Gå til innhold

PERGO - dette er helt nytt for meg : )

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært på sykehuset i dag, til utredning for manglende graviditet. Vi har en datter på 4 år, men har ikke blitt gravide igjen etter det. Etter å ha prøvd i noen-og-tjue-pp (har mista tellinga) fikk vi endelig time på sykehuset. Der fikk jeg PERGOTIME, og gleder meg til å komme igang neste syklus! Men jeg har noen spørsmål, som jeg håper noen her inn kan hjelpe oss med:

Noen som vet statistikken for å lykkes med PERGO? Hvor mange er det som blir gravide etter å ha begynt med det? Noen her inne som har erfaring, blitt gravide etc?!? Trenger litt oppmuntring - og tro på at dette skal gå, evt få litt realisme i hvor mye hjelp vil dette egentlig være?!?

Har jo vært her på BIM en stund, uten å være så veldig aktiv, og har jo lest om PERGO her før. Har sett at det er neon som tar dobbel kur og sånn. Legen sa til meg annenhver syklus i et år. Nevnte ingenting om dobbel / trippel osv... Er det noe man gjør på eget initiativ, eller er det legen som anbefaler det i noen tilfeller?

Håper noen har litt info å dele med meg. Gleder meg til å komme igang med dette, merker at det gir nytt håp : )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pergo blir jo mest gitt til kvinner uten (regelmessig) EL. Hvis en enkel kur ikke fungerer bra, dvs. ingen likevel sen EL, kan man få dobbel eller trippelkur. Hvis man har regelmessige sykluser så blir Pergo ofte brukt for å "forsterke" EL. Det som skjer med Pergo er at kroppen produserer ekstra østrogener i forkant av EL, noe som vist gjør det gule legemet (det som egget ligger i) sterkere. Den produserer progesteron før placentaen overtar produksjonen de første ukene av en graviditet. Jeg antar at du har en regelmessig syklus? Det er i såfall, etter mine erfaringer, begrenset med effekt på kvinner som får EL på riktig tidspunkt av seg selv. Jeg har flere venninner som er uforklarlig barnløse som har prøvd Pergo uten hell. Hun ene ble gravid etter 2 år etter at hun sluttet på Pergo 6 måneder før. Men, det kan selvfølgelig ikke skade å prøve Pergo. Men som sagt har pergo som regel best effekt på kvinner med EL-vansker, f.eks. ved PCOS, hvor man har manglende eller forsinket EL.

Skrevet

Takk for svar! Jeg skal ta Pergo annenhver syklus, og hvis jeg ikke har blitt gravid innen et år, blir det evt IVF.

Satser på at det kanskje kan hjelpe meg uansett : ) Må holde motet oppe!!

Skrevet

Lykke til, håper det klaffer for deg!

Skrevet

Hm... Jeg syns rett og slett dette hørtes litt rart ut! Mener å ha lest et sted at man bør ha en lengre pause etter så og så mange runder med pergo. Hva tror legen er galt da? At du ikke har EL? Hvordan følges du opp under pergokurene?

Jeg prøvde pergo enkel dose for et par måneder siden. Endte opp med seks egg og samleienekt fra gynekologen. Da var jeg glad jeg ble fulgt godt opp! Sekslinger hadde blitt litt voldsomt!

Jeg hvis du ikke vet mer enn det du skriver her, så hadde jeg ikke slått meg til ro med å prøve et år til. Hvis dere er uforklarlig barnløse hadde jeg bedt om å bli henvist til prøverør. Dere har jo prøvd så lenge allerede! -Og mens dere venter på å komme inn (går utfra dere må vente minst 5-6 mnd hvis dere gjør det offentlig) til behandling, så skader det jo ikke å prøve pergo.

Vi prøvde pergo i ventetiden, og nå har vi et par forsøk til på "privaten" før sykehuset tar over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...