Gå til innhold

Hvordan sovne uten hyling??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Åååå, hvorfor klarer ikke babyen min å sovne uten å hyle seg i søvn??? Fra han ble 3 mnd til nå er eneste gangene han sovner uten å hyle seg i søvn når vi triller tur. Alle ganger han skal sove inne både dag, kveld og natt hyler han seg i søvn. Han kan hyle i alt fra 10 min til 1,5 time. Jeg bysser og bærer, tilbyr pupp, legger han ved siden av meg i min seng, tilbyr smokk... Ingenting hjelper. Hva skal jeg gjøre for å lære han å sovne????? Noen som har noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Kjenner så alt for godt problemet da vi har vært gjennom det samme selv. Nå har vi fortsatt ikke full kontroll på dette med soving, men vi har fått hjelp gjennom helsestasjonen og jeg kan prøve å videreformidle litt av de tips og råd vi har fått, samt litt av det vi har lært oss selv.

 

Aller først: Vær konsekvent! Det er kjempeviktig! Om du bestemmer deg for at nå skal babyen lære seg å sovne på egenhånd så er det viktig at du gjennomfører det. Slutt å byss. Legg babyen i sengen. Når han begynner å grine så ikke løft han opp. Mange babyer blir faktisk med urolig og stresset av det. Sitt heller ved siden av sengen og hold rundt han. Klapp han på magen, stryk han over håret, hold han i hånden el. På den måten får den lille trøst og kos, men uten å bli løftet opp. Det er ikke det samme som å la den lille ligge å skrike, hvis du er urolig for det. Du sitter tross alt hele tiden og koser med han! De første gangene kan det ta lang tid, det må du være forberedt på. Kanskje tar det til og med noen timer. Vi merket forskjell allerede etter en kveld og etter ett par kvelder tror jeg at det tok 10min fra vi la babyen til han sovnet.

 

Når du får dette til å fungere så er det viktig at du ikke blir utålmodig om han plutselig en kveld er mer urolig enn andre. Noen kvelder er vanskeligere, sånn er det bare. Ikke trapp opp kosen, men prøv etterhvert å gi mindre av det. Vi har nå kommet så langt at vi står i døren til han sovner, men vi har brukt flere måneder på å komme dit. Har tatt det veldig forsiktig fra å holde rundt han til han sovnet, til å slutte å kose like før han sovner, så sitte ved siden av og deretter flytte seg lenger og lenger bort.

 

På dagtid sover de gjerne bedre om de får sove ute i vogn. Begynn på samme måte som ovenfor. Legg han i vognen og rugg han i søvn. Om han har vært avhengig av å bli trillet tidligere så kan dette ta litt tid de første gangene. Når han etterhvert sovner lettere så trapper du gradvis ned på ruggingen til du kan slutte helt. Etterhvert kan du prøve å stille deg bak vognen og så til slutt kan du prøve å gå inn igjen med en gang. Vi brukte faktisk bare fire dager på å gå fra rugging til han sovnet med vognen i ro.

 

Et tips når du rugger han i søvn er at du går ut etter 30 min og står klar når han kommer inn i en lett søvnperiode. Når han begynner å bli urolig så rugger du vognen en stund igjen for å holde han sovende lenger. På den måten kan du forlenge hvilen fra 30 min til 1t og 30 min! Det er ikke alltid det går, men det er verdt forsøket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd, men vi prøvde dette konsekvent i ca 3 uker. Første kveld hylte han i 1 time, andre kveld hylte han i 2 timer, tredje kveld hylte han i 2,5 timer, fjerde kveld i 1 time osv.... Med denne metoden har han på 3 uker ikke hylt mindre enn 1 time. Det skulle vel begynt å bedre seg da?

Han hyler når vi bysser og bærer også, men da slutter han som oftest før det har gått en halvtime.

 

Hylinga hans er ikke bare sutring. Han blir helt hysterisk, og det høres ut som det er tortur å skulle sovne. Kjemper imot alt han kan, spenner hele kroppen, ligger og rister. Hoster og hikster innimellom. Høres helt forferdelig ut:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holdt på i en måned... Men vi gjorde den feilen at vi ga opp etter noen timer hver gang, og da ble han bare mer utholdende. Men en kveld når han var rundt 5,5 mnd så sovnet han plutselig av seg selv. Jeg la han i sengen, gikk ut av rommet (han skrek ikke så jeg ville benytte anledningen til å få skylt av flasken) og når jeg kom tilbake lå han og pludret. Listet meg stille ut og 5 minutter senere sov han. Så det er håp! Noen babyer bruker bare lenger tid på å lære å sovne selv enn andre.

 

Men vi dro på ferie, ødela rytmen og fikk de samme problemene igjen. Etter atter noen uker satte vi ned foten og bestemte at samme hvor lenge han skrek så skulle han ikke løftes opp. Da tok det kun noen dager, og det var kun første dag at han skrek lenge.

 

Vi har også prøvd å ha fokus på at leggingen skulle være hyggelig. Ikke så lett med en liten med lakenskrekk, men vi prøvde så godt vi kunne å gjøre det til noe positivt. Koset mye på sengekanten før vi la han ned, men som oftest så begynte han å gråte med en gang vi la han ned.

 

Vi oppdaget også at de kveldene han gråt kortest så sovnet han rundt ni, så etter en stund begynte vi å legge han deromkring, og da gikk det litt lettere med leggingen. Etterhvert justerte vi leggetiden slik at han sovnet gradvis tidligere.

 

Det hjalp også når vi byttet over til en litt større dyne. Pakker den godt rundt han og da sover han bedre.

 

Men, vi har fortsatt mye problem med sovingen - både dag, natt og kveld - så jeg er absolutt ingen ekspert på dette området.

 

Lykke til, håper det snart ordner seg for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si to ting til: Det var skikkelig hyling på gutten vår også, og ikke bare sutring. Og så går det å få hjelp, ihvertfall om du bor i en større by. Kontakt helsestasjonen, fortell hva dere sliter med og be om hjelp. Har du en dyktig helsesøster så vil hun forstå at dere har problem og henvise dere til en ekspert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det blitt slik nå at gutten vil bare sove i vogna på dagen, nekter å sove i senga si. Jeg gikk og trillet på dagen hver gang han skulle sove (er våken maks 2 timer mellom duppene på dagen), men nå er det blitt vinter og snø og jeg orker ikke å gå ut i all slags uvær og trille så nå legge jeg han i vogna og gynger vogna litt. Han stønner i 5-10 min og sovner. Har gått gradvis ned på trillinga, fra 30 min til 20/15 min, også til 10 min også bare stod og trilla vogna fram og tilbake i 5 min, nå er det bare litt gynging i 5 min. Det funka når jeg tok det gradvis.

 

På kvelden har vi samme rutine fra kl 19 hver dag med bading, mating og legger han ned i senga på eget rom og går ut. Hender at han mister smukken og at vi må gi han den et par ganger, men sovner vanligvis innen 15 min. Vi fant ut at han sovner best når han har vært våken i 3 timer på kvelden før leggetid. Mindre enn 3 timer, så ble han for våken og nekta å sovne, mer enn 3 timer så ble han overtrøtt og hylte.

Også han vi skifta pute og lagt han i en sovepose. Gutten her liker å sovne når han gnir noe mot ansiktet, så vi begynte å bruke babydynen fra vogna som puta, den er myk og god og han synker liksom inn i den, snur hode til sida og gnir seg inn i den. Også bruker vi sovepose så han ikke snur seg på magen. Når han begynte å rulle etter 4 mnd så hadde vi problemer på kvelden når vi la han i senga at han snudde seg på magen og stønna og skrek og ville ikke sove. Da hjalp soveposen. Han kommer seg på sida men ikke over på magen, sovner ofte på sida med ansiktet inn i dyne-puta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...