trent i mage-området kan få vanskeligere fødsler fordi de ikke klarer å slappe godt nok av her på samme måte (for mye muskler som jobber i mot riene).

Skrevet

Forskning sier nok det ja, men d stemme nåkk ikke bestandi ;-)

Æ ekke videre trent, sunn eller tynn, men hadde allikavell et fantastisk svangerskap å en lett fødsel uten nån komplikasjona eller nåt ;-)

Så man trenge ikke få et tungt svangerskap eller fødsel sjøl om man ikke e topptrent ;-)

Skrevet

Farsken, resten kom ikke me.... :-P

Men poenge va jo at 2 tima etter fødselsn va æ å sprang rundt i supergo form, sjøl om æ va sydd opp å i mente å mista masse blod ;-)

Mest sannsynli bare flaks, men e i knallform!! ;-) å trene å styre masse nu 2 uka etter fødsel ;-)

Skrevet

Har også hørt om en topptrent håndballspiller som pga for stramme magemuskler, endte opp med haste-ks, etter 19 timer i fødsel.

Skrevet

Har hørt at topptrente ofte sliter med siste del av fødselen blant annet fordi huden er for stram og det hender de må klippes fordi de ikke revner.

Samtidig så er de jo på et annet nivå før fødselen, så selv om de blir redusert så orker de mer enn oss vanlige dødelige. Så om de vanligvis klarer å løpe maraton, men blir redusert til å "kun" orke en løpetur etter fødsel så kan jo det være det samme som at vi andre orker å sitte i sofaen :P

En annen ting er at man etter fødselen har mer rødeblodlegemer (om man ikke mister mye blod da) og dermed har bedre kondisjon (ettersom de røde blolegemene er de som frakter oksigen) - det blir nesten som bloddoping :)

Skrevet

Hei, husker deg fra 3.tri!

Så trivelig å lese at du er i full sving! Rett og slett herlig lesning, he-he. Og da skjønner du kanskje at jeg ikke får til å bevege meg like mye som jeg ønsker i nåværende tilstand. Like mye som jeg er vant til, burde jeg vel skrive. Leeengter etter å bli lettere på foten igjen, men må vente en stund til gitt :)

Skrevet

Jeg er langt i fra noen topptrent dame og min første fødsel var grusom lang og forferdelig vond og det er helt utrolig at jeg faktisk ble gravid igjen etter den skrekkopplevelsen.

Det tok uker og måneder før smertene i underlivet slapp taket og enda lenger tid før jeg klarte å gå en enkel tur med vogna uten å kollapse av pustebesvær.

Men med min andre, så var fødselen kjapp og fin, jeg var på beina få minutter etter lillegutt var født (det gikk så fort at jeg fødte i senga i stedet for på gulvet og jm og jm-studenten måtte skifte på senga før sengetøyet ble ødelagt av fostervann og blod). Jeg valset rundt på sykehuset med min nyfødte sønn i armene rett etter fødselen og da vi kom hjem etter to dager var jeg i god form og startet med lange trilleturer på flere km en ukes tid etter fødselen.

Med første barnet var det ikke sjans i helvete for at det skulle skje.

Og nei, jeg var ikke topptrent med andremann heller...;-) Men formen var så god at jeg følte meg faktisk topptrent. Har ofte lurt på hvorfor alt var så lettere med nr to og har kommet frem til at kroppen min visste vel bedre andre gangen, hehe.

Skrevet

Hey :-))

Regne me d va mæ du mente? ;-)

Æ e i full sving ja!! å rase ned i vekt uten å gjøre nåt for d :-P Så nu e æ ved startvekt før svangerskape, altså 14 kg lettere å lillegutt e 13 daga ;-)

Kor langt e du på vei? :-)

Ka du har gjort foten din? :-(

Håpe du snart e frisk å rask!!

Skrevet

haha,æ leste feil :-P Æ trudde du hadde gjort foten din nåt :-P

E du i dårli form kanskje? :-(

Skrevet

He-he, foten min er det nok ikke så mye galt med. Var en talemåte for å si at jeg er litt tung til beins fordi jeg begynner å bli veldig gravid, he-he :) Nå fikk jeg en god latter! (ser for meg at jeg satt der med klumpfot og greier, he-he, huffda!). Beina er helt friske og fine de :) Magen er derimot diger, skal til pers etter jul en gang :)

Så deilig at vekta så kjapt går rette veien for deg! Håper på det jeg og. For meg er det veldig uvant å slepe rundt på en god del gravidvekt (nicket mitt har ingenting med min vanlige ikkegravide kroppsfasong å gjøre). Det begynner rett og slett å bli et lite slit og prøve å få litt mosjon, så jeg blir helt lengtende når jeg leser om at du får til å trene osv! :) Men det er deg vel forunt! - Tenk at du har mistet en kg pr dag!!! Helt villt! :)

Skrevet

Haha, ikke at man ska flire om sånne ting da, men supert at d ikke en nåt galt me foten din da :-P

Hoffda, høres ikke nåt bra ut å liksom være "treg i serken" kan tenke mæ alt blir dobbelt så tungt da!! Æ hadde svær mage, men bar dn me hele mæ (e ganske høy) så derme blei ikke ting nåt tungt, anna enn dn helvetes halsbrann (som btw forsvant me engang han va ute)

Hehe, skjønne godt du e misunneli på mæ som kan træne, tihi :-P men æ kan ikke ta d så hardt enda da å magen får være ifred enda nån uker ;-)

Æ kan nåkk dessverre ikke ta æra for alle de kg da, lillegutt va nestn 4 kg, æ mista over 1 liter blod åsså har man jo selvfølgeli fostervann, morkaka osv :-P men e nåkk litt fett å :-P

Du får nu prøve å kose dæ så mye siste tida!! :-) Kan tenke mæ d e tungt å stelle til jul å ta juleshoppinga høygravid, men man klare d man må ;-))

hadebra!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...