Gå til innhold

Gravidbelter har INGEN funksjon!! (samme som 1.tri)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legger denne ut her også da dette er noe jeg brenner litt for...

Må bare legge inn et innlegg om dette.. Leser til stadighet her på 1.trimester og i terminklubbene om folk som spør når de skal begynne å bruke gravidbelte.. Og så får de div svar om at ja det MÅ du bruke for jeg kjenner ei som ville mistet babyen om jeg ikka hadde hatt belte osv.... Det er UFINT å spille på folks usikkerhet og ønske om å gjøre det beste for barnet sitt ved å komme med slike utsagn.. Og ikke kom med den at "legen sa at" - så lenge du ikke har vært i eksakt den samme kollisjonen bare med setebelte er det INGEN som kan si at resultatet er bedre pga gravidbeltet.. (og jeg har faktisk jobbet i en setting hvor jeg har tatt i mot skadede gravide som har kommet inn på sykehus pga trafikkulykker og har ALDRI hørt dette sagt av hverken ambulansepersonell eller kirurger..)

Når man venter barn er det MYE utstyr man skal sette seg inn i og det er ikke like lett å vite hva som er nødvendig og hva som ikke er det.. Dyrt er det også.. Da synes jeg det er synd at folk føler at de MÅ kjøpe et produkt som har ingen funksjon i forhold til sikkerhet men KUN er til for komfort..

Tror dere meg ikke? Les mer hos trygg trafikk;

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2943

Det er ikke lov i Norge å selge produkter som forandrer på setebeltets funksjon, så disse gravidbeltene holder med andre ord ikke det de lover - i en kollisjon så vil kreftene som er involvert gjøre at setebeltet blir dratt på plass der det ville vært uten gravidbelte. Med andre ord, om de holdt det de lovet ville de ikke vært lov å selge.....

Så dere som vil bruke pengene på det og synes det er mer behagelig med gravidbelte - løp og kjøp! Men tro ikke at du "redder barnet ditt" ved å bruke pengene på dette...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

enig med deg.

for min del må folk bare bruke det, og de får tro hva dem vil. men blir litt for dumt å påstå at hvis dem ikke hadde brukt gravidbelte så hadde de mistet barnet. Det er ganske støtende for de som faktisk har mistet barnet i magen i en bilulykke (og som ikke brukte dette belte) Når man har opplevd en sånn sak, så vil jeg tro at det er normalt å tenke "er det noe jeg kunne ha gjort for å forhindre det?" - og svaret på det spørsmålet har ikke akkurat pro-gravidbelte-damer....

Skrevet

hehe jeg er ganske enig her med deg igrunn....

Fra jeg ble påbudt det beltet av min kjære samboer da jeg var 2 mnd på vei....da syntes jeg d ble litt voldsomt!

Men nå er jeg i uke 28 og føler at beltet gjør nettopp det du sier,det gir komfor og gjør det mer behagelig å kjøre bil...

Men men for all del,man har ikke vondt av å tro på at det er tryggere heller....

Skrevet

Ja mye mulig at det stemmer, men for min del bruker jeg det. Litt fordi jeg syntes det er ubehagelig å ha noe stramt over magen, syntes det er mye bedre med gravidbelte. Da blir belte holdt nede mot lårene og hofta mi i steden for neders på magen.

Men på en annen side. Hva hvis man er uheldig å skulle komme ut for en kolisjon og babyen ligger langt nede i magen kan det UMULIG være bra for babyen å få et belte presset inn i magen. Babyen får jo mindre plass etterhvert. Men å bruke det belte fra uke 6-8 er bare tull. Da ligger babyen så langt inn i bekkenet og er såpass liten.

Tror alle burde gjøre det de syntes er best,men koster ikke mye da 399 tror jeg at vi bet for den.

Skrevet

ja det var det vi også gav for den!

Jeg tror også mye av utslaget gis på fart og størrelse i kollisjonene man havner i med beltet! men men tror ikke det er noe fasit svar på dette! hihi

Skrevet

Tror ikke du helt har lest hva jeg har skrevet KR0705... Poenget er at beltet fungerer ikke på den måten det lover og hadde det gjort det hadde det vært ulovlig!!! Selvsagt er det ikke bra for babyen å bli "klemt" av setebeltet men et gravidbelte vil som sagt ikke forhindret dette i en kollisjon.. Setebeltet SKAL klemme på magen fordi det hindrer at du slenges ut av setet - men dette gjelder jo enten man er gravid eller ei - det er en risiko å begi seg ut i trafikken uansett og skjer det en ulykke må man være glad for at setebeltet reddet en selv om det også samtidig kan ha tatt livet av en baby.. For hva er alternativet - uten belte er både du og babyen død.... (og for å understreke nok en gang - gravidbelte vil IKKE forhindre beltet i å skli opp på magen fordi det er ikke sterkt nok til å motstå de kreftene som er i en kollisjon..)

Skrevet

godt med strikk og trykk knapper...det er måten det festes på....

Hva gir det av sikkerthet?

kun komfor! hihi

Skrevet

Akkurat derfor jeg ikke har brydd meg med å anskaffe det beltet denne gangen, og 400kr er da faktisk ganske mye penger for en tøylapp med strikk på som ikke virker sånn som de vil ha det til!!

Skrevet

Hei!

Jeg tilhører nen av de som har brukt dette beltet helt fra før det var gått 2 måneder av svangerskapet og som fortsatt bruker det. Jeg er fullstendig klar over at det ikke er dokumentert at dette beltet reduserer abortrisikoen. På den annen side har jeg heller ikke lest noe sted at de ahr dokumentert at det ikke reduserer abortrisikoen.

Beltet er konstruert på en slik måte at det ikke reduserer trafikksikkerheten som det faste setebeltet skal gi. Men at setebeltet opphever effekten av "gravidebeltet" ved oppbremsning er jeg faktisk ikke enig i. Min erfaring er i all fall en annen. Mulig strikken vil bli utsatt for for stort press hvis du virkelig er i en stygg kollisjon, men da er man jo ikke ute uansett. Men ved skarp oppbremsning i testbremssituasjoner eler i nestenulykker er min erfaring at dette beltet bidrar til å føre presset ned og bort fra magen.

Jeg skal ikke forfekte for noen at dette er et belte man MÅ ha som gravid. Men jeg synes selv dette ahr vært vel investerte penger. Om ikke annet for komforten sin skyld. Jeg var svært plaget av kvalme den første tiden i svangerskapet og uten dette beltet ville det blitt umulig for meg å bruke sikkerhetsbelte uten å spy. Jeg har heller ikke planer om å slutte med det nå da jeg synes det er utrolig behagelig å slippe press på magen.

Så får hver og en av oss tro hva vi vil om hvor mye sikkerhet dette beltet gir. Klar visshet om det får vi ikke før flere forskningsstudier konkluderer likelydene i den ene eller andre retningen. Siden slike studier koster mye penger er det vel lite sannsynlig at vi kan gå bort fra vår personlige synsing med det aller første.

God helg!

Skrevet

Hei!

Jeg er en av de som har testet ut gravidbeltet i praksis, jeg fikk sleng på februar 2004 og totalvraket bilen da jeg gikk høygravid med jeg det første barnet vårt. Jeg tror selv at jeg hadde rundt 60-70 km/t da bilen fikk kontrasleng og traff grøfta, tok først fronten, så det hardeste trykket fikk jeg fra selen over brystet og bekkenet. Jeg kom meg greit ut av bilen selv, og det var mannen min som hentet meg, og kjørte meg på legevakten og videre til sykehuset mens andre ordnet med tauebil. Da de undersøkte meg på sykehuset, kjente jeg imidlertid at jeg var ganske mørbanket, særlig i skrittet og i bekkenet. Ultralyd viste at alt var i orden med babyen, men legene på sykehuset lovpriste gravidbeltet. De mente at jeg antagelig hadde fått vannavgang om trykket fra bilbeltet hadde truffet høyere opp på magen. Jeg er ganske lita, så om jeg ikke bruker gravidbelte er den nedre beltedelen temmelig høyt oppe på magen min. Jeg hadde sydd trykk-knapper inn i mitt belte siden borrelåsen begynte å fungere dårlig.

Et par dager etter kræsjen så jeg tydelige blå merker etter beltet i en V-form fra hofte til hofte, og ned mot "dåsebeinet". Altså: "kreftene som var involvert i kræsjen gjorde ikke at setebeltet ble dratt på plass der det ville vært uten gravidbeltet". Var på etterkontroll på sykehuset en uke etter kræsjen, da var merkene kanskje enda mer tydelige. Gynekologen lo, og sa jeg var en levende reklame for gravidbelte. Tok bilder av merkene, men jeg har ikke så veldig lyst til å legge dem ut for offentligheten :-)

I slutten av mars 2004 ble førstemann født, jeg tror (i beste fall) at han hadde blitt født tidligere om jeg ikke hadde brukt gravdibelte. Gravidbelte ble disuktert heftig også i 2004, og jeg fortalte historien min her inne den gang også. Fikk da tilbakemelding fra en annen gravid som hadde opplevd omtrent det samme som meg.

Jeg tror vi skal være forsiktige med å belære andre verken den ene eller andre veien når det gjelder hjelpemidler for gravide, men om lille M eller andre føler seg trygge og fornøyde uten gravidbelte, så er det veldig fint for dem! Noen har nytte av bekkenbelte og slikelaken når de har bekkenløsning, andre merker ikke noen funksjon. Hos meg hadde gravidbelte i alle fall en veldig god funksjon, og jeg er fornøyd bruker av beltet også nå mens jeg går gravid med tredjemann!

Skrevet

"Otilde" Jeg er så glad for innlegget ditt, selvfølgelig mindre glad for at du faktisk måtte oppleve et sammenstøt som kunne fått fatale følger.

Uansett, ser at det er mange som bastant påstår både det ene og det andre. Jeg vil si at det viktigste er å gjøre som en selv føler for om man tror på det eller ei. Det kan virke som at en blir "sett ned på" ved å si at en bruker beltet med god samvittighet.

Jeg for min del bruker det av komfort og i håp om at det kan ha en effekt hvis uhellet er ute. MEN!!!! Så det er sagt; ingen uhell er like og effekten av ikke belte/med belte kan være forskjellige.

Fint å informere om hva som står på de forskejllige internettsidene så folk selv kan bestemme, med blås det ikke opp. Det blir så dumt :)

Skrevet

Synes det må være en vurdering hver enkelt tar selv. Som nevnte artikkel sier så har Trygg trafikk testet flere gravidbelter og disse påvirker ikke bilbeltets funksjon negativt! Å bruke 3-400 hundre kroner på komfort er jo ikke akkurat allverden.

Ser man på bilen ellers vil et langt panser gi en større deformasjonssone og minske bråstoppen som personene i bilen opplever. Om strikken i gravidbeltet gir noe etter og sklir oppover magen, så vil jo strikken allikevel ta en del av støyten. Hvor betydelig det er kan helt sikkert diskuteres...

Eier selv gravidbelte og hadde det fast på passasjerplassen da jeg gikk gravid med eldstemann, ettersom jeg mest satt på. Denne gangen har jeg enda ikke somlet meg til å ta det i bruk halvveis i svangerskapet. Sitter stort sett like mye i 3 ulike seter (2 biler), så blir litt styrete.

Skrevet

Som jeg skrev i første innlegget har jeg ingenting i mot dette beltet om man bruker det fordi det er mer komfortabelt enn å bare bruke setebeltet.. Ser også at en har skrevet at det har hjulpet henne i en kollisjon - og det er jo flott om du mener det har forhindret skade på babyen.. MEN du sier også at du har satt ekstra trykknapper på beltet, og når da trygg trafikk sier disse beltene ikke har noen funksjon annet enn komfort er det jo åpenbart at man ikke kan stole på at dette beltet skal "redde en" i enhver situasjon.. Problemet blir når folk føler de "må" kjøpe beltet fordi man ikke har gjort det beste man kan for babyen om man ikke har gjort det.. Og det synes jeg blir veldig feil.. Det er bare 3-400 kr for et slikt belte men for enkelte er det mye penger og da er det dumt å bruke de på et produkt som man egentlig ikke trenger.. Man har da sannelig nok å bruke penger på til en kommende baby.. Heldigvis er det ikke mange gravide som kræsjer hvert år, og det finnes ingen statistikk på at det går bedre for de som har på gravidbelte.. (hvilket jo er synd for da hadde man ihvertfall fått tall som kunne sagt noe om effekten av beltene, selv om det uansett blir tall som er vanskelig å tolke pga hver kollisjon er annerledes... )

Jeg forholder meg til det Trygg Trafikk sier og de testene som er gjort som viser at dette beltet ikke virker slik det reklamen for de sier og den dagen det kommer ny informasjon om dette skal jeg selvsagt vurdere den og da forandre mening om det er på sin plass..

Inntil da mener jeg fortsatt - kjøp beltet om du synes det er mer behagelig, men ikke tro at det vil gi deg noe ekstra sikkerhet utover det setebeltet allerede gir..

Kjør trygt, bruk ihvertfall setebeltet BESTANDIG og lykke til med graviditeten alle sammen!!

Skrevet

Eg vil nå bare sei det at eg e glad for det beltet eg. En kamerat av meg mista babyen sin DAGEN FØR termin, pga skader da bilbeltet stramma for hardt på magen under kollisjon.

Skrevet

Barnet kunne jo også likevel dødd om hun hadde brukt graviditetsbelte....

Skrevet

Fryktelig trist å høre om kameraten din Vestlandsspire, men det ser ut til at du har misforstått poenget mitt.. Et slikt graviditetsbelte vil ikke kunne redde babyen uansett ettersom de ikke virker slik reklamen lover (les linken min til trygg trafikk) .. Et setebelte er designet for å forhindre at kroppen blir kastet ut av setet i en evt kollisjon, og setebeltet har jo åpenbart fungert da mor overlevde (jeg regner med det siden du ikke nevner det).. Dessverre er det slik at setebeltet kan skade/drepe en baby om det er en ille nok kollisjon pga trykket mot magen, men hva er alternativet? Uten setebelte ville jo resultatet sannsynligvis vært mye verre....

Skrevet

Det kommer jo helt ann på.

Hvis damen som hadde belte på, hadde belte på feil, da kunne barnet kanskje være reddet med et slikt gravidbelte.

For da vil jo belte sprette opp og stramme der det skal stramme.

Er jo mange som bruker belte feil, både som gravid og ikke gravid. Mange har belte altforlangt opp på magen, å det er ikke bra, gravid eller ikke gravid.

Slik som bilde på denne siden skal belte "over magen" være, for å gjøre minst mulig skader på barnet/innvolder (ettersom man er gravid eller ikke)

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2339

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...