Novemberknøttprøverigjen Skrevet 20. november 2008 #1 Skrevet 20. november 2008 Det har vore spurt om flerie gongar her, men i dag har eg også begynnt å lure, så håpar nokon har litt erfaring på dette:-) I dag er kynnarane av ein anna karakter enn dei har vore før, det er meir tak i dei. Sit liksjon djupare inn i mage/underliv. Eg har også eit voldsomt nedpress. Har hatt ein del av det ei stund, men i dag (på termingdag, faktisk) er det faktisk anleis/kraftigare. Når er det maserier/modningsrier? Er dei vonde? Dei kraftige kynnarane (som eg trur eg har) er ikkje vonde så lenge eg er roleg, men mykje meir ubehagelege enn tidlegare når eg kunne bevege med sånn innafor rimelege grenser sjølv om det var kynnarar på gong. Vil gjerne ha litt beskrivelsar på dei ulike omgrepa, det med maserier vs kynnar vs skikkeleg rie etc. viss nokon har litt erfaringar å dele. Elles er babyen min aldeles vill no i kveld. Eg trudde dei skulle bli rolegare når det nærma seg fødsel. Men magen har dansa rundt med meg på slep i heile kveld...
lille spira Skrevet 20. november 2008 #2 Skrevet 20. november 2008 Detta lurer jeg også på! Nå sitter jeg nemlig og klokker vondter med 7-9 min mellomrom... Og de tar seg stadig opp i styrke.. Hmm.. Er det vonde kynnere, maserier eller rier? Hehe.. Magen strammer seg og det gjør veldig vondt nederst i magen. Og ryggen verker som på de dagene med værst menssmerter... Spennende detta.. Kanskje vi blir mødre i løpet av natta novemberknøtt!? Det hadde vært noe det!
Lykkelig_alenemor _til_2 Skrevet 20. november 2008 #3 Skrevet 20. november 2008 hehe.. eg kan PRØVE å forklare, men blir sikkert litt innvikla.. Eg har masrier nå, og det strammer på en annen måte enn kynnere. De er ikke så veldig vonde om eg får bedømme, bare at alt strammer skikkelig kraftig rundt i livmoren..Du får kanskje følelsen av at du må tisse når den "rien" er på sitt sterkeste.. Og de varer en liten stund.. Og kan komme regelmessig.. Kynnere strammer ikke fullt så mye. Rier er vonde og strammer som et belte rundt magen og ryggen, pluss at du kjenner at riene tar seg opp ganske fort, at de blir vondere og sterkere... Masrier er desverre ikkje kraftige nok til at fødselen kan starte, men eg skal love deg at du kjenner når du får rier... Eg håpte eg klarte å forklare dette rett... :-/ Visst ikke får noen andre rette på meg! Eg har hatt masrier i snart 2 uker nå, og er 2dager overtid.. Så håper snart det skjer noe mer nå... Lei av å vente...
Gjest Skrevet 20. november 2008 #4 Skrevet 20. november 2008 Bekrefter deg veldig på det at maserier på topp gir en veldig følelse av å måtte tisse Lykkelig-mor! Har også hatt disse maseriene i snart tre uker, og når de er på toppen føles det som om man er i ferd med å tisse på seg syns jeg. Men, til tross for at jeg har født før, og har kjent på kroppen virkelige rier (tro meg ;o) ), må jeg si at jeg stadig går og lurer på om maseriene plutselig blir ekte rier. For innimellom er de veldig vonde. Og en annen ting jeg lurer på. Får så sinnsyke smerter i underlivet iblant, at jeg ikke klarer gå. Gjerne hvis man har sittet / ligget en stund. Føles som, ja hvordan kan det beskrives? At noen "roter" ordentlig der oppe, det gnager / stikker liksom?? Noen som vet hva det skyldes? Iblant ledsages det av å måtte tisse det også, og da kommer det liksom en slik kneppelyd i tillegg. Hm... 1 dag på overtid her, moden livmorhals, men ingen åpning, så nå er det best disse maseriene går over i ordentlige rier snart!! ) Lykke til!
Novemberknøttprøverigjen Skrevet 21. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 21. november 2008 Ja, hade eit bittelite håp om å bli mor i natt, lille spire, men den gong ei. har ikkje sove så godt ei natt på lenge... hehe. Har nok ein liten knott i magen som lurar meg lenge før han er ute....:-) Korleis er det med deg? Har det tatt seg opp med rier? Kanskje du er på føden allreie? Elles takk for svar, damer. Høyrest ut som maserier er litt meir omfattande enn det eg har kjent, men ikkje så ille som skikkelege effektive rier. Vakna av magevondt kl halv ni i dag, og fekk ein ny runde etter ti min, men så er det slutt igjen. Hm.... jammen godt at det er max fjorten dagar overtid som er regelen. Får kanskje belage meg på å måtte vente. Men lov å håpe på litt fart! Lykke til til dykk alle:-)
gravidpånytt Skrevet 21. november 2008 #6 Skrevet 21. november 2008 Hei! Flere som er en dag på overtid her! Forrige gang jeg fikk et barn ble jeg satt i gang. Da fikk jeg veldig raskt veldig intense og vonde rier. Men de var ikke effektive, dvs de åpnet ikke opp noe som helst. På sykehuset kalte jordmor det for maserier, dvs. som vanlige rier, ustyrtelig vondt, men uten virkning. Men det kan være man bruker begrepet ulikt? Denne gangen har jeg ikke kynnere i det hele tatt, men forrige gang så strammet kynnerne hele magen, og det gjorde ikke vondt. Riene er vondere, og er konsentrert på et mindre område (min erfaring). For min del langt nede framme, og i korsryggen.
Tiril77 Skrevet 21. november 2008 #7 Skrevet 21. november 2008 Hører egentlig ikke til her inne, men har lyst å svare deg likevel: Jeg fødte min gutt for seks uker siden. Hadde vært på modningsakupunktur og var "plaget" av sterke kynnere og maserier. Noen dager før fødsel fikk jeg igangsettingsakupunktur. Maseriene var heftige etter dette. Synes det var vanskelig å vurdere når maseriene gikk over til ordentlige rier, men jeg brukte et utsagn fra en jordmor: Du greie ikke prate deg gjennom en skikkelig ri. Så når maseriene ble vonde forsøkte jeg å prate, og tro meg når det ble skikkelige rier var det fullstendig uaktuelt å si noe som helst! ;-) Mitt råd er: Slapp av så lenge du kan. Legg deg når maseriene blir for vonde og slitsomme. Du stopper ikke en forestående fødsel selv om du sover litt. Når kroppen er klar føder du uansett om du sover eller sliter deg ut på maserier! Du trenger kreftene du har når du går i fødsel! Er du sliten vil smertene oppleves som verre enn dersom du er uthvilt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå