Gå til innhold

Jenta mi sliter med hard avføring...:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 9 mnd er så mye hard i magen. Har prøvd maltekstrakt,laktulose,sviskemos,mye veske...Har også prøvd forskjellige typer grøt. Nå bruker jeg mild fullkornsgrøt. Men hun skriker og har skikklig panikk for og gå på do. Holder igjen på en måte og blir helt stiv. Får så vondt av henne. Og da det endlig kommer ut så er det hardt som bare det. Og da hiver hun etter pusten høres det ut som ei stund etterpå.Har også satt henne på potte for og se om det hjelper.

Håper det er noen her som kan hjelpe meg og komme med andre tips. Føler meg helt rådløs nå:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gå til legen med det. Det setter seg på en måte psykisk at det er vondt å bæsje. for du sier jo at det virker som om hun holder igjen.

Derfor må det litt "hardere" middel til, for å komme over det psykisk at bæsjen er hard. Det kan være du bør ha noe som lager diare(nesten) en periode, for at den psykiske sperren skal forsvinne. Og det må du gjøre i samarbeid med legen, for at det skal være trygt for tarmene hennes.

vi brukte klyster en periode, og samtidig bruker vi flytende parafin i ganske stor dose, for å holde avføringen myk.

Du kan nå foreløpig bruke babyolje eller matolje og massere endetarmsåpningen utenpå når du ser at hun skal bæsje. Det kan hjelpe litt.

Men få en legetime ganske så fort.

Skrevet

Takk for svar. Det virker som du sier på en måte psykisk. Hun kniper igjen og det har blitt på en måte en ond sirkel. Brukt opp alle råd fra helsesøster men uten hjelp.

Ringte også legekontoret men de kom med samme råd og klyster. Har prøvd det ett par ganger og da kommer det i en fei, men hun har vondt stakkars.

Men kan hende jeg får mer hjelp om jeg får time hos legen enn hos kontordamene. Skal også prøve det babyoljetipset.

Takk:-)

Skrevet

Vi hadde/har samme problemet. Har du forsøkt øke mengden med laktulose/duphalac? Alle steder (div apotek, leger, sykehus, legevenner, helsestasjon) har gitt samme bekreftelse, det er mengden med laktulose som i første omgang bør reguleres opp. Det er ikke farlig for barnet og på et tidspunkt vil det dere merke at det vil hjelpe.

Jeg vi gir vesla 2x4 ml daglig, morgen og kveld. 3,5 er forlite og 4,5 for mye. ØKte fra to ml og passet på å holde dosen et par dager for å se virkningen/virkningen utebli før vi økte med en ml og regulerte igjen men 0,5. Er trygt å økt opp til 10 ml. Er jo verdt å prøve om dere ikke har økt mengden noe særlig.

Lykke til

Skrevet

william slet en stund med det samme,fikk da utredning hos barnelege og fikk vite at han har melkeallergi...alt ble mye bedre etter at vi kuttet ut melk i kosten hans,men avføringen er fortsatt ganske hard om han ikke får laktulose,gir 5ml daglig...har vært tom en stund nå og da blir det hardt med en gang...

så snakk med legen igjen og si du vil ha en allergiprøve...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...