Gå til innhold

Hårklemmer i håret til de under tre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har brukt det til pent, men har tenkt at det er farlig å ha på henne i barnehagen og når hun sover.... hun skal jo enda putte ting i munnen.

Så ser jeg plutselig at halvparten av alle ett-toåringene i barnehagen går med det... og de faller jo på gulvet osv... kjenner jeg blir litt irritert over at de andre foreldrene ikke tenker så langt. De fjerner jo smålekene fra småbarnsgruppen, men hårspennner er greit?

Hva tenker dere med jenter i den alderen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner hvordan du tenker, men det er faktisk en grunn til at noen bruker hårklemmer også. Her er gullet bare 7 mnd, har vært nødt til å bruke klemmer eller strikk siden 3 mnd fordi hun har langt hår. hun må jo kunne se. Alt håret kommer jo i veien for øynene viss ikke. Tar de av når hun sover, og passer på at de sitter godt. Men skjønner veldig godt poenget ditt mde spenner og småleker... ikke så logisk nei.

Skrevet

Jeg har ikke tenkt på at det kan være farlig jeg, det er lenge siden jenta mi kunne funnet på å sette en hårspenne i halsen.

Jeg begynte å bruke det på henne da hun var et år cirka, men vi bruker det sjeldent i barnehagen ettersom de sklir ut av håret hennes.

Skrevet

Jeg klippet luggen til jenta mi kort nettopp for at jeg tenkte vi ikke kunne bruke klemme til dagen, får heller spare den ut når hun blir litt større...

Skrevet

Her har vi brukt hårspenner siden det ble nødvendig, dvs da hun ble halvannet ca. Har aldri opplevd at hun har puttet i munnen gitt. Går an å lære de å ikke stappe alt mulig i munnen...

Skrevet

Går an å lære de? Hva mener du?

Skrevet

Luggen er kort her også, klipper den ganske ofte, men resten av håret faller også frem. Det nekter jeg å klippe. Siden hun er 7 mnd har hun ikke evnen til å legge håret bak ørene selv nemlig. Håret hennes er langt! Selv om jeg har klippet tuppene et par ganger. Lenger hennes enn mange både 2 og 3åringer.

Skrevet

Ja, lære. Si de ikke skal putte hårspennene i munnen f.eks..

Skrevet

Så gøy da :-) Men er ikke strikk et greit alternativ i barnehagen da?

Skrevet

Hvor mange unger på over 1år har ikke kontroll nok til at de ikke setter ting fast i halsen?

Første jenta min brukte kliper fra hun var ca. 1 år av og til og ofte fra hun var 2 år.

Vi blir oppfordret til å sende med strikk og kliper i barnehagen vår.

Hun jeg har nå er bare 7,5 mnd og har ikke nok hår til å bruke det.

Skrevet

Si det til en unge på 12 mnd og forvente at det går bra? Min på halvannet gjør ikke alltid som jeg sier, ikke han på fire heller ;-)

Skrevet

Begge mine prinsesser har brukt hårspenner fra dag 1 =0) gått så fint så.

Skrevet

Vår lille snuppe på 15 mnd har hår nedenfor skuldrene, og vi er nødt for å ha noe i håret for at hun skal se! =) Vi bruker som regel både strikk og spenner. Bruker helst spenner som sitter godt, ikke slike som sklir utav med en gang.

Har brukt spenner i håret hennes siden hun var 2-3 mnd, hun har aldri puttet en i munnen.

Skrevet

Her har jenta på 3 år brukt spenner i håret hver dag etter at det ble langt nok til det. Det betyr at hun har brukt spenner og strikker i håret siden hun var 1 år. Hun rørte aldri det som var i håret når hun var mindre, og de datt aldri ut (om ingen andre barn dro de ut da).

Og nei, har aldri vært aktuelt å klippe henne for å slippe spenner.

Man må bare passe på og lære de at det putter man ikke i munnen (har iallefall ikke vært noe problem her).

Skrevet

Neinei, du gjør jo som du vil :)

Vi har ihvertfall klart å lære henne å ikke spise hårspenner, på samme måte som vi har lært henne å ikke spise sand og ting hun finner på bakken ;)

Klart unger ikke alltid gjør som vi vil (jenta vår er snart 3 nå), men man kan ikke pakke de inni bobleplast hele livet av den grunn, i tilfelle de ikke gjør som du sier.

Skrevet

min jente på 2 år bruker klemmer og strikk i håret hver dag hun... hun tar dem ikke i munnen. og har aldri gjort det... og klemmene er jo i håret... faller ikke av hjemme iallefall.....

Skrevet

og hva gjør jenten din når hun er ute? koster personalet hele bakken? der er det jo små steiner.... sand osv.. som hun kan ta i munnen...

Skrevet

Jeg tenker jo igrunn litt på disse minste ungene på avdelingen også. De ligger jo på gulvet og smaker på alt! De er jo bare 8-12 mnd.

Har hørt om småbarnsavdelinger der foreldrene blir bedt om å droppe klemmer pga dette, men foreldrene ignorerer/bryr seg ikke...

Skrevet

Ikke helt det samme.. det glir jo helst greit ned?

Skrevet

Jentungen har brukt hårkliper og strikk fra hun var ca 1 år, mer og mer etterhvert som håret har vokst. Og hun har såvidt jeg vet ikke spist en eneste en.

Hadde jeg ikke kunnet brukt hårkliper, så hadde hun hatt hår i øynene hele tiden.

Ser forresten at de fleste andre jentene i barnehagen, med litt lengde på håret, også bruker hårkliper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...