Ceciliehw Skrevet 21. november 2008 #1 Skrevet 21. november 2008 Hei. Hvilke soverutiner har dere når babyen er 8 uker? Min sønn er idag 8 uker og frem til nå har vi ikke inført noen fast tid for legging men jeg begynner nå å tenke at det kan være lurt å begynne med helt klare linjer for nattsoving. Han sover som regel i stuen nær oss enten i vugge eller på saueskinn i sofaen ved siden av oss så lenge vi er våkne, og legger han ikke i sangen sin før vi legger oss for kvelden. Synes dette har vært praktisk for da er vi jo i nærheten om han skulle våkne og begynne gråte.(soverommene våre er i uderetasjen, redd for å ikke høre ham) Han er våken 1-2 ganger iløpet av natten. så synes han sover godt også. Hvis noen har tips og råd for gode rutiner på en liten baby ønsker jeg gjerne høre dem. Lettere forvirret førstegangsmor:)
Gjest Skrevet 21. november 2008 #2 Skrevet 21. november 2008 Ikke ha de helt store forventningene om rutiner enda. Han er alt for liten :-) Dere kan godt innføre rutiner på at kl. 7 tar dere et stell, tar på nattis og gir kveldsmat ... men ikke forvent at han på noe vis legger seg for natta allerede da. Enn så lenge må nok dere innrette dere etter ham, så får dere ta rutinene litt etter hvert. Lykke til :-)
Blind Gudinne Skrevet 21. november 2008 #3 Skrevet 21. november 2008 Har en på 8 uker jeg også. Er fortsatt hun som bestemmer det meste her i gården =) Men rundt 19.30-20.00 er det på med pysj (mest fordi storebror også skal legge seg, må jo gjøre det likt!). Så kjøres det på med mat, her skal magen fylles opp. Rundt halv ti begynner øynene og gå i kryss på henne, så da er det litt natt-pupp og legges ned i bagen- som forøvrig står i stua smmen med oss. Hun sover også i den om natta. Ligger og kjemper litt for å finne søvnen og somregel er hun borte i løpet av 30 minutter. Da er det bare for mor og ta bagen under armen og gå å legge seg =) HUn våkner kun én gang om natta- så er heldig sånn! Leste ett sted at fra 3 mnd alder kan man begynne med faste rutiner, først da vil de små "skjønne" det. Men slapp av, alt kommer til sin tid =D
Mersa og gutta <3 Skrevet 21. november 2008 #4 Skrevet 21. november 2008 Vi har igrunn hatt rutiner på han ganske lenge alt, han er 10 uker. Begynte å legge 15 min tidligere hver kveld. Nå legges han rundt kl 20 hver kveld. Legger storebror først rundt kl 19 så lillebror etterpå. Har et langt stell på stellebordet og så gir pupp i sengen vår med lyset av. Stort sett sovner han fint selv når jeg har lagt han etter rapingen. Hvis han våkner å vil ha mer mat så får han den også i sengen vår med lyset av og jeg gir ikke respons. Har fungert veldig godt på begge guttene våre dette..
Gjest Skrevet 21. november 2008 #5 Skrevet 21. november 2008 Mange gode tips og oversikt over søvnfaser og sovetider for babyer i alle aldre; www.etutor.dk
Ceciliehw Skrevet 21. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 21. november 2008 Tusen takk for gode råd og god informasjon. Var litt bekymret for at vi kanskje hadde startet for sent med gode rutiner, men synes jo han er så liten ennå. 3 mnd er vel en liten milepel for våre små, så ser for meg at det skjer en del forandirnger da.
Shabby Cheap Chic Skrevet 21. november 2008 #7 Skrevet 21. november 2008 Nå har snuppa vår lagt seg klokka 19 de siste 3 ukene,.. Hun er 11 uker nå... legger seg samtidig med storesøster og sover til 07 for så å få mat og sove videre til vi står opp.. tror hun har skjønnt at det er natt:) Før hun legger seg er det kveldsstell og på med pysj... Hun sover i løpet av 15 min på soverommet etter hun er lagt... Noen ganger må jeg opp en tur for å gi smokken men ikke alltid:) Er jo bare å prøve å legge henne fungerer ikke det så er det ikke noe verre enn å ta henn emed seg ned i stua igjen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå