Gå til innhold

Permisjon og planlagt keisersnitt/fødsel før termin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha planlagt keisersnitt og søkte om permisjon fra 3 uker før keisersnittdato. NAV tok ikke hensyn til dette og beregner permisjonstiden ut fra termindatoen uansett. Det vil si at jeg nå går ut i permisjon 4 uker før termin. Jeg kommer til å klage på vedtaket og heller da gå ut tre uker før termin (som blir to uker før keisersnittet). Mitt spørsmål er: I og med at jeg kommer til å føde 1 uke før termin, får jeg fortsatt 51 uker etter at barnet er født? Sånn som vedtaket ligger nå får jeg bare 50 uker...

Noen som har peiling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik eg har forstått det så er antal veker etter fødsel lik uansett når du føder. Ei dame som går ut i permisjon tre veker før termin og føder dagen etter ho har gått ut, vil da "miste" resten av de tre vekene. Ei som går to veker over termin "får" to veker ekstra. Det er iallefall slik eg har forstått det og det har fungert for meg. Trudde og at tiden for å gå ut i permisjon var tre veker før ul-termin, uavhengig av om ein skulle ta ks eller ikkje.

Dette er ingen fasit, men slik eg har oppfatta det, så om nokon meiner eg tek feil, så må de gjerne rette meg :)

Skrevet

Det er nok riktig slik NAV har gjort det, siden de har gitt deg permisjon som er fra 4 uker før termindato, mens det da blir tre uker før keisersnittet. Dermed får du mest mulig ut av permisjonen. Selve permisjonen beregnes ut fra datoen du føder. Hvis du går ut tre uker før babyen kommer, får du 41/51 uker etterpå. Hvis du føder før keisersnittet er planlagt vil du miste resten av de tre ukene før fødsel, og få 41/51 fra den datoen. Hvis du går over datoen og ikke føder før for eksempel to uker etter termindato har du allerede begynt å bruke 2 uker av tiden som var igjen etter fødsel, du får dine 41/51 uker, men dessverre to uker mindre sammen med barnet, siden du da har vært tilsammen 5 uker i permisjon før babyen kommer. Det er ikke riktig slik hun skriver over at du da får 41/51 uker etter babyen er født uansett hvor seint den kommer, det vet jeg for jeg gikk 16 dager over termindato sist...og fikk desto kortere tid sammen med barnet.

Skrevet

Hmmm, då har eg fått ei veke meir permisjon enn eg skulle ha. Tydeligvis så er dette nok eit tilfelle der ulike navkontor handlar ulikt. Eg gjekk nemleg ei veke over termin, men fekk 51 veker likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...