Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #1 Skrevet 21. november 2008 Vi bor ikke sammen, men er gift. Han har utbetalt 30000 i måneden, mens jeg med kontantstøtte, barnetrygd og lønn har ca 20000. Jeg har barna 100 % av tiden (han er hos oss hver helg, han pendler pga jobb). Men han nekter å bidra med et øre til hverken mat eller bleier til barna. De er 8 mnd og 2,5 år. Og argumentet han bruker er "du bruker ikke de pengene på bleier likevel!" Av en eller annen grunn forstår jeg ikke dette, siden bleiene må jo kjøpes likevel, så jeg forstår ikke forskjellen på om jeg bruker den hundrelappen eller den jeg hadde fra før.. Vurderer seriøst å ta ut separasjon for å få krav på barnebidrag. Selv om jeg klarer meg glimrende alene, synes jeg at han har et ansvar. Men er det noen måte jeg kan kreve disse pengene uten å skilles?
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #2 Skrevet 21. november 2008 Dytte litt. Er det ingen som vet hvilke rettigheter jeg har?
Stratos med 3 barn Skrevet 21. november 2008 #3 Skrevet 21. november 2008 Hvis dere ikke bor sammen, hvorfor er dere ikke separert? Hvorfor vil du ikke skilles? Det er klart han har ansvar for økonomien han også!
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #4 Skrevet 21. november 2008 Trodde jeg skrev det. Han jobber langt borte. Vi bor sammen i helgene... Vi har det fint sammen, bortsett fra dette med pengene som vi er uenige med.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #5 Skrevet 21. november 2008 Når man er gift har man noe som heter gjensidig forsøgelseansvar. Nå er jeg litt usikker på lovgivnigen her, men det kan jeg jo google litt for deg. Men jeg er temmelig sikker på at han må bidra enten han vil eller ikke.
Stratos med 3 barn Skrevet 21. november 2008 #6 Skrevet 21. november 2008 Å sånn, men da bor dere jo egentlig sammen... Dere ville jo ha gjort det om han hadde jobbet nærmere mener jeg Tror ikke du har så mange rettigheter i den situasjonen dere er i. Det blir på en måte deres problem å finne ut av. Tar du ut seprasjon, får du rettigheter. Tror jeg da....
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #7 Skrevet 21. november 2008 Hmmm leste litt fort her jeg, du har inntekt du også... Men han bidrar til husholdningen i form av faste utgifter eller??? Boliglån eller husleie eller strøm eller telefon????
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #8 Skrevet 21. november 2008 Nei, han bidrar ikke med noe. Jeg betaler alt av husleie osv alene. Hans penger er hans mener han, og jeg er ikke så nøye på dette med de faste utgiftene. Men syns han burde betale litt for barna.
Gjest Skrevet 21. november 2008 #9 Skrevet 21. november 2008 HVa betaler han da? Betaler han noe eller bruker han alt på seg og sitt der han bor i ukedagene?
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 21. november 2008 #10 Skrevet 21. november 2008 Kapittel 7. Ektefellenes gjensidige underholdsplikt m v. § 38. Ektefellers felles ansvar for underhold av familien. Ektefellene har sammen ansvaret for de utgiftene og det arbeidet som kreves for det felles hushold og til dekning av andre felles behov, oppfostringen av barna og hver ektefelles særlige behov. Ektefellene bidrar ved tilskudd av penger, ved virksomhet i hjemmet eller på annen måte. En ektefelle kan i rimelig utstrekning kreve penger av den andre ektefellen til å dekke utgifter som nevnt i første ledd. En ektefelle som ikke oppfyller plikten til å stille nødvendige midler til rådighet for den andre, kan pålegges å betale bestemte beløp. §§ 81 andre ledd, 83, 84, 85 andre ledd, 92 og 93 gjelder tilsvarende så langt de passer. § 39. Opplysningsplikt om økonomiske forhold. Ektefeller har plikt til å gi hverandre de opplysningene som er nødvendige for å vurdere deres økonomiske stilling. For dette formålet kan en ektefelle kreve at den andre ektefellen og ligningsmyndighetene gir opplysninger om eller kopi av den felles eller den andre ektefellens selvangivelse og ligning. En ektefelle kan også kreve opplysninger av selskaper, foretak eller andre institusjoner som driver finansieringsvirksomhet eller forsikringsvirksomhet, og av andre som har midler til forvaltning. Databasen sist oppdatert 14. nov 2008
Gjest Skrevet 21. november 2008 #11 Skrevet 21. november 2008 Eh, merkelig fyr, jeg ville sagt at da skal du ha betalt for helgene han bor "hos deg", for det er jo faktisk hos deg han er da, når han er hjemme i helga, siden han ikke betaler noenting.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #12 Skrevet 21. november 2008 Hans penger sparer han, bruker til en fest i ny og ne, mat der han bor i ukene, pluss reisen fram og tilbake.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #13 Skrevet 21. november 2008 Kanskje jeg skal kreve at han kjøper sin egen mat når han er hos oss da. Blir jo like dumt som at han nekter å kjøpe en eneste bleie.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 21. november 2008 #14 Skrevet 21. november 2008 Denne er kopiert fra lovdata. http://www.lovdata.no/all/tl-19910704-047-009.html Og det kommer veldig tydelig fram at han er "tvunget" til å bidra.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #15 Skrevet 21. november 2008 Hmm. Takk for hjelpen. Da var det bare å finne ut hvordan vi skal ordne dette uten for mye styr..
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 21. november 2008 #16 Skrevet 21. november 2008 Tja.... der kan jeg ikke hjelpe....tror jeg.... Redd du må gå den stien alene. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #17 Skrevet 21. november 2008 Har iallefall noe å vise til nå
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #18 Skrevet 21. november 2008 Han er annsvarsløs akkurat som min.Jeg betaler huslei ,strøm og resten går til mat. Han hjelper til med mat,men vår lille sønn på 8mnd har bare ei strømpebukse,ikke skikkelig vinter klær,ikke ullsokker engang. 2 pysjer.klæra passer nesten ikke lenger.Vent til januar salg sier han ikke bruk penger. Det er nå det er kaldt han trenger NÅ.Mine penger rekker ikke tilalt,og han tjener godt driver eget firma,rørlegger.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #19 Skrevet 21. november 2008 For guds skyld, få han til å bidra. Hvis han har mulighet til å spare penger,så skulle vel du også ha det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå