Gå til innhold

noen her som selv har valgt keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I så fall, hvorfor? jeg valgte det da jeg var redd for smerter og evt skader på barnet under vanlig fødsel. Kjempefornøyd, og kom meg akkurat like fort som mange jeg kjenner som fødte vanlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ks med mine tre barn- mer eller mindre av samme grunner som deg. Syns en vanlig fødsel høres veldig forferdelig ut. Hvor hadde du ks? Jeg var på Ullevål.

Skrevet

Hvordan får dere det til? Jeg hadde en vond førstefødsel og orker ikke tanken på en fødsel til. Jordmoren jeg snakket med ville ikke høre snakk om keisersnitt. Måtte der grine?

Skrevet

Nå er det visst større risiko for att det skjer noe med barnet under ett keisersnitt, en under en fødsel.. Å føde er virkelig den mest naturlige ting i hele verden! :) Syns tanken på det selv var helt grusom, men jm sa att dette måtte jeg, dette klarte jeg! :) Og vet du hva? Jeg angrer ikke! :) :) Vondt det enn var, så var det en kjempe fantastisk opplevelse :)

Skrevet

He he. Måtte ikke gråte nei. Hadde en kjempe saklig samtale med en jordmor og lege på sykehus om hvorfor jeg ønsket ks. Ks var en utrolig flott opplevelse. Jeg ble møtt med respekt på mitt sykehus. Blir du møtt slik du ble, HI....så oppsøker du en ny lege/jordmor som tar ditt problem alvorlig.

PS. Du er tøff som legger inn en slik tråd her inne. Håper du IKKE hører på all skremsel propaganda som skrives om ks.

Lykke til

Skrevet

HI her. Gidder faktisk ikke være anonym likevel. Jeg var også på Ullevål. Måtte ikke grine, men jeg gjorde det veldig klart at vaginal fødsel ikke var aktuelt for meg, og at jeg ville søke meg et annet sted eller dra til utlandet hvis de ikke kunne fasilitere mitt ønske. Det var greit, og fikk ks innvilget. Fikk løfte om det i uke 14, og dato i uke 35.

Forøvrig- til deg over her som sier at det er større sjanse for at noe skjer med barnet under ks- det stemmer faktisk ikke. Risikoen er noe større for mor ved ks, men mindre for barnet. INGEN barn dør eller blir hjerneskadd av et planlagt ks- mens fødselsskader faktisk er ganske hyppige ved vanlig fødsel.

Skrevet

Ååå! Så det er her de egoistiske mødrene er. De som hyler seg til KS fodi de skal spare på underlivet sitt , eller siden sist fødsel var så vond....

Skrevet

Du Osmom...Nå tror jeg du skal sjekke opp om fakta opplysningene du kommer med stemmer her.. For hvis du googler litt , å sjekker med sikre kilder som f.eks St Olav , osv... Så vil du finne en mere korrekt opplysning.

Ikke uttal deg om ting du ikke vet 100% sikkert,

Skrevet

Mannen min er lege og var veldig positiv til at jeg ønsket ks. Dette var rikshospitalet (han jobber et annet sted så hadde ikke noe med han å gjøre). Han kan forøvrig opplyse om at medisinsk personell faktisk plikter til å si at vanlig fødsel er bedre enn keisersnitt for mor og barn, men dette er mye mer nyansert i virkeligheten. Det har f.eks mye med pris å gjøre- et ks er mye dyrere enn en fødsel og legene er derfor mer tilbakeholdne med å innvilge det- det må de være- de jobber tross alt for en statlig organ som må tenke innsparing. Det vil ikke si at et planlagt ks medfører noen større risiko enn en vanlig fødsel.

Og du over her- ved å google får man alltid rette opplysninger vet du. Not.

Det er faktisk ikke alle som potensielt ønsker å få ødelagt tissen sin, vet du !

Skrevet

jeg ønsker veldig sterkt å få keisersnitt med nestemann.... sist lå jeg i over 50 timer med intense smertefulle rier, og jeg revnet bare av at de undersøkte meg på slutten, pluss at mini ikke var på vei ut engang fordi jeg var altfor liten. det endete da med akutt ks, og mini har fått en "kant" i hodet etter at han lå å stanga i alle de timene og jeg var heeeeeeeeeeeeeelt gåen i flere mnd etterpå, klarte ikke å komme til meg selv før etter 9mnd....

og hovedgrunnen til at jeg ønsker planlagt ks neste gang er ikke først og fremst for min skyld, men for at barnet skal slippe å ha det så ubehagelig som førstemann hadde det... revna har jeg jo allerede så det er ikke det det går på!!!!!!

Skrevet

Jeg valgte det fordi jeg de trodde det kom til å ende med et uplanlagt uansett pga skader på livmor fra første hasteks. Synes det er noe dritt, og jeg brukte lang tid på å komme meg.

Skrevet

å, dette var en tråd jeg hadde bruk for nå! fikk en jente for 9 mnd siden, etter en forferdelig og tung fødsel. det ble mange komplikasjoner og fødselen har satt dype spor hos både meg og min mann. det gikk jo bra i kraft av at vi fikk et friskt barn og jeg kom meg forbausende fort etter opplevelsen. men her er problemet..: jeg vil gjerne ha et barn til. ikke ennå, men om et par år. men de siste dagene har jeg tatt meg selv i å tenke utrolig mye på dette! kanskje det er fordi vi nå har fått det såpass på avstad og ting har roet seg fint ned og alt går egentlig på skinner. kanskje jeg først nå har overskudd til å virkelig bearbeide fødselen rent mentalt...? jeg er utrolig redd for en ny fødsel... prøver å trøste meg med at de fleste som regel har en lettere 2 gangs fødsel, men.... kjenner det knyter seg i meg bare ved tanken på en ny vaginal fødsel... fy søren. har såvidt begynt å tenke på at det jo er mulig å få ks, kanskje det hadde gjort det letterre for meg og ikke minst for oss! stakkars mannen min, tror ikke han ville ha hatt det bra neste gang.

dette er jo slett ikke et svar på spm ditt hi, måtte bare fåå ut litt tanker rundt det som opptar meg mest for tiden.

takk for en fin tråd!

Skrevet

Hei anonym 20:25- føler med deg! Høres ut som du har langt bedre grunner til å ønske ks enn det jeg hadde (jeg er jo bare redd) , så det bør du få! Hvor i landet bor du? Hverken Ullevål eller RIkshospitalet tvinger noen til å føde vanlig.

Jeg syns ks bør være tilgjengelig til de som måtte ønske det av hvilken som helst grunn. De som ikke ønsker et planlagt ks kan jo bare føde vanlig og håpe de slipper hvis det er det de vil. Er så drittlei folk som mener man er dårlig mor, lite kvinne, skattesnylter, kjip, pysete, osv osv osv hvis man ønsker keisersnitt! Kan man ikke få gjøre hva f*** man selv vil med underlivet ditt, liksom!

Og alt dette om at det er best for barnet bla bla- i 2008, i Norge, med planlat ks er dette bare tull! Ift komplikasjoner- det er jo kjempemange som har komplikasjoner etter en vanlig fødsel også!!

Skrevet

Les før dere uttaler dere. KS er mest kritisk for barn og mor.

Hilsen Mor til Engelbarn død under KS

Skrevet

Til mor til englebarn- forferdelig å høre om barnet ditt- beklager hvis det jeg sa støtet deg. Poenget mitt er kun at komplikasjoner, desverre noen ganger med verst tenklige utfall kan oppstå både ved fødsel og ks, og at man bør selv få velge forløsningsmetode.

Skrevet

Jeg var kjempe positiv til fødselen min, jeg presset og presset.. men ingen baby ville ut.. Lå flere døgn med rier.. Legene motiverte og motiverte.. fosterlyden falt opp og ned.. vakum ble forsøkt uten suksess.. Hva skjedde? Jo det ble hastekeisersnitt og ongen var livløs! vi var bare minutter fra å miste gullet vårt.. Det viser seg i ettertid at jeg har for lite bekken..! Jeg kommer aldri til å føde vaginalt igjen! Er så glad for at det finnes andre løsninger... Tusen takk for at man kan velge keisersnitt:) Uten det hadde både jeg og barn vært borte...

Skrevet

Da må jeg bare få spør: er det vanskelig å få innvilget keisersnitt på fylkessykehuset i haugesund????? Under forrige graviditet nevnte jeg ikke tidligere voldtekt til hverken lege eller jordmor, skulle være tøff... Resulterte i at hele opplevelsen av fødsel og barseltid ble helt forjævli... Vil ha flere barn, men orker ikke gå gjennom denne prosessen på ny...

Skrevet

Beklager tapet ditt, men tror du resultatet ville blitt anderledes om du ikke hadde tatt ks? Min eldste holdt nesten på å stryke med fordi de IKKE tok ks. Så for min del var valget innlysende da jeg skulle ha nr 2.

Skrevet

Anonym 20:40

Først og fremst må jeg si at det er kjempetrist å høre om barnet ditt! Jeg må bare spørre om dette var et planlagt KS eller et hastesnitt? De sier jo at faren er større ved et hastesnitt, så dersom det er antatte problemer ved fødsel er det å foretrekke et planlagt inngrep.

Jeg kommer kanskje snart i den situasjonen at jeg må velge KS (seteleie, og da kommer det an på bekkenstørrelse osv) Kan ikke si at jeg blir så oppmuntret når jeg hører om at KS er så farlig for mor.. Men her som alle andre områder så er det jo tydeligvis svært delte meninger.

Skrevet

Ja etter et hastesnitt med en masse tull under fødselsforsøket, stoler jeg ikke på jordmødre og fødesituasjonen på sykehusene rundt Oslo området! Fikk keisersnitt avtalt på nr 2

Skrevet

Selvsagt burde alle ha valget.. Men man burde også hvilke risikoer som inngår ved KS. Bla tar det MYE lengre tid å bli "frisk" etter fødselen.. Ved vanlig fødsel, healer kroppen seg mye raskere enn ved KS. Selv om en vanlig fødsel tar mer krefter, og du blir mye mer sliten, tar det normalt sett 6-8 uker til kroppen begynner bli bra.. Ved KS er det snakk om flere mnd... Skjønner selvsagt att folk med dårlige fødselopplevelser o.l. kvier seg.. men de som bare er redd for att musa ikke blir som før osv, de burde virkelig tenke seg gjennom.. Fleste som føder, blir helt bra igjen, så mest sannsynlig vil det gå bra med de og.. Om det ikke er noen medisinsk grunn til det, for liten bekken osv kan finnes ut av før fødsel..

Skrevet

Ja, forsåvidt - første fødsel var ... i overkant dramatisk, kan man si, og andre lå an til å bli enda større - legen sa jeg kunne velge å prøve, men jeg ville ikke for noe i verden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...