Anonym bruker Skrevet 20. november 2008 #1 Skrevet 20. november 2008 Etter 10 år krever plutselig moren banebidrag fra faren.... barna er henholdsvis 16 og 19 år. Moren sier at hun har søkt om utvidet barnebidrag på jenta som er 19 år, og får egen trygd tilsvarende 18000kr i mnd. 16 åringen år på skole, og bor ikke hjemme....er dette mulig?
Anonym bruker Skrevet 20. november 2008 #2 Skrevet 20. november 2008 Det er riktig at en kan betale bidrag utover at ungen er 18, men det er kun til ungen er ferdig med videregående. Og er barnet over 18, skal det ha bidraget på sin egen konto. Det er ikke mor som skal ha det. Samme mener jeg det er med den på 16, om h*n ikke bor hjemme.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2008 #3 Skrevet 20. november 2008 Hvis moren har foraørget barna i 10 åe uten at han har betalt barnebidrag, så er det jaggu på tide at han begynner nå
Anonym bruker Skrevet 20. november 2008 #4 Skrevet 20. november 2008 anonym 22:10....de har hatt en privat avtale, der han har kjøpt inn alt av dyre innkjøp, som ne sykler,ski,pc dyre vinterjakker etc...Nå hadde faren begynt å spare for å betale førerkortet til 16 åringen, men den må vi droppe nå HI
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #7 Skrevet 21. november 2008 hørtes rart ut med 19 åringen....
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #8 Skrevet 21. november 2008 Kan man kreve at man må betale halvparten av f.eks linser og tannlege utgifter, når man betaler full bidrag? Før var det far alene som betalte slike utgifter, men nå vil han selvfølgelig ikke det. Så da sa moren at de må betale 50/50.... er det riktig?? HI
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #9 Skrevet 21. november 2008 Kan ikke mora, faren og de to ungene møtes alle sammen og finne ut hva som lønner seg best økonomisk?
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #10 Skrevet 21. november 2008 Ja, jeg syns at det hadde vært en fin måte. Men de er desverre ikke å talefot. Moren holder på å miste gården, så en plass må hun skaffe penger fra:( Synd det skal gå utover oss. For Gud skal vite at faren har brukt mye penger på barna. Og jeg tror til syvende og sist så vil dette gå utover barna. HI
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #11 Skrevet 21. november 2008 Det kan man faktisk.. Selv om far betaler bidrag, har mor fortsatt rett til 50 % av utgifter på briller, tannleger etc... Gjelder også for barnehager, skoleturer etc.. Farsbidraget skal dekke det grunnleggende som mat og klær.. Sånne andre ting, kommer i tillegg..
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #12 Skrevet 21. november 2008 Hadde de ikke privat-avtalen skriftig? For i så tilfelle er det ikke mye hun kan si.. Men om dette er en verbal avtale mellom de to, kan det være vanskeligere.. Be mannen din finne frem ALT han har av kvitteringer og div på hva han har gitt til ungene.. Det er da ikke rettferdig att han skal gi dobbelt opp heller(hvis han har vært flink til å stille opp så langt..) Du må få han til å avtale en time på familievernskontoret.. Så kan de komme til en løsning i nøytrale omgivelser..
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #13 Skrevet 21. november 2008 OK, da misforstod jeg;) Trodde ikke han hadde betalt bidrag før. Og det syntes jeg da han burde gjøre... Men, dersom de tidligere har hatt en privat avtale, så skjønner jeg at det er litt rart at hun nå har sendt inn krav gjennom nav. Men dersom han i alle år har betalt for lite, så er jo det også forsåvidt forståelig. Det er jo noe hun kan gjøre Men, dersom han alltid har bele tiden har betalt mer enn han skal, så kan vel det trekkes fra i avtalen? Jeg har for meg at det var en rubrikk i det skjemaet som gikk på dette da jeg fylte det ut. Altså, om den bidragspliktige bidro økonomisk på andre måter enn barnebidraget. Men uansett, dersom det ene barnet er 19 år, er det barnet selv som skal ha bidraget. Det andre barnet skal vel også ha det selv dersom barnet ikke bor hjemme hos mor, vil jeg tro? Hadde nok kommet lengst med å sette seg sammen og prate slik som foreslått lenger opp her. Men det er kankskje ikke så enkelt hvis situasjonen allerede er låst...
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #14 Skrevet 21. november 2008 Faren har alltid gitt penger til barna når de har spurt. I august trenkte 16 åringer penger til hybelen sin 3500kr. I september trengte hun penger til ny PC 4000kr, så nå i november fikk hun 2000kr, fordi hun trngte det....ved siden av det så har han i samme tiden betalt tannlegen hennes pga tannregulering, pluss ne linser.... Hadde han vist at det skulle komme bidrag ved siden av så hadde han ikke gitt alle de pengene....nå må pengene istedet gå til moren , og gården hennes:((( HI
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #15 Skrevet 21. november 2008 Men, dersom barna er ærlige, så kan jo de dokumentere at de har fått dekt disse utgiftene av faren. Og da skal dette trekkes fra bidraget.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #16 Skrevet 21. november 2008 Hvis 16 åingen ikke bor hjemme, har ikke mor krav på pengene uansett.. Det er fars bidrag til barnet, ikke til mor.. Hvis ikke mor forsørger barnet, har hun heller ikke krav på pengene.. Hvis barna er ærlige om hvor mye faren har bidratt, tror jeg ikke moren kommer til å komme langt.. 19 åringen har bare krav på penger hvis det går på skole, frem til fullført videregående.. Om man ikke studerer, og tjener egne penger, faler denne retten bort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå