WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 21. november 2008 #1 Skrevet 21. november 2008 Jeg har antigrønne fingre, men for første gang har jeg fått orkideene mine til å komme igjen! Men...den ene virker litt pjusk kan man si. Jeg ville potte den om, for selve "kjernen" i planten hadde liksom ikke så godt feste i den jorden den sto i (ikke jord, men sånn...orkidéjord, ligner på bark nesten). Den hadde grodd nye blader, men ikke noen stilker (de som var der visnet, så jeg klipte de helt bort). Når jeg skulle potte den om, og putte den tilbake i "jorda", så datt alle bladene av(!), så nå er det jo bare en liten "klump" med masse stenglete røtter på. Noe håp for den? Eller er den bare å hive?
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 21. november 2008 Forfatter #2 Skrevet 21. november 2008 *en liten dyttings*
brooklyn Skrevet 21. november 2008 #4 Skrevet 21. november 2008 Så lenge det er liv er det håp:) Jeg har hatt tre av mine orkideer i over et år nå, og de blomstrer om og om igjen. Der som bladene stod, de som falt av, er de grenene friske? Er det skudd på dem? Jeg skulle kaste en lusen orkideplante forrige helg, men da så jeg plutselig en ny, fersk, flott grønn stilk som hadde grodd nede langs kanten. Fant sånn festeklype og peilet den oppover. Er borte og sjekker den hver dag. Orkideer er bare nydelige!
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 21. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 21. november 2008 Altså...det er (nå etter at bladene falt av) verken stilker eller blader på den(!)... Bare en liten "hump" igjen oppå alle røttene. Der blader og stilker har sitt utspring på en måte...?
Zyan Skrevet 21. november 2008 #6 Skrevet 21. november 2008 Ta vare på den, sett den lyst og vann lit en gang i uka. Regner m du fort vil se om den er død eller ikke. Selv har jeg 5 stk som blomster så det spruter, fatter ikke helt hva jeg gjør riktig men... Hatt de i flere år!
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 21. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 21. november 2008 Ja, jeg har aldri fått noe som helst til å komme igjen, men nå har jeg fått til to! Denne som nå mistet bladene sine var vissen i stilkene, så de klipte jeg vekk. Vannet lite en gang i uka, gjødsler med orkidégjødsel en gang i måneden, og plutselig spratt det fram to nye blader. Men nå falt altså alt av...hm.... Jeg setter den lyst og følger med, takk for svar )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå