Gå til innhold

Å bli satt igang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:) Har hele svangerskapet hatt noe høyt blodtrykk. De siste ukene kom mye hevelser (3 i ødem eller hva det heter) og i dag utslag på urinen(+2) og høyere blodtrykk. Fikk beskjed om at jeg har svangerskapsforgiftning og vil sannsynligvis bli satt i gang over helgen. Er da 2 uker til termin.

Men lurer på hva jeg kan forvente meg i forhold til igangsetting? Hvordan virker det og hvor lang tid vil det ta? Er dette mer smertefult enn en vanlig fødsel?

Er det noen andre som har hatt svangerskapsforgiftning som kan dele erfaringer? Lurer på hva som gir grunnlag for hasteks i forhold til igangsetting om ting skulle forverre seg?

Ble mye spørsmål det her hehe:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei VinterNurk!

Jeg har selv ikke blitt satt igang, men har ei venninne som ble satt i gang. Hun fortalte at alt var mye mer intenst enn en vanlig fødsel. Alt kom liksom på en gang, i stedet for at det jobber seg oppover. Mens jeg også har hørt andre som ikke syns det var anderledels, så tror det er veldig forskjellig! Noen har en lett fødsel,mens andre en mer vanskelig, men alle har litt vondt uansett om man fødselen blir satt igang eller ikke!

Masse lykke til!

Skrevet

Heisann:-)

Jeg var i helt lik situasjon som deg i mitt forrige svangerskap. Blodtrykket var litt forhøyet hele tiden og fra uke 36 begynte de andre symptomene å komme i tillegg. Dette resulterte i legebesøk annenhver dag i ca 2 uker før jeg ble innlagt. Var innlagt i 5 dager med nøye overvåking (sparketest flere ganger daglig, måling av bt flere ganger daglig, blodprøver daglig, doppler ul som måler blodgjennomstrømning fra morkake til barn og daglig urinprøve).

De tar ingen sjanser men de ønsker at barnet skal være lengst mulig magen, men da de så at prøvene begynte å bli litt farlige satt de meg igang. Jeg var da 10 dager unna termin og veeeeldig umoden. Når en er veldig umoden får en stikkpiller som settes inn hver 6. time, drypp er for de som har modnet endel. Jeg fikk første stikkpillen mandagsmorgen og natt til onsdag var han ute. Jeg har ingenting å sammenligne med, men det går fort når det først kommer ordentlig i gang. Hos meg begynte ikke de ordentlige riene før kl 10 tirsdagskveld, hadde da 1 cm åpning, og litt over 3 på natta var han ute. Når en har svangerskapsforgiftning er det obligatorisk med epidural så der har du ikke noe valg. Det er for å holde blodtrykket nede.

Det kommer til å gå helt fint!! Det var aldri snakk om noe haste ks i min situasjon enda jeg hadde alvorlig grad av svangerskapsforgiftning.

I dette svangerskapet får jeg kjempegod oppfølging, men er nå 39+3 og ingen forgiftning i sikte så du trenger ikke å få det neste gang:-)

Lykke til:-)

Skrevet

Heisann!

Jeg blir sannsynligvis satt i gang mandag eller tirsdag selv pga overtid, er 42+0 i dag. Leste i boka til Gro Nylander at forskning viser at kvinner er like fornøyd med fødselen sin i etterkant av igangsatte fødsler som vanlige, og forbruket av smertestillende er ikke høyere. Så jeg vil tro at det er like stor normalvariasjon innen de igangsatte som de vanlige fødslene. Noen har det helt grusomt og noen tar det lett som en plett.

Men igangsatte fødsler har jo et dårlig rykte. Det Nylander skriver, er at det rett og slett kan skyldes at kvinnene har hatt det ekstra slitsomt de siste dagene før fødselen og ikke har fått lada batteriene like godt som andre.

Uansett må man vel bare tenke at dersom legene vurderer det slik at igangsettelse er best, så er det vel det, da?

Jeg vet ikke om det er noen forskjell ved svangerskapsforgiftning, enn ved andre grunner til igangsettelse.

Lykke til uansett!

:-)

Skrevet

Jeg ble satt igang med dattera mi, og jeg har en super opplevelse av fødselen! Vet jo ikke hvordan det er å føde uten å bli satt igang da, men... Jeg ble satt igang 16 dager før tiden, og var ikke moden i det hele tatt. Onsdag blejeg innlagt på sykehuset og jeg fikk en modingsgel i skjeden. Dette gjentok de to ganger første dagen. Fikk noen rier etterhvert, men de varte bare i 10 minutter, så var det ingen tegn til fødsel etter det. På torsdagen begynte dagen med enda en modningsgel, go igjen fikk jeg noen rier etter en stund, men fortsatt ingen fødsel. På fredag morgen fikk jeg den glad nyheten om at jeg hadde modnet såpass at de kunne ta vannet. Det skjedde klokken 10 om morgen, og klokken 19.20 var snuppa ute. HAdde en flott fødsel. Brukte vann (i dusjen) som smertestillende en periode, så prøvde jeg lystgass (noe jeg ble skikkelig kvalm av) og til slutt fikk jeg epidural. Ikke full dose med epidural, det ville jeg ikke ha. Men epiduralen hjalp masse, og anbefales. Jeg fikk tid til å spise og slappe litt av før jeg begynte å få skikkelig vondt. Da sjekket jordmor meg, og jeg hadde full åpning. DA var den letteste jobben igjen, og det var å presse ut babyen. En flott fødsel. Gleder meg til å føde igjen i februar, men satser på å ikke bli satt igang da, sånn at jeg har prøvd begge deler.

Det verste med å bli satt igang synes jeg, var å gå to dager uten tegn på fødsel.

Lykke til! Håper du får en fin fødselsopplevelse!

Skrevet

jeg ble igansatt med begge mine pga preklampsi, men fikk ikke noe epidural som nevnes over her.. måtte klare meg med bare lystgass jeg... gikk fint..

Skrevet

Hei! Jeg har blitt satt igang to ganger. Første gang pga sv.sk.forgiftning 1 uke før termin, og andre gang pga fostervannslekasje 5 uker før termin. Jeg hadde to helt forskjellige fødslesopplevelser.

Første fødsel var meget kort, intens og vond (3 timer fra første rie). Det gikk 45 min fra 3 cm åpning til fødsel, og baby ble tatt med tang pga dipp i fosterlyd. Siden det gikk så fort ble det ikke tid til smertestillende. De tre siste kvarterene vil jeg ikke unne noen. Selv om det var kort tid, var det veldig mye som skulle åpnes, og riene var sinnsykt vonde og kom gallopperende neste uten pauser.

Den andre fødslen var egentlig helt fantastisk. Den var ganske kort den også (6 timer fra første rie). Men her gikk det mye mer planmessig og rolig. Riene var ikke så intense, og jeg hadde lengre pauser mellom. Hadde ikke smertestillende her heller. Dessuten slapp vi dramatikken med at baby ble stresset og måtte fort ut.

Som svar på ditt spørsmål, så er min erfaring at igangsatte fødsler utarte seg veldig forskjellig. Vet ikke om du ble noe klokere, men uansett lykke til!!

Skrevet

Hei igjen og takk for gode svar:)

Var utrolig beroligende å lese om dere som har hatt en fin fødsel. Jeg er selv førstegangsfødene så har ikke noe å sammenligne med. Kanskje bra da det ikke kan bli noe "verre" hehe. Har ikke noe imot å bli satt igang med tanke på svangerskapsforgiftningen. Er jo mye mer betryggende å få den lille til verden og se at alt er bra. Men lurer jo fryktelig på hvordan alt dette foregår så jeg kan forberede meg så godt som det er mulig i en slik situasjon:)

Utrolig merkelig å vite sånn ca når fødselen vil skje. Men ååå som jeg gleder meg til den er over:D

Lykke til videre i svangerskapet til dere alle, uansett fødselsmetode;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...