Guttemamma75 Skrevet 20. november 2008 #1 Skrevet 20. november 2008 Må bare legge inn et innlegg om dette.. Leser til stadighet her på 1.trimester og i terminklubbene om folk som spør når de skal begynne å bruke gravidbelte.. Og så får de div svar om at ja det MÅ du bruke for jeg kjenner ei som ville mistet babyen om jeg ikka hadde hatt belte osv.... Det er UFINT å spille på folks usikkerhet og ønske om å gjøre det beste for barnet sitt ved å komme med slike utsagn.. Og ikke kom med den at "legen sa at" - så lenge du ikke har vært i eksakt den samme kollisjonen bare med setebelte er det INGEN som kan si at resultatet er bedre pga gravidbeltet.. (og jeg har faktisk jobbet i en setting hvor jeg har tatt i mot skadede gravide som har kommet inn på sykehus pga trafikkulykker og har ALDRI hørt dette sagt av hverken ambulansepersonell eller kirurger..) Når man venter barn er det MYE utstyr man skal sette seg inn i og det er ikke like lett å vite hva som er nødvendig og hva som ikke er det.. Dyrt er det også.. Da synes jeg det er synd at folk føler at de MÅ kjøpe et produkt som har ingen funksjon i forhold til sikkerhet men KUN er til for komfort.. Tror dere meg ikke? Les mer hos trygg trafikk; http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2943 Det er ikke lov i Norge å selge produkter som forandrer på setebeltets funksjon, så disse gravidbeltene holder med andre ord ikke det de lover - i en kollisjon så vil kreftene som er involvert gjøre at setebeltet blir dratt på plass der det ville vært uten gravidbelte. Med andre ord, om de holdt det de lovet ville de ikke vært lov å selge..... Så dere som vil bruke pengene på det og synes det er mer behagelig med gravidbelte - løp og kjøp! Men tro ikke at du "redder barnet ditt" ved å bruke pengene på dette...
ben1+ny? Skrevet 20. november 2008 #2 Skrevet 20. november 2008 Heisann, dette var interessant!! Kan tenke meg at det kanskje er litt mer behagelig i den perioden før magen blir så stor at beltet likevel er under magen, men da hjelper det altså ikke på sikkerheten. Kjekt å vite
frua Skrevet 21. november 2008 #3 Skrevet 21. november 2008 Bra innlegg! Mannen min satte nettopp inn en slik pute i bilen vår - og jeg synes det var tungvint å flytte på den nå vi bytter på å kjøre. Men, jeg kan med god samvittighet pakke den bort. Takk for opplysningen.
May-juli07+mai09 Skrevet 21. november 2008 #4 Skrevet 21. november 2008 Jeg vil bare si at jeg syns det var mye bedre å sitte med gravidbelte enn uten... ble så stramt rundt magen og det var ubehagelig!!!!!
Navychick Skrevet 21. november 2008 #5 Skrevet 21. november 2008 Alvorlig talt... Begynner å lure på om det har tiltet for den som ligger inn sånne linker. Har du noen gang hatt det på deg? og strammet bil beltet? Da kjenner du forskjell.. men om knappene holder det vet jeg ikke. Men tror ikke beltet holder seg nedenfor megen uten hjelp hvertfall.. Og INGEN kan garantere om det går bra i en bil ulykke eller dårlig hverken med eller uten gravid beltet......... Jeg bruker det hvertfall....
Mumriken 09 + maibebis 12 Skrevet 21. november 2008 #6 Skrevet 21. november 2008 *klapper for lille M + st.hans gutten*
Mumriken 09 + maibebis 12 Skrevet 21. november 2008 #7 Skrevet 21. november 2008 Hehe, her var det blitt ryddet bort fra flere ser jeg. Men uansett, hvordan kan du si at man har tiltet fordi man legger ut linker fra Trygg Trafikk? Er ikke dem til å stole på?
Hulahula77 Skrevet 21. november 2008 #8 Skrevet 21. november 2008 Synes faktisk beltet er behagelig, å jeg føler meg sikker på at barnet ikke blir brukt som airbag i en evt kollisjon.! Dyrt å dyrt, koster 400 kr. Jeg har brukt sånn ved alle mine svengerskap, måtte byttet d ut nå ved tredje men synes det er ivestering for barnet sin del. Men dette er selvfølgelig opp til hver enkelt, men jeg har mine anbefalninger om å bruke dette.
Lille jente Skrevet 22. november 2008 #9 Skrevet 22. november 2008 Om beltet fungerer eller ikke vet jeg ikke. Men en ting vet jeg, og det er at det er mye mer behagelig å kjøre med beltet enn uten. Første gang jeg prøvde beltet sa jeg til min mann; "Dette burde du teste"
Guttemamma75 Skrevet 22. november 2008 Forfatter #10 Skrevet 22. november 2008 Alle dere som sier dere bruker beltet pga det er mer behagelig - så flott at dere synes det og vil bruke beltet pga det.. Jeg forholder meg til det trygg trafikk sier om disse beltene og de testene som er gjort som viser at beltene IKKE har noen funksjon på sikkerheten... Den dagen det kommer ny informasjon om dette skal jeg selvsagt vurdere den og forandre min mening om det er på plass.. Grunnen til dette første innlegget mitt er at jeg i lengre tid har irritert meg over alle som skriver "det MÅ du ha" og "tenk på stakkars babyen i magen om du kræsjer uten belte" osv... Det er mye man trenger å kjøpe og bruke penger på når man får barn, og dette er en av de tingene jeg mener er "unødvendig" annet enn for komforten det gir.. Ille da å gi folk dårlig samvittighet og søvnløse netter fordi de ikke har råd til å kjøpe dette beltet (for noen er faktisk 3-400 kr en del penger) og hva med de som kolliderer og får en skade på babyen uten å ha brukt slikt belte? Tror nok de har det ille nok om de ikke skal tro at de selv kunne gjort mer for å beskytte den lille i magen når dette faktisk ikke stemmer.. Det viktigste for alle som er gravide er uansett ; kjør trygt og bruk setebeltet HVER gang du er ute og kjører! Lykke til med graviditeten alle sammen!!!!!
Elise77 Skrevet 22. november 2008 #11 Skrevet 22. november 2008 Takk for denne informasjonen! Sittr her å prøver orientere meg hva en trenger. Mitt første svangerskap=) etter 10 med forsøk. uke 6+0 nå.. Gleder oss! Det ER sant! Vi som gravid har nok å tenke på, og nå slipper vi og bekymre oss om det i alle fall.. Men det er klart at det må være mer behagelig med et slikt belte. Men som du sier sikkerhetsmessig har det ingen garanti, så hvorfor bruke unødig penger på det? Må da være andre ting en trenger mer?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå