Magehus Skrevet 20. november 2008 #1 Skrevet 20. november 2008 Heisann. Har ikke funnet noen tråd om dette. Da jeg er førstegangs selv, vet jeg dessverre ikke...og NAV er jo et kapittel for seg selv i forhold til rådgivning. Jeg har ultralydtermin 1.februar. Er sykemeldt nå og får penger fra NAV. Sykemeldt fra fast jobb. Når vil jeg begynne å få penger i forbindelse med det året jeg går hjemme? Blir alene med tulla, så skal ha dobbel barnetrygd i tillegg til fødselspenger. Samt barnebidrag fra far (dette skal ordnes gjennom NAV - når skjer dette?) Blir så stressa når jeg ikke vet slike ting. Jeg er alene og lever ganske stramt og ønsker å oppdatere budsjettet mitt:) Håper på svar fra dere som kan og vet:)
Gurine Skrevet 21. november 2008 #2 Skrevet 21. november 2008 Permisjonen starter vel 3 uker før termin, så selv om du går sykmeldt nå, så vil du vel begynne å få foreldrepengene utbetalt 3 uker før terminen? Tror jeg da
Gurine Skrevet 21. november 2008 #3 Skrevet 21. november 2008 Regner forresten med at du har søkt om foreldrepenger, enten med 80% permisjon med full lønn, eller 100% permisjon med 80% lønn. Barnetrygden blir vel utbetalt etter fødselen, når de har fått registrert at du har født. Ang barnebidrag vet jeg ikke, men det starter vel også etter fødsel.
Gjest Skrevet 21. november 2008 #4 Skrevet 21. november 2008 Det første du må gjøre er å søke nav om foreldrepenger. Enten 44 uker med 100% lønn eller 54 uker med 80% lønn. Når du er aleneforelder skal du vel også få overført ukene som vanligvis er pappaperm til deg. Når du har fått innvilget søknad om foreldrepenger vil utbetalingene starte 3 uker før UL termin. Med mindre du har oppgitt at du vil starte permisjonen tidligere (men da får du jo tilsvarende mindre tid etter barnet er født...). Da går du altså over fra å være sykemeldt/i arbeid til å være i foreldrepermisjon. Barnetrygden: Du som har rett til utvidet barnetrygd må søke nav om dette. Informasjon om det finner du her: http://www.nav.no/page?id=264 Barnetrygden blir utbetalt fra barnet er født, noen ganger tar det en mnd eller to før utbetalingene setter igang, men det får du etterbetalt. Barnebidraget har jeg ikke særlig peiling på. Jeg ser at det står endel om barnebidrag på nav sine sider http://www.nav.no/page?id=268 så du får lese litt der eller ringe dem og spørre når de utbetalingene starter. Jeg regner med at dersom far betaler i tide, så kommer de fra barnet er født, men som sagt blir det gjetning fra min side. Lykke til.
NyttHåp <3 baby nov 09 Skrevet 21. november 2008 #5 Skrevet 21. november 2008 ting tar tid på nav, så kom igang med søknadene nå så fort som mulig.. Om far IKKE betaler til rett td, kan barnebidrag omså drøye et år. Man må da ringe nav innkrevning for at de skal sette igang innkrevningen. Det skjer ikke alltid helt automatisk. Om du mistenker at det ikke kommer til å komme til riktig tid, for eksempel om far er uenig i bidragsbeløpet og har varslet deg om at han ikke vil betale, så pass på å søke om bidragsforskudd. Da er du iallefall ha noen sikre penger. Skulle uansett ting ta tid, og du får problemer - så husk at du alltid kan gå til sosialkontoret i din kommune å få forskudd fra dem på det du har krav på fra nav. Det viste ikke jeg, og gikk lutfattig i ett og ett halvt år før nav somla seg til å utbetale det jeg skulle ha... Da ringte nav og spurte meg om hvor mye jeg hadde hentet på sosialen som de skulle betale dit. Ingenting svarte jeg- for jeg viste ikke at jeg kunne gjøre sånn. Da ble ho lettere sjokkert over at jeg ikke hadde forstått meg på å bruke den ordninga- men HALLO ingen hadde fortalt meg om den muligheten..
Leonella777 Skrevet 21. november 2008 #6 Skrevet 21. november 2008 Jeg har vært sykemeldt hele svangerskapet, og fikk sykepenger frem til 3 uker før termin, så gikk det over til å bli foreldrepenger. Så den siste mnd var litt av summen sykepenger og resten var foreldrepenger, selv om totale summen var den samme da...
alene mamma88 Skrevet 21. november 2008 #7 Skrevet 21. november 2008 visst du blir alenemor så har du jo også rett på overgangsstønad.. vet ikke om du har søkt om det? det sto ikke noe om det i inlegget ditt.. du finner søknadskjema for det inne på nav. overgangsstønad kan du i teorien få 1 mnd før termin, alt ettersom hvor lang tid det tar før søknaden blir behandlet.
*Novembermor*Sebastian<3 Skrevet 21. november 2008 #8 Skrevet 21. november 2008 Jeg var i samme situasjon som deg! Først er dt viktig å være tidlig ute med å søke om foreldrepenger og om barnetrygden ( 8-9 mnd behandlingstid her i Tønsberg). Du skal motta foreldrepenger fra 3 uker før ul termin;) Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå