Gå til innhold

Mors "plikter" ved samvær??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna mine skal til faren sin på smvær nå i helgen, og jeg kjenner jeg begynner å bli stressa alt nå!

Hver helg er det det samme maset... Jeg pakker en bag til hvert barn, med navn på da far ikke klarer å finne ut hvilke klær som er hvilket barn sitt. Pakker flere skift av alt, fra undertøy, gensere, bukser til vinterdresser, raggsokker, votter... Til høytider lever jeg med nys-strøket pen-klær, pensko osv, alt sirlig pakket i poser med navn.

Jeg pakker slik til 5 unger hver enda samværs-helg, ett sabla pes!

Faren har ingenting til ungene, ikke så mye som votter til dem har han... Og han mener jeg er forpliktet til å skaffe til veie det han mener de trenger når de skal være hos han. F.Eks så mente han at jeg skulle kjøpe tur-støvler og tur-tøy til ungene for det hender seg de er på skogen når de er hos far. Da sa jeg klart i fra at jeg kjøper det barna har behov for hos meg, og om han trengte noe mer måtte han skaffe det selv! Far har ikke nevnt noe mer på det, men krever at jeg stiller med alt barna trenger av klær når han skal ha dem på samvær.

Så jeg pakker til den store gull-medalje, i ett system som selv en 7 åring hadde klart, for ellers kommer 4 åringen hjem med 14 åringens sokker, 12 åringens stil-longs osv....

Jeg kjenner jeg blir helt matt.

Har snakket med mannen min endel om dette, for han får jo latter-kick hver gang jeg pakker og bare rister på hodet, og har snakket endel med ei venninne om det, og de mener begge to at faren er forpliktet til selv å skaffe det ungene trenger når de er der, at jeg ikke skal trenge å pakke noe som helst.

Det kan være verdt å nevne at ikke ett plagg av det jeg sender med blir vasket hos far, om minsten har hatt ei "ulykke" så blir de klærne bare stappet oppi sammen med resten av klærne, noe jeg synes er noe forbanna griseri! Så selv om de kanskje bare har brukt halv-parten av klærne må jeg alikevel vaske alt jeg sendte med når ungene kommer hjem. Jeg kjenner jeg begynner å få nok av dette tullet.

Faren til barna betaler heller ikke ei krone i bidrag, ungene her får ikke så mye som en tier til en is på 17. mai av faren.

Så da er det jeg lurer på en sak, kan jeg faktisk kreve at far selv skaffer klær og utstyr til ungene som de skal bruke når de er der på samvær? Er så møkk lei hele greia jeg, har venninner som bare kan sende ungene sine "som de er" til faren, og jeg er misunnelig... Her blir alle dusjet og påført rene klær før vi kjører, og bilen er fullpakket. Jeg skulle så gjerne sluppet dette peset jeg altså.

Når ungene er der blir de sjeldent badet eller dusjet, så derfor leverer jeg de ny-dusjet.

Men jeg er kort sagt dritt lei av å måtte stå for alt, og jeg er møkk lei å pakke slik at far skal slippe å tenke selv.... Og min mann, han bare sitter og rister på hodet, og mener faren til mine eldste burde vært drit-flau.

Så kan jeg da si til eksen at nå får han faktisk komme seg ut og handle klær til ungene? Eller jeg jeg forpliktet til å stå for alt?

Håper noen kan gi meg noen fornuftige innspill her altså.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

YOU GO GIRL!!!!!!!!

Sikker på at jeg vet hvem du er da.....;)

Skrevet

Merker jeg blir stressa selv når jeg leser innlegget ditt. Er du sikker på at du ikke overorganiserer litt? Du virker som en veldig strukturert og ordentlig person, men i rettferdighetens navn kan du faktisk ikke forvente at eksen er likedan.

Jeg og eks har hver våre klesdunger til ungene hos oss. Det meste av klærne har jeg kjøpt, siden jeg har hovedomsorgen og får bidrag - dette syne jeg er greit. Har ikke noen problemer med å ha klær som "jeg" har kjøpt (egentlig har vi jo spleisa siden han betaler bidrag), liggende hos far. Ytterkær, sportsutstyr etc som de bare har én av, sender vi selvfølgelig med fram og tilbake. Så pleier jeg å høre med han om han trenger at jeg sender med noe ekstra av langbukser, gensere etc.

Hvorfor kan ikke eksen din ha et kleslager liggende hos seg, hvorfor må han sende med alt hjem for hver gang?

En annen ting er at du gjør alt for han, du har gått inn i morsrollen. Da er faktisk en del menn skrudd sammen sånn at hvis de får noen til å legge ting opp i hendene deres, så smiler de bare og er fornøyd. Menn er i stor utstrekning ikke slik som kvinner. Vi har vel de fleste sett den voksne sønnen som dumper ned i sofaen hos mor og lar henne stulle og stelle og oppvarte han på alle måter, selv om hun har leddgikt og hofteprotese og dårlig rygg og jeg vet ikke hva. Dette gjør han ingenting, og han nyter det med god samvittighet. Mens vi, svigerdatteren, gremmes og løper rundt for å avlaste henne. Moralen i denne lille digresjonen er; menn trenger ofte å bli forlangt noe av, og bli fortalt i store bokstaver hva de må bidra med. Sier man ingenting, så lar de deg fornøyd slave rundt med den beste samvittighet.

Skrevet

Kan tenke meg du er stesset, blir stresset av å lese....

Ja du er forpliktet å sende med det barna trenger hos far så lenge du har hovedomsorgen. Men du har ikke forpliktelser å skaffe barna ekstra klær og utstyr til fritid far velger å ta med barna på.

Skrevet

Hvis de eldste er så mye som 12 og 14 år kan de pakke sine egne bagger, det klarer til og med 7 åringen min. Han teller dager han skal være borte og tar med samme antall truser, sokker, gensere osv...

Min 4 åring ville protestert eller ledd seg ihjel om jeg prøvde sette på han klærne til storebror, dette holder de fint rede på selv.

Jeg skjønner at mannen din ler av deg, for du har jo tatt helt av når det gjelder å sy puter under armene på både eksmann og barn.

Siden du har hovedomsorgen er det naturlig at du sørger for klær osv til ungene, sånn er det i alle tilfellene jeg kjenner til i min omgangskrets, men mammaene sender bare med en bag med tøy, også ordener far og barn resten selv. Jeg er helt sikker på at din eks også klarer det om han ikke har noe valg. Et lite tips til slutt, putt en plastpose i bagen og lær barna dine at det møkkete tøyet skal puttes i den, det klarer dem (selv om jeg er enig i at pappaen kunne vasket en maskin).

Lykke til videre!

Skrevet

Det første som slo meg er at det ikke er rart at fareb til barna dine ikke har lært å organisere noe på egenhånd dersom du har holdt på sånn her i alle årene dere har vært sammen (og det er tydeligvis ihvertfall over ti år siden dere har unger på 14 og 4). Ungene må da kunne holde orden på sine egne klær dersom faren ikke klarer det ihvertfall? Eller har du organisert livet deres også så til de grader at de er ute av stand til å ta vare på seg selv?

Be de elsdte pakke sjæl, pakk for de små men la dem være med når du pakker slik at de selv vet hva de har med. Jenta mi på halvannet år vet hvilke klær og sko i barnehagen som er hennes og hvilke som tilhører andre så det burde barna dine også klare å holde orden på.

Skrevet

Hei, Hi her, tusen takk for kloke ord.... Altså, jeg kan inrømme jeg nok er en smule pedantisk kontroll-freak... Sørge for vanlige klær og sånn går jo, men jeg blir jo helt koko i toppen av å måtte huske på å ikke glemme ett par votter, eller sokker.... eller kanskje regn-buksa til den ene er igjen-glemt på skolen... Eksen lager ett helvete om noe er glemt.... Hadde han bare kunnet hatt noe selv liksom,i allefall votter, sokker og kanskje regntøy.. så hadde alt vært så mye enklere...

Har prøvd å la han ha ett "lager" med klær, har gitt han jeg... men fikk klærne i retur da han mente de ikke var fine nok... Helt vanlige barne-klær.... så da må alt pakkes for hver helg.... og de må ha med og være forberedt for skogs-turer osv....

Og når det gjelder det med å ta på minstens klærne til de eldre, så skjer nok det under ville protester ja, men faren er sånn at om han har sagt at "ungen" skal ha på sokker str 40, så blir det sånn.. Ungene sier selv de sier ifra når han tar feil tøy på, men får til svar at han bestemmer... ALT går der i gården...

Jeg er fullt klar over at jeg "tar litt av", venninna mi ler seg i hjel av meg og "pose-systemene" mine... Men jeg må faktisk pakke som for en idiot, for ellers lager han ett helvete når jeg har glemt noe (til og med når noe ikke er glemt men bare ligger i bagen til riktig unge).... Og nåde ta meg om jeg glemmer noe.... Denne eksen min er ingen snill mann, det har han aldri vært, vi er skilt for en meget god grunn.... Og han bruker ALT for å lage ett helvete for meg, så jeg har angst for at noe skal være glemt.... Samtidig som jeg må passe på at jeg heller ikke pakker det fineste og nyeste, da det på mystisk vis forsvinner og sees aldri mer igjen...

Men selv om jeg syr puter under armene på både unger, ekser, ektemann og naboen.... kan jeg ikke engang kreve at han holder votter og sånne greier? Da må jeg bare fortsette som jeg gjør... Klart, eldste pakker jo selv da, jeg må bare sjekke at han har pakka det han trenger (han glemmer pga div årsaker).

Uff altså, irriterer vettet av meg dette altså... Jeg har selv ste-barn, og jeg har votter, raggsokker og slikt til dem liggende, har ekstra yttertøy og om noe skulle bli vått eller noe slikt... og selvsagt vasker jeg klærne dems.... Skulle da bare mangle. Når ste-barna mine drar hjem til mor har de ren-vaska, bretta klær i bagen sin, og det som ikke har rukket å tørke ligger bretta i en pose ved siden av, med beskjed om at det ikke er tørt.. men alt er rent.

Men da skal jeg prøve å gjøre som venninna mi sa til meg på msn, gi ungene lister og la de pakke selv, og heller bare sjekke over.. Så får jeg heller telle votter, sokker og slikt selv...

Kaos altså......

Joda, det blir samvær med alt tilbehør denne helga og... Jeg får heller lære meg å bli litt flinkere til å la ungene ta litt ansvar selv.... Og kanskje jeg skal la være å stryke jule-klærne til ungene i år;-)

Skrevet

Hei du, mannen din virker ikke så lett å ha med å gjøre nei.

Vet du, jeg tror du må være litt mer bestemt og ikke så opptatt av å gjøre alle til lags. Leser litt mellom linjene hos deg at du kanskje ikke har så god selvtillit, og derfor lar eksen herse litt med deg. Her er det kanskje på tide å slå litt i bordet og vise baller. Er en merkelig sak det der, når folk merker at du tar grep om situasjonen og viser deg som bestemt, da har de en tenden til å få litt mer respekt for deg.

Rent praktisk ville jeg nok gitt ungene mer ansvar ja, og så ville jeg sagt klart ifra at det er uakseptabelt at han skjeller deg ut for sånne småting som du nevner. Krev å bli snakket til og bli behandlet med respekt!

Skrevet

Dette er jo et problem i kommunikasjonen mellom dere, kan dere rett og slett ikke skaffe time til mekling?

Skrevet

Jeg har gjennom jobb møtt endel mennesker som har fysisk eller psykisk blitt mishandlet av sin mann og det virker på meg som om det var slik ditt forhold var med exen, du er tydeligvis redd han og det er tydeligvis barna også hvis de ikke tør å motsi faren når han tar på de feil tøy.

Han herser med deg enda det kommer ganske godt fram i det du skriver, og du må faktisk sette foten ned.

Det er en makt ting og han vil gjøre det helt fram til du viser at han ikke har makt over deg lengre.

Ta det opp med familievern kontoret.

Når han ikke betaler en krone i bidrag og ikke gir barna noe utenom så kan han ikke forlange at du skal sende med allt som er til han heller.

Hvorfor betaler han ikke bidrag?

send med klær til far si at de skal ligge hos han.

Og si at er de ikke fine nok for han får han kjøpe nye selv.

En annen ting er hvis barna mine var så redd for faren ville jeg nok tatt det opp med barnevernet og hørt hva jeg burde gjøre for da kan ikke samvær være spesielt godt for dem.

Ei venninnes barn var såredd for faren at de utviklet angst, de var 10 til 15 den gangen.

Gjennom barneværnet fikk de satt opp timer til profisjonelle å snakke med og etter noen timer der fikk hun bekjed om at barna skulle ikke sendes til far noe mer.

Og hadde derfor barneværnet i ryggen når hun nektet han samvær.

Nå skal det si at han var alkoholikker og voldelig. Og din eks er karnsje ikke like ille men menn som liker å ha makt over andre slipper ihvertfall ikke taket før personen tydelig viser at de ikke lar seg bli kontrolert mer. og det høres virkelig ut som din eks bruker barna til å kontrolere deg og gjøre hverdagen din dårlig. Du må ta tak i det og ikke la deg hærses med.

Skrevet

Hi her igjen..Er vist veldig gjennomsiktig jeg, forholdet var preget av mishandel ja, psykisk og sexuell mishandel, det eneste han aldri gjorde var å slå.

Jeg lever ett liv under trusler om div, barnvernet har jeg kontakt med, men jeg kan ikke bevise at han mishandlet meg da jeg aldri anmeldte noe (jeg var jo gift med han) og jeg kan heller ikke beviste at han er som han er.... Eldste her er gjevnlig i kontakt med barnevernet, pga faren, men alt jeg får derfra er en hel masse ord, men ingenting om hva jeg kan og ikke kan..... Så der er det lite hjelp å få.. Vi har vært til mekling flere ganger, og han bare jatter med, og så ender jeg opp med ett helvete etterpå.

Han betaler ikke bidrag fordi han er betegnet som ikke bidrags-dyktig pga avtrekket for samværet vistnok spiser opp bidraget. Men alt han bidrar med er å lage bråk... Jeg kan ikke engang levere ungene til samvær uten å ha med meg mannen min for beskyttelse....

Men hovedsaken her var jo dette med klær.... og siden jeg har omsorgen for barna får jeg bare la de fikse litt selv, og heller prøve å holde "over-oppsyn"... Jeg er villig til å gjøre det meste for at ting skal være rolig for ungene, og det eneste jeg mukker på er når det er ting jeg vet det er regler for.... tusen takk alle sammen....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...