*månestråle* Skrevet 21. november 2008 #1 Skrevet 21. november 2008 Var hos jordmor i går, og når hun kjente på magen min syntes hun lillegutt kjentes ganske stor ut, så hun trodde han kom til å bli over gjennomsnittet stor. Nå sitter jeg og har litt dårlig samvittighet for at jeg har spist så mye sjokolade o.l i løpet av svangerskapet. Har ikke spist ekstreme mengder, men har nok spist litt sjokolade stort sett hver dag.. Har spist sundt i tilegg da. Er i uke 38 og har lagt på meg 12 kilo til nå.
stinky-monkey Skrevet 21. november 2008 #2 Skrevet 21. november 2008 Hvorfor har du dårlig samvittighet for det? Jeg spiser også veldig mye sjokolade og har gjort det i alle svangerskapene mine. Jeg har født relativt store barn (4320 gr, 4990 gr, og 4540 gr), og gutten i magen har også blitt målt til å være over gjennomsnitt. Men om det har med hva jeg spiser å gjøre eller om det er arvelig, det vet jeg ikke. Jeg er 175 høy, mannen er høyere enn meg, og vi var begge ganske store når vi ble født. Tror kanskje at det man spiser kan ha litt påvirkning helt på slutten av svangerskapet, men ikke ellers tror jeg. Hvertfall sånn jeg har fortstått det på jordmor og lege. Men uansett, hvorfor ha dårlig samvittighet? Er det synd på ungen om han blir stor da? Syns det er best å få litt store babyer, da vet jeg at de har en del å gå på om de skulle bli syke... Hadde vært mye mer bekymra om jeg fikk en liten unge... Det er MIN mening hvertfall ;-) Mine barn har vokst opp og vært sunne og friske stort sett hele tiden, og er ikke overvektige noen av de, selv om de var store når de ble født. Så spis sjokoladen din du, og ikke ha dårlig samvittighet :-)
Novemberknøttprøverigjen Skrevet 21. november 2008 #3 Skrevet 21. november 2008 Trur ikkje du skal ha dårleg samvit, månefisk. Høyrast ut som me har lagt på oss likt, og eg har slik eg forstår du har gjort prøvd å vere flink med matog aktivitet, men likevel ete ein del sjokolade o.l. Eg er ein dag over termin i dag, og har lagt på med tolv kilo. Har stopp å leggje på meg dei siste to vekene, noko som er veldig normalt i følge jordmor. Eg har fått bekrefta at eg her ein baby med gjennomsnittsstørrelse, men kjenner på bevegelsane hans at han er mykje større og sterkare no enn for eit par veker sidan. Det er både skummelt, og veldig godt, for då veit eg jo at han er sunn og frisk:-) Ser forresten i boka eg fekk hjå jordmora at å legge på seg tolv kg er normalt, og at det betyr berre nokre få ekstra kilo på mor. Noko som ein jo skal ha. Elles så er det med størrelse på barn veldig individuelt. Mora mi har fått svært store barn (to over 5 kg) og ho sjølv var lita, så her trur eg ikkje det er så mykje reglar å gå etter. Har nok også mykje med arv å gjere slik som det blir sagt her (far min er stor). Ta ein sjokoladebit i ny og ned dei siste to veken også:-)
lchristin-nydelig tulle Skrevet 21. november 2008 #4 Skrevet 21. november 2008 syns ikkke du skal tenke på det. jeg hadde gått opp 15 kilo for tre uker siden, men var ganske så tynn. de forrige lå jeg på rundt 20+- . du må også huske at gjennomsnittet er egentlig ganske lavt...etter min mening. rundt 3-3500 og en fire kilos unge kaller jeg en sunn og god baby. husk dem går ned litt når dem er født, og som det allerede er sagt her så er det greit at ungen har noe å gå på om den skulle blitt syk. jeg selv var over 4 kilo.. var ikke stor av den grunn. høyden spiller også stor rolle her. ifht. hvor stort barne ser ut.. nei syns vi tenker for mye på kiloene jeg.
Motoko Skrevet 21. november 2008 #5 Skrevet 21. november 2008 Tror dette med stort barn har en del med arv å gjøre. Alle jeg kjenner som selv var små når de ble født, har fått små barn, og de jeg kjenner som var store selv (selv om man ikke er stor som barn/ungdom/voksen) som nyfødt har fått store barn. Dette inkluderer meg selv. Jeg veide nesten 5,4kg som nyfødt, mannen min 4,5kg og vår førstefødte var 4,2 kg. Mannen min har alltid vært veldig slank og jeg har vært normaltvektig hele livet (helt til jeg fikk barn, satt igjen noen kg for mye) Var selv helt sikker på at barnet skulle bli ca. 4 kg, havner på det samme denne gangen også utifra de vi kunne se på 3D UL. Man bør jo tenkte på å spise sunt, men samtidlig kunne unne seg litt. Jeg har spist mindre enn jeg normalt ville gjort både i forrige svangerskap og i dette. Problemet mitt er vel at jeg har vært mye dårlig og derfor fått trent lite. La på meg hele 38(!!) kg i første svangerskap, har "kun" lagt på meg 18 kg hittil denne gangen. Det skal legges til at jeg hadde helt ekstreme vannmengder i kroppen med førstemann.
*månestråle* Skrevet 21. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 21. november 2008 Takk for fine svar er vel ikke sundt å gå rundt å ha dårlig samvittighet heller. Får nok en sterk og sunn baby. Gleder meg villt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå