Ingefær Skrevet 21. november 2008 #1 Skrevet 21. november 2008 Der står det ofte at det er ingenting å spare, verken økonomisk eller miljømessig på tøybleier, ikke hygienisk, og at babyen skal vaskes med våtservietter, at babymat på glass er bedre enn hjemmelaget osv. SJEKK KILDENE! Dette er TULL! Bøkene er sponset og gitt ut av Libero(noen ganger forkledd som SCA Hygiene products), pampers eller Nestlè. Vær forresten kritisk til alt som står i sånne reklamebøker. Blir så sint når de sender ut sånn mambojambo og forkler det som fagbok. I forhold til tøybleier blir det ofte henvist til gamle studier(type - da man "måtte" vaske på nitti grader, tok høyde for at folk strøk(!) bleiene, at man tromler dem, da man ofte brukte plastsnipp, at det kun var brettebleier tilgjengelig, at engangsbleier kan brennes og danner energi osv...) Nyere, uavhengige undersøkelser viser at tøybleier klart er best. Vær kildekritisk!
Yo&La+spire Skrevet 21. november 2008 #2 Skrevet 21. november 2008 Saa enig! Veldig mange som argumenterer mot toybleier f eks bruker disse argumentene, og det er veldig trist! Skjonner ikke at det skal vere lov aa spre denne typen propaganda blant smaabarnsmoedre,mange tror jo paa dette! Synd for alle de som kansje hadde faatt det lettere med toybleier, og for miljoet....Eg er saa glad eg bestemte meg for aa prove toy fordi det er saa vannvittig mye lettere enn engangsbleier (og mer miljovennlig selvfolgelig!)
anette&tutta mari :) Skrevet 24. november 2008 #3 Skrevet 24. november 2008 Det er uhørt at de skal spre tull om tøybleier.. og dumt at folk tror det er sant...
blåpingvin Skrevet 24. november 2008 #4 Skrevet 24. november 2008 Her er en link til en undersøkelse gjort av Environment Agency som i følge wikipedia er en britisk offentlig etat med ansvar for miljøspørsmål i England og Wales. Undersøkelsen er gjort i 2006. Det er for eksempel ingen bleier som blir strøket. Linken: http://publications.environment-agency.gov.uk/pdf/SCHO0808BOIR-e-e.pdf Undersøkelsen ser ut til å konkludere med at tøybleier og engangsbleier er omentrent like miljøskadelige. "The average 2006 disposable nappy would result in a global warming impact of approximately 550kg of carbon dioxide equivalents used over the two and a half years a child is typically in nappies." "For reusable nappies, the baseline scenario based on average washer and drier use produced a global warming impact of approximately 570kg of carbon dioxide equivalents." Undersøkelsen sier også at tøybleibrukerne kan gjøre tøybleiebruken mer miljøvennlig ved å: • Line drying outside whenever possible. • Tumble drying as little as possible. • When replacing appliances, choosing more energy efficient appliances (A+ rated machines are preferred). • Not washing above 60°C. • Washing fuller loads. • Reusing nappies on other children. Jeg har lest igjennom undersøkelsen, og vil anbefale at andre også gjør det samme. Eventuelt så kan man bare lese "Home laundered scenarios to be assessed" på side 8 og konklusjonen på side 31.
Ingefær Skrevet 24. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 24. november 2008 Jeg svarte på denne i egen tråd. Det er ikke sammenlignbart med tøybleiebruk i Norge, med tanke på hvor vi får kraft fra osv. De fleste tar de forholdsreglene som står der. Tar jeg ikke feil var det denne undersøkelsen en dame fra Grønn Hverdag satte spmtegn ved. Mange rare kriterier her. En svensk undersøkelse som er ganske ny, har vist at tøybleiebruk er mer miljøvennlig.
blåpingvin Skrevet 24. november 2008 #6 Skrevet 24. november 2008 Kan du linke til den svenske undersøkelsen. Kraftargumentet er forøvrig et godt argument. Det vi hadde trengt hadde vært en norsk undersøkelse angående tøybleiebruk. Jeg er forøvrig enig i at tøybleiebruk er mer økonomisk, jeg tror også det er bedre for babyens hud. Angående babymat så håper jeg at min baby vil spise hjemmelaget. Jeg ser ingen grunn til å kjøpe most gulrot og potet når jeg kan mose det selv. Og Nestlé produkter skal ikke komme inn i vårt hus. Deres kampanjer for mme i fattige land er helt forkastelig. Våtservietter skal kun brukes når det er nødvendig, klut og vann holder som oftes.
Ingefær Skrevet 25. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 25. november 2008 Skal se om jeg finner den, det var noe jeg leste i F&B. (Jeg er igrunn ikke noen teoretiker, så er ikke så flink til å lese undersøkelser). En nederlandsk undersøkelse viser visst også noe i den duren. Kanskje noen vet mer om den? Men poenget mitt i denne tråden er at de finner den undersøkelsen som passer for SEG, evt. synser litt, og gir ut reklamebok. Det synes jeg er feil. Nestlè kommer ikke i mitt territorium heller nei, bortsett fra den prøvepakka de sende oss... Grrrrrr. Argumentet for at ferdigmat var bedre var at "da vet du hva barnet får av næringsstoffer".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå