Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #1 Skrevet 21. november 2008 hvilken oppfølging fikk dere ved neste graviditet? fikk dere så mange ultralyder som dere ønsket?? vi ønsker en baby til nå,men er så skrekkelig redd for at babyen bare skal dø i magen i og med at første fødsel ble dramatisk og han svevde mellom liv og død..
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #2 Skrevet 21. november 2008 Fikk endel ultralyder, men ikke en eneste samtale, så jeg er svært missfornøyd over oppfølgingen! Min teori er at de hadde flaks under mitt fødselsforsøk, at ikke babyen døde mener jeg... Kommer aldri mer til å overlate en fødsel til jordmødre ved sykehusene i Oslo omr!
Fire småtroll Skrevet 21. november 2008 #3 Skrevet 21. november 2008 Min andre fødsel var tøff, med stort barn og trangt bekken. Han lå tre dager på nyfødtintensiven, men det gikk helt fint med han (og meg), ingen varige mèn. Da jeg ble gravid igjen fikk jeg flere ultralyder for å følge med veksten, var fornøyd helt til vi kom til uke 36, da ble ungen estimert til 5,5 kg til termin og jeg ville ha keisersnitt, men fikk det ikke! Fødte i uke 37, men ungen satt fast og måtte brytes løs med makt. Følgen ble varige nerveskader i skulder/arm og hun vil aldri bli helt bra. Med andre ord fikk hun en funksjonshemning hun må leve med resten av livet.. Var spesielt en lege og jordmor jeg var misførnøyd med siste døgnet før fødsel, alle andre var helt supre. Vi ble gravide igjen (ikke helt planlagt), og jeg var supernervøs, spesielt fordi det min forrige fødsel fikk følger for sykehuset (tilsynssak fra fylkeslegen hvor vi fikk medhold og sykehuset pepper). Men denne gangen har oppfølgingen vært super. De er veldig ydmyke, og jeg trengte bare si jeg ville ha keisersnitt så var det bestemt, trengte ingen samtale eller noen av de vanlige prosedyrene. Så denne gangen er jeg fornøyd, men min erfaring er at det måtte en personskade til for å oppnå det. Nå er rutinene forskjellig fra sykehus til sykehus, og jeg tror faktisk mye er opp til deg også, ikke vær frekk, men forlang på en fin måte å bli tatt vare på. Forhåpentligvis tør de ikke ta noen sjanser siden det var så dramatisk forrige gang. De er bare mennesker de som jobber på sykehuset også, og de fleste er faktisk både medfølende og hyggelige.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #4 Skrevet 21. november 2008 Hei. Hi her.. Ja håper bare at jeg blir tatt på alvor og at de faktisk følger meg opp på et skikkelig vis.. Er redd for kanskje å ikke få så bra oppfølging pga økonomi osv! Det vil iallefall bli 9 forferdelige mnd.. Etter forrige fødsel sa legen at jeg kunne få planlagt keisersnitt, samtaler i graviditet og ekstra ultralyder, men blir litt skeptisk siden norge er et land med dårlig støtte til sykehus... Min forrige fødsel ble hastekeisersnitt og barnet var livløs.. vi jo på å bli hjemsendt pga stor pågang av fødende så det sier jo litt om økonomi på norges sykehus.. Men dersom du har fått bra oppfølging så stoler jeg på at jeg også vil få det.. Vil ha en person til å prate om følelsene, tror det er viktig ved neste graviditet!
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #5 Skrevet 21. november 2008 vi HOLDT jo på å bli hjemsendt pga stor pågang av fødende så det sier jo litt om økonomi på norges sykehus.. Men dersom du har fått bra oppfølging så stoler jeg på at jeg også vil få det.. Vil ha en person til å prate om følelsene, tror det er viktig ved neste graviditet!
Fire småtroll Skrevet 21. november 2008 #6 Skrevet 21. november 2008 Her har jordmor på helsestasjonen vært helt unik, jeg går til henne annenhver kontroll og til første kontroll satte hun opp en hel klokketime til meg. Hun har vært til kjempestøtte for meg dette svangerskapet.. Jeg ble også lovet planlagt keisersnitt etter forrige fødsel, ungen var helt blå, livløs og de løp avgårde med henne for å hjelpe henne igang. Hun var til kontroll på barneavdelinger flere ganger første året for å utelukke hjerneskade etter tiden uten oksygen. Heldigvis er hun helt fin, bortsett fra skaden i armen som egentlig er en bagatell når en tenker på hvordan det kunne gått. Jeg var helt bestemt på at jeg ikke ville ha flere så jeg brydde meg katta om hva de lovet, men da jeg ble gravid igjen har de holdt det de lovet. De kikket bare på journalen min, og skrev inn på helsekortet mitt at jeg skulle ha planlagt keisersnitt. Jeg er sikker på at de gjør det samme for deg, når førstegangsfødende kan få keisersnitt pga angst for smertene SKAL sånne som du og jeg få det! Masse lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #7 Skrevet 21. november 2008 Takk for svar:) Ja da tror jeg det blir å gå bra:) Ja det ser ut som at vår gutt er frisk å rask etter en tid uten oksygen:) vi har vært kjempe heldige:) har også ekstra oppfølging på sykehuset nå
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #8 Skrevet 21. november 2008 Huff jeg er faktisk livredd for norske sykehus etter å ha hørt hvordan det er :-( Nå fødte jeg min første i et land der gravide får utrolige mye bedre oppfølging enn i Norge. Sønnen min fikk problemer med en gang etter fødsel men de var lynraske med hjelp, og han ble sendt til spesialister for livsnødvendig nødoperasjon i hjertet knapt en time etter fødsel. I Norge måtte han blitt fraktet til Oslo uansett avstand og da kunne han kjapt fått hjerneskade eller verre... Hvis jeg ikke får mer oppfølging så kommer vi til å ordne med det privat, bruke privatklinikker o.l. Synd å si at jeg har null tillit til norsk helsevesen....
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #9 Skrevet 21. november 2008 Jeg hadde hasteKS med første.Startet normalt, men endte i KS. Neste svangerskap hadde jeg 3 UL, en tidligere en vanlig(pga tidligere SA), en vanlig og en sen. Og planlagt fødsel, med tidlig epidural(i tilfelle KS igjen), og ekstra overvåkning. Det var jeg som valgte vanlig fødsel med nr 2.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå