Gjest Skrevet 21. november 2008 #1 Skrevet 21. november 2008 http://www.aftenposten.no/amagasinet/article2780742.ece
KaMa Skrevet 21. november 2008 #2 Skrevet 21. november 2008 Jøss.. Både demens og Hiv kan kureres denne uken. Da er det bare kreft igjen, og så kan vi begynne å bekymre oss for naturkatastrofene i stedet. ..eller kanskje vi må vente til helsevesenet ser poenget med å kurere?
Gjest Skrevet 21. november 2008 #3 Skrevet 21. november 2008 Jepp. Forskjellen på hiv-kur og demens-operasjon er imidlertid at det er mindre sannsynlig at kuren dreper deg.
Gjest Skrevet 21. november 2008 #4 Skrevet 21. november 2008 Eller snarere omvendt, om du vil - mer sannsynlig at hiv-kuren dreper deg.
KaMa Skrevet 21. november 2008 #5 Skrevet 21. november 2008 Jeg innrømmer gladlig min ignoranse. Jeg har ikke hatt tid til mer enn overskriftlesning i det siste. Risikerer hiv-kuren at de dør, altså? Er det forklaringen på at det aldri ble slått stort opp, bare var en middels notis..?
Gjest Skrevet 21. november 2008 #6 Skrevet 21. november 2008 Ja, utrolig dårlige odds. Og demensoperasjonen mot det de kaller "voksenvannhode", altså væske i hjernen som tappes via shunt, vil heller ikke kunne hjelpe alle - men 5-10 % er jamen mange nok. Og om man har opplevd at familiemedlemmer "forsvinner" i demens, og all sorgen og bitterheten det medfører, er dette fantastiske nyheter. For ikke å snakke om fysisk friske demente som kunne bodd hjemme i årevis dersom de fikk en slik mulighet. 30min operasjon, og vips - og vi snakker om folk som ikke bare glemmer, men som også får balanseproblemer (=fall, =brukne lårhalser og annet, =innleggelser), inkontinens etc. Altså hele det bildet vi er oppvokst med å tro at bare "hører til å bli gammel".
prebs Skrevet 21. november 2008 #7 Skrevet 21. november 2008 Dessverre hjelper det ikke på den vanlige formen for demens som er Alzheimer. Heller ikke hjelper det på vaskulær demens. Men dette kom jo forsåvidt fram i artikkelen, bare folk leser nøye nok. (Det var dette med å lese lenger enn overskrifta...)
Gjest Skrevet 21. november 2008 #8 Skrevet 21. november 2008 Nettopp - det hjelper kun på en type demens, men om det så bare gjaldt fire mennesker i året er det antakelig noe som ville berørt førti i familie, venneforhold og pleieforhold rundt disse fire, samt spart enormt med penger, og ikke minst gitt fire eldre en verdigere alderdom.
prebs Skrevet 21. november 2008 #9 Skrevet 21. november 2008 Helt klart, sug lut! Veldig enig i det. Demens er - for å ikke si det pent - en forjævlig sykdom uansett type.
Gjest Skrevet 21. november 2008 #10 Skrevet 21. november 2008 Ja, jeg har vært nær en situasjon der kone/mor/bestemor rammes av demens (uspesifisert, så vidt jeg vet, i alle fall ikke alzheimers) og sett hvor lange ettervirkninger det har på alle rundt henne også - hvordan de fremdeles kjemper med det sinnet og nærmest fortvilte hatet de følte mot sin kone/mor etterhvert som hun gjorde livene deres trangere og trangere, samtidig som det ikke var sykehjemsplasser å oppdrive - klassisk situasjon med å ha et voksent "barn-" som har samme evne som en toåring til å passe seg selv, men samtidig er ekstremt fysisk mobil og i stand til å sette på alle platene før hun tar toget til Lillestrøm og blir borte... og er rasende på de rundt seg når de finner henne (vha politi og alt) fordi hun ikke kjenner dem. Og kostnadene til sykehjemsplass er også en reell størrelse i samfunnsregnskapet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå