Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #1 Skrevet 21. november 2008 Jeg lurer på alt det praktiske når det gjelder å gå fra mannen min. Jeg har vært hjemmeværende siden den eldste vår ble født. Og lurer på hva jeg har krav på. Hvordan kan jeg gå fra han, har jo ikke en leilighet eller noe å flytte til og som hjemmeværende har jeg jo ikke noen inkomst. Så jeg har jo ikke mulighet til å ta opp lån eller betale depositum eller noe. Hva har jeg krav på for hjelp som gjør dette mulig??? Har jeg krav på noen hjelp til å kjøpe møbler og hvitvarer??? Vi kan jo ikke sove på gulvet og må jo ha noe å lage maten på. Har jeg krav på stønad til barnepass fast jeg ikke jobber eller studerer?? Har en bitteliten baby hjemme så kan ikke begynne å jobbe eller studere med det første heller. Men de eldste må jo få lov til å fortsette i barnehagen sin. Hvor mye er det man kan få hver måned? Vil jeg få nok i bidrag til å klare av å betale leie, telefon, el, mat m.m.??? Mye man lurer på, håper noen kan hjelpe meg, for jeg tror ikke ekteskapet holder lenge til:(
Rockstarmom&SuperIngrid Skrevet 21. november 2008 #2 Skrevet 21. november 2008 Du har krav på overgangsstønad som aleneforelder utgjør ca 10.800,- mnd Du har også krav på barnetrygd for ett barn mer enn det faktiske antall (siden jeg ikke vet hvor mange barn du har så kan jeg ikke i hvor mye dette vil ugjøre i mnd, men det kan du jo regne ut selv). Hvis du har full overgangsstønad, har du også krav på småbarnstillegg frem til det yngste barnet er 3 år. Det utgjør 660,- mnd pr. barn Barnebidrag fra far eller fra staten. Regnes ut fra hans og din inntekt, så jeg kan heller ikke svare på hvor mye penger dette vil utgjøre. Bostøtte kan du også få fra husbanken, når du har lav inntekt og høye boutgifter. Den stønaden varierer fra kommune til kommune. Sosialkontoret kan stille opp med sosial garanti når du skal leie bolig. det er ikke alle utleiere som godtar det, men det står stort sett i leieprospektet. Unasett så kan du få depositumslån i banken hvis du har en kausjonist. Jeg fikk det. Sosilakontoret skal også stille opp med en engangssum så du kan kjøpe det du trenger av innvetar. Det er ikke store summen, men det holder sånn noenlunde. jeg vil tro at ikke ALLE møblene der du bor nå er hans. Barnesenger og sånt kan dere vel gjøre en avtale om? Det kan hende jeg har glemt noe her, men jeg regner med at de andre her inne er raske til å fylle opp det jeg eventuelt har glemt. Masse lykke til..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå