Gå til innhold

Til alle som har familiemedlemmer med demens

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så utrolig flott. Håper virkelig at flere får tilbudet og muligheten til operasjon nå som dette er blitt kjent.

Skrevet

Ikke sant. Alzheimer kan ikke kureres, men mye av det som bare havner i sekkeposten dement kan altså gjøres noe med.

Skrevet

Dersom tallene i denne artikkelen stemmer og det er 5, kanskje opp mot 10 prosent av alle med dementdiagnose er det snakk om ganske mange mennesker tross alt. Det er veldig trist at det blir lagt så lite midler i å forske på en sykdom som rammer så mange, men det er klart lite samfunnsøkonomisk nytte i å legge midlene i forskning som holder mennesker over pensjonsalderen friske:(

Skrevet

Jeg tror det er samfunnsmessig utrolig lønnsomt, i forhold til kostnadene ved å ha fysisk friske mennesker på sykehjemsplasser i opp mot tjue år.

Skrevet

Klart det vil bli lønnsomt. Det er flere eksempler på "friske" mennesker med demens som lever som pleiepasienter og tar opp plass ved sykehjem og pleiehjem og for å ikke snakke om ekstrahjelp i hjemmet i form av hjemmesykepleie og hjemmehjelp. Hvofor har det seg at denne metoden ikke er landskjent? Har aldri hørt om det før.

Skrevet

Hvis du leser artikkelen på linken vil du se at det har vært vanskeligere å diagnostisere hvorvidt en person med demens hadde den "riktige" (=opererbare) typen demens.

Skrevet

Men synes uansett at det er rart at mange fastleger ol ikke informerer om at det finnes en metode. Så kan de som har demens få en skikkelig utredning og finne ut om de er kandidater til en slik operasjon. Håper iallefall at folk blir mer obs på det nå da=) Takk for link,

Skrevet

Ingen årsak, jeg følte et presserende behov for å være folkeopplyser for en dag siden jeg har sett demens på nært hold...

Skrevet

Det er en skummel sykdom..Har selv en onkel som ikke har fylt 60 engang som fikk diagnosen Alzheimers for 6 år siden. Det er velldig trist å være vitne til at et menneske bare svinner hen.

Skrevet

Alzheimers kan de vel i beste fall bremse noe, men ikke kurere. Og han er jo så ung, onkelen din, må være veldig vondt for ham selv og alle rundt ham.

Skrevet

Ja, det er grusomt. Og i den siste tiden har det gått så fort. Men nå er han "heldigvis" komt over det stadiet at han visste om det selv. Det var vel den værste tiden...Han har heldigvis 3 små barnebarn som lyser opp hverdagen, en fantastisk støttekontakt, avlastning på sykehjem og ei snill og sterk kone som tar seg veldig godt av han.

Skrevet

Tok det lang tid å få sykehjemsplass? Vet om tilfeller der kona vurderte å ta ut skilsmisse fra sin alzheimer-mann fordi det bare ble forutsatt at hun skulle passe ham døgnkontinuerlig så lenge de var gift...

Skrevet

Ja, det tok en stund. Kapasiteten er sprengt...Men han fikk tilbud først om fast plass der, men da ombestemte kona seg. Hun syntes ikke han skulle bo på et sykehjem. Men har har avlastning der 4 timer, 3 ganger i uka. Og det er gull verdt for begge to...Klandrer ikke mennesker som ikke klarer å ta seg av sine nærmeste med alzheimer...det er utrolig slitsomt. Onkelen min som var roligheten sjøl, ble etterhvert ganske aggressiv også..Ikke lett...Håper jeg slipper å oppleve noen av de aller nærmeste i familien får en slik sykdom. Har hatt kreft og andre alvorlige sykdommer i familien, men alzheimers er vel den sykdommen som skremmer meg mest...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...