Gå til innhold

store økonomiske problemer???hjelp!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei..

Jeg lurer på om noen kan svare meg eller har noen synspunkter i min sak?

Jeg er alenemor til en gutt på tre år.. For 1 år siden fikk jeg meg kjærest.. Vi bor hver for oss.. Min nye kjærest har store økonomiske problemer, men over en million i gjeld.. inkasso gjed.. kanskje mer også.. For jeg har ikke oversikt.. Han bare skyver problemet bort.. og får all post i postboks, for da kan dem ikke komme hjem til han å beslaglegge noe.. Han kan ikke eie noe i sitt navn.. Hva kan jeg gjøre for å hjelpe? Syns dette er veldig vanskelig.. Dette er gjeld han fikk når han var veldig ung- som bare har vokst...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt Luksusfellen, de karene der kan sitt fag!:)

Skrevet

Å kjære vene.. dra han med til bankene han har gjeld til å få orden på betalingene.

Vinn i lotto og løs ut all gjeld.

Gå fra han.

Har du masse penger så betal for han, men han er nok på riiiiimelig tynn is, så dere må skaffe hjelp fra andre.

Skrevet

Han er da uansvarlig, uøkonomisk og mye sannsynlig like ung enda. Hvordan skal fremtiden deres bli med barn og det hele når han ikke kan ta ansvar for eget problem? Kan ta kontakt med de han skylder penger å få i stand en svtale som gjør at han kan ha et liv i tillegg til at de får igjen pengene sine!

Skrevet

Mitt tips og innstendige oppfordring: Stikk!

Jeg tenker faktisk på ditt beste og kan overhodet ikke se hva fordelen ved å bli i dette er. Du risikrerer STORE problemer resten av ditt liv sammen med en som sitter så dypt i klisteret og som ikke minst har vist at han er så uansvarlig!

Du setter vel såpass stor pris på deg selv, og har såpass sunt selvbilde, at du innser dette og kutter ham ut? Hvis ikke er du masochist, mener jeg...

Skrevet

Gå til en økonomisk rådgiver å få hjelp til å få oversikt over all gjeld og deretter prøve å få ned gebyrer og salærer. Det kan han tjene mye på å gjøre. Det er mulig han kommer under gjeldsordningsloven hvis han har mye gjeld. Det hjelper ikke å skyve problemet bort. Det blir bare større da. Han må ta ansvar og gjøre noe med det. Uansett så er det regler for hvor mye de kan trekke i lønn hvis han har påleggstrekk osv.

Hvis jeg var deg ville jeg satt foten ned og krevd at han gjorde noe med det.

Det vil garantert gå utover deg også i lang tid fremover hvis han har mye gjeld.Ikke finn på å sette noe i ditt navn for han. Da er det du som får ansvaret.

Eller som noen andre foreslo - kontakt luksusfellen.

Skrevet

En million var mye.. inkassosaker forrenter seg også raskt.

Spørsmålet er om dette er en mann du tror du kommer til å dele livet med.. Dersom dere bor sammen og det er et godt forhold, så ville jeg ha hjulpet til. Dessverre har mange brent seg på dette.

Det første som må skje er at han må innse problemet og forsøke å jobbe for å løse det. Mennesker som har hatt mye gjeld over lang tid er gjerne ute av stand til å ta tak i problemet, og problemet vokser.

Når han innser alvoret, må du få fullt innsyn. Dere kan kontakte komunen for å få snakke med en gjeldsrådgiver. Med en så stor gjeld kan han få hjelp til en gjeldsordning. Dette vil si at alt over minstebeløpet for livsopphold trekkes fra inntekt i fem år.. mulig at antall år kan variere men ikke over 5 år. Etter disse årene ansees gjelsen som oppgjort.

Man kan også forsøke å forhandle seg frem til å betale en viss prosent av gjelden.. gjerne 30%. Dette innebærer ofte at man ender med å betale det beløpet gjelden opprinnelig sto i før alle rentene og gebyrene så man lurer seg på ingen måte unna. Får man en slik avtale kan man refinansiere gjelden ved å ta opp et lån på gjeldsbeløpet og betale ut alt. Det man da oppnår er at man får samlet all gjelden i et banklån med ok renter fremfor å ha flere småbeløp i skyld til inkassobyråer som lever som blodigler på dem som havner i sausen.. Dersom det tas opp lån i ditt navn (da mennesker med mye gjeld gjerne har betalingsanmerkninger og ikke får lån) så må dere ha en samboeravtale som tinglyses. Dette gjør at du ikke vil sitte igjen med hans gjeld om han skulle stikke av. Gjeldsforsikring er også en ide men jeg vet ikke eksakt reglene rundt dette.

Masse lykke til i alle fall!! Skal dere leve sammen så må denne gjelden ut av verden for selv om dere har separat økonomi vil det på en eller annen måte ha en negativ innvirkning på forholdet og dagliglivet.

Skrevet

Ta beina fatt å kom deg vekk der ifra i en fart.Og om du ikke stikker så er det..........

En ting du ihvertfall IKKE må gjøre,IKKE skriv under på en eneste ting som på noen måte kan dra deg med dragsuget.

Lykke til

Skrevet

dakkar liiten da... har gjelda bare vokst... vips...?!?!? du må selvfølgelig hjelpe ham. hvis du virkelig elsker ham så dekker du gjelda hans og så får dere felles økonomi. da kan han bruke av dine penger også, men det tror jeg helt sikkert kommer til å gå veldig bra. han har sikkert lært og blitt bedre med økonomi. blås i hensynet til sønnen din, han klarer seg sikkert. det viktigste er at du stiller opp for kjæresten din! det er ekte kjærlighet det.

Skrevet

Det høres ut som kjæresten din har en utrolig umoden forhold til økonomi.. mon tro om det er andre ting som han også har et umodent forhold til som du enda ikke er klar over?

Vær sååå veldig snill å kom deg ut av dette forholdet. Du vil vel det beste for barnet ditt?

I verste fall, hvis dere gifter dere eller du skriver under på lånepapirer fordi han ikke får lån, kan dere bli satt på å leve på statens minstesatser og bli slått personlig konkurs.

Skrevet

Og premien for det mest saklige svaret går til...

trommelvirvel...

Tale30!

Signerer den!

Skrevet

1000.000,- kroner i forfallt gjeld er 10.500,- i måneden i de neste 8 år, så lenge det ikke forrenter seg i den perioden, men det gjør det jo.

om han har vanskeligheter med å betjene dette, og ikke greier å få til en eller annen løsning med kreditorerne sine så kan han søke namsmannen om en gjeldsordning. også kallt gjeldssanering, han underlegger seg en viss kontroll av økonomien og ebtaler det han greier i fem år, og så sletter de resten. går ikke kreditoren med på dete kan de tvinges av retten.

hadde hatt store betenkeligheter med å dele livet med noen som har vært så uansvarlig, og vil goså anta at han har et eller annet avhengighets problem som gjør at han har havnet i en sånn situasjon, om det er spillegalskap eller rus.

Skrevet

...Eller han kan ha hatt en tung periode hvor regninger har kommet ut av kontroll, han har blitt deprimert og fått "postkasseangst" Når ballen først begynner å rulle så er det ikke bare å hente seg inn igjen.. Et studielån som blir tatt over av Statens innkrevingssentral kan ende med å bli så høyt med tanke på at lånet kanskje er høyt i utg.pnkt.

Jeg regner jo med at hun kjenner kjæresten sin og at han er en bra person på alle områder HI vektlegger.. Er han ikke det er det jo bare å stikke. Er han derimot en fyr som er verd å satse på, som har klart å komme seg opp fra en vanskelig periode hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med å leve et liv sammen med ham.. Men som sagt må man ta visse forhåndsregler som sørger for at man ikke sitter igjen som ansvarlig for hans gjeld. Dersom det hadde vært vedvarende spilleproblemer eller narkotikaproblemer hadde jeg nok blitt skeptisk selv skal jeg innrømme..

Slik folk snakker her inne så høres det ut som om at man skal skape en underkaste av single gjeldsoffer, de skal ikke ha mulighet til å få en familie eller noe annet som danner grunnlaget for et godt liv..

Skrevet

Han kunne seilet sin egen sjø for min del!

Skrevet

Skjønner at mange bare ville reist sin vei... Og det er en grunn til at vi ikke bor sammen.. Han har fått seg bra utdanning og jobber.. Og betaler litt hver mnd på det han må betale..statlige, som f.eks studielån.. Han er voksen og han skyver så klart problemene bort... ønsker jo at han kan få orden på økonomien.. Tror ikke luksusfellen hadde tatt saken hans, altfor mye jobb for dem..

Spør om råd for hvor jeg kan ta tak i hjelp? Sånn at man en gang i tiden kan få kjøpt egen bolig.. Jeg har god orden på min økonomi så ingen fare for at jeg tar noe av det på meg.. Men å se hvor mye det sliter på han er vondt..

Takk for mange gode svar:)

Skrevet

En liten tanke.. ved å bo sammen, uten å eie sammen, så ville dere kanskje ha frigitt penger hver mnd som kunne ha gått til nedbetaling?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...