Gå til innhold

Spiseforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ikke like mye spiseforstyrrelse å spise for mye og feil som for lite og feil? Eller er det kun ved anorexia og lignende sykdommer som har med overdreven slanking å gjøre man kan kalle det spiserforstyrrelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, overspising eller tvangsspising er en egen diagnose. Den har jeg fått behandling for.

Skrevet

Hei, hva slags behandling fikk du? Jeg skal søke hjelp nå, men kan du gi meg noen råd hvis det hjalp for deg?

Skrevet

En spiseforstyrrelse er et avvikende spisemønster, så det sier jo seg selv at det går begge veier.

Skrevet

Jeg gikk til fastlegen, han henviste til psykolog og ernæringsfysiolog. Så fikk jeg noen cipralex som hos noen stopper sulten, og det virket hos meg. Men det er tatt nesten 3 år, og jeg er fremdeles ikke helt frisk. Har bare spiseorgier ca annenhver måned i stedet for hver dag. Det viktigste var å finne ut hvilken rolle maten har i livet mitt, og for meg viste det seg å være den eneste gleden. Så det måtte jeg erstatte med noe annet som gjorde meg glad. Og det var barna... Ser livet på en annen måte nå.

Skrevet

OK, cipraplex. Men virket det "med en gang", eller tok det en tid før det ga virkning?

Skrevet

Jeg innbiller meg at i redselen for at barna skal utvikle en eller annen form for "slankesyke", er det mange foreldre som ikke tør å snakke om kosthold til barna sine. Og da mener jeg grunnleggende til som hva man spiser og til hvilke tider. Og i hvilken rekkefølge. Nå har jeg jo litt med tenåringer å gjøre, og tør påstå at overvekt er ett større problem i den aldersgruppen enn undervekt. Det må kunne gå an å si til ungene sine at "du kjører ikke i deg en potetgullpose før middag" og "hvorfor har du kjøpt deg mat på mc donalds og hoppet over frokosten?" Det skjer nemlig.

Skrevet

Jeg mistet appetitten med en gang. Men de virker ikke på alle, det er nemlig bare en av bivirkningene. Kanskje er det noe annet som hjelper for deg, du må nesten bare prøve. Bivirkningene skal vel komme i de to første ukene, og etter to uker med lite mat gikk det lettere å ikke spise så mye. Jeg gikk ned ti kilo det første halve året.

Skrevet

Det er helt sant prekæs, men foreldre kan jo fokusere på at kostholdet skal være sunt, ikke nødvendigvis at man må være tynne. Synes foreldre har et ansvar der jeg, men dessverre tror jeg at det er nok av dem som ikke har det sunneste kostholdet selv. I min ungdom satt pappa og mamma med hver sin colaflaske og potetgullpose nesten hver kveld, og det var klart at vi skulle smake også. Og de var overvektige, som både jeg og alle mine søsken! Det er viktig å være et godt eksempel selv.

Skrevet

Det jeg mener er at man trenger ikke være stygg eller slem for å oppdra ungene til å spise riktig. Det er jo bare snakk om å fortelle hva som er bra og ikke bra å få i seg. Sånn i en vanlig familie situasjon. Det er ikke noe man begynner med når fedmen begynner å komme, men tenker på fra ungene er store nok til å forstå at riktig mat er viktig. Litt sånn. "nå skal du få eple og det er godt for kroppen din"

Skrevet

Type "JAAAA, vi skal ha dessert i dag, vil du ha eple eller banan?" i stedet for "nei, vi har ikke dessert, men du kan ta deg et eple om du vil."

Skrevet

Litt sånn begge deler. Min oppfatning at det eneste som er dessert er søtt. Og da mener jeg tilsatt sukker. Eplekompott, jordbærgele osv. og vaniljesaus.

Skrevet

Ja, det er min oppfatning også, men vi trenger ikke overføre dem på de av ungene våre som fortsatt er unge nok til å preges. Og siden vi for skams skkyld må delta sjøl, kan jo vi også tjene på det. En banan blir dessert når ungen sjøl får dele den i skiver, legge den i skål og helle melk på.

Skrevet

Å snakke om Farlig mat og bra mat (sunn/usunn) kan fort bli feil..JEG tror at fremgangsmåten for å få SUNNE barn (noen barn/voksne er naturlig "overvektige/runde) er å fokusere på FASTE måltid, ikke småspis eller drikk saft/brus/juice mellom måltid og BEVEGE seg nok...Nok bevegelse regulere apetitt også i forhold til søtsug... Vanlig pålegg som syltetøy, prim og brunost bør ikke bli sett på som usunt, ei heller å drikke saft til maten... Godteri skal man heller ikke fokusere på gjør en fet/stygg, men sett fokus over på vondt i tennene (hull er jo vondt) DERFOR bør det ikke spises ofte,-samme effekt med saft/brus og juice mellom måltid.....

I det hele tatt, snakk minst mulig om mat i forhold til sunt usunt, fokuser på MÅLTIDER og BEVEGELSE:....Det blir helt feil at 5åringer skal vite at sjokolade og brus er "usunt" epler og tomat er "sunt",- det skjønner de ikke konsekvens av for de skjønner ikke hva det betyr.....annet enn at godteri/usunt er godt, det som er sunt er ikke godt.....også er løpet kjørt...Fokuser på at tomat og vann gir sterke tenner, man vokser og blir sterk, mens brus og sjokolade får man vondt i tennen av om man spiser mye (som et eksempel)...DET er ord og følelser barna kan forholde seg til og skjønner....Og å overdriv og si at drikker man brus får man vondt i tenna uansett,- så vil barna fort finne ut at det er løgn, et glass brus gir ikke tannpine (de kommer til å prøve) og de bøtter i seg hver gang de har muligheten, men om vi sier at MYE brus/Ofte brusdrikking gir vondt i tennen er det større sjanse for at de faktisk drikker bare litt....Om dere skjønner hva jeg mener....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...