Gå til innhold

Mine tanker om forholdet til mat og overvekt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener at enkelte menneskers forhold til mat kan være like problematisk for dem som f.eks. en alkoholikers forhold til alkohol og en røykers forhold til tobakk. Likevel oppfattes alkoholisme og avhengighetsforhold til tobakk som en tilstand som bør behandles, og ikke minst anerkjennes det som reelle problemer - men forsøk å gå til legen din å fortell at "jeg har et svært problematisk forhold til mat, vær så snill, hjelp meg" - svært mange, både leger og hvermannsen, oppfatter ikke overvekt som et problem som stikker dypere enn "dårlige kostvaner".

Min motivasjon for miste kiloene er at overvekt kan ta fra meg verdifulle år med menneskene jeg elsker høyest i hele verden, men å gå ned mye i vekt er mye vanskeligere enn jeg tror de fleste som aldri har veid veldig mange kilo for mye kan skjønne.

Den beste hjelpen på veien er ikke kritikk i den formen man møter her inne, faktisk virker den bare motsatt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta deg heller en tur inn på forumet til VG's Vektklubb, www.vektklubb.no- der møter du bare støtte og koselige mennesker som er i samme båt:)

Skrevet

Jeg er helt enig. Det blir for lett å si til en overspiser at "du må bare spise mindre da". Det blir en slags psykisk avhengighet til mat også, du må bare spise mens du ser TV blir likt du må bare røyke når du venter på bussen osv...

Skrevet

Godt skrevet, HI! Det er gjort forskning som viser at kritikk får overvektige til å spise mer. Egentlig logisk: Føler man seg mislykket, tyr man til det middelet man er vant til for å trøste seg selv, enten det er mat, alkohol, shopping (der er jeg...!), mm.

Stå-på-klem til deg =))

Skrevet

Problemet med avhengighetsforholdet til mat, i forhold til tobakk og alkohol osv, er at en uansett må ha mat for å overleve. Det er dette som gjør det så vanskelig. Det er liksom ikke bare å slutte å spise. Kanskje derfor det er så vanskelig for leger å hjelpe?

Jeg har ikke problemer med mat selv, men røyker, så det med avhengighet forstår jeg.

Skrevet

spiseforstyrrelser i form av overspising er ikke et nytt fenomen..

det blir jo satt i søkelyset både her og der..

det kan derimot være et problem når du kommer til legen og forteller at du har et problem med fråtsing og overspising uten at det synes på kroppen...

for det er fint mulig å spise seg gjennom dagen og fremdeles holde seg like slank, UTEN at man kaster opp...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...