Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #1 Skrevet 21. november 2008 ... Vi er i en situasjon hvor det vil være det beste for alle i familien at eldstemann begynner på en skole som er i skolekretsen til farens adresse. Vi har planer om å flytte i den kretsen vi også og bo rett ved hverandre, men pga dårlig boligmarked nå kan det drøye litt... Begge barne går nå i barnehage i denne "kretsen". Bare lurer på at dersom skolen skulle slå seg vrang når vi søker han dit hvordan det vil bli om han har adresse hos faren... tenker på stønader og slikt. Han vil jo fortsatt bo hos meg sammen med lillebror og jeg er avhengig av de stønader jeg får. Noen som vet hvordan det blir med stønader når jeg event har ett barn 100% og ett 50%
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #2 Skrevet 21. november 2008 Når må eldstemann bytte adresse i så fall? For med 50% mister du retten til stønad til barnetilsyn. Du mister også retten på bidrag for ham. Hvis du mottar bostøtte så vil du i noen kommuner få litt mindre bostøtte av å gå fra ett til to barn. Faren bryter ingen lover hvis han har sønnen skrevet på sin adresse selv om gutten bor hos deg. Men det er bare hvis han ikke mottar noen stønader selv. Deler man 50/50 kan man velge hvem som mottar barnetrygd og skattelettelse hvert år. Men har den som mottar disse stønadene ungen mindre enn 50% så blir det jo en form for juksing. Du hadde uansett ikke mistet skatteklasse 2 pga lillebror, men beholder du også barnetrygden for storebror er det ingen som lurer noen.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 21. november 2008 #3 Skrevet 21. november 2008 det er liten forskjell i stønader når du har ett barn 50% og ett 100%. eneste er vel at du mister en barnetrygd. barnebidraget kan du jo snakke med far om at skal være uendret om det er greit for dere begge. du kan søke skole i fars skolekrets med begrunnelse i at han går i barnehage der og dere skal flytte dit. bare legg det fram som at det er veeeeldig viktig for barnet. for offentlige instangser skal hele tiden handle ut i fra hva som er til barnetsbeste. broren min sitt barn fikk behaolde barnehageplassen med "barnetsbeste" som begrunnelse når han og barnet flyttet ut av kommunen pga sammlivsbrudd. det går uansett an og søke skoler i nabokommunen uten grunn altså, men man er jo avhenig om det er ledige plasser. var en som sa her om dagen at da måtte man søke på skolen i kommunen dere bor og igjen søke overflytting og helst søke dette så tidlig som mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå