Anonym bruker Skrevet 20. november 2008 #1 Skrevet 20. november 2008 Hun vil holde meg i hånden nesten hele tiden når vi sitter. Hvis jeg sitter i sofaen, setter hun seg ved siden av meg og holder meg i hånden og koseklyper hånden min. Hvis jeg går, følger hun etter og holder seg fast i benet mitt. Hun sier mamma, mamma, mamma sikkert 300 ganger hver dag (hun har ikke så mange andre ord, så mulig det blir ekstra mye mamma-ord?). Hun løper ikke avgårde for å utforske ting på egenhånd slik jeg ser andre 2åringer gjør. Er på en måte greit hun ikke stikker av, og er koselig at hun vil være sammen med meg, men har ikke sett andre barn klenge så mye... Hun er litt bedre når det bare er meg og henne hjemme alene, -leker da litt mer alene noen ganger. Men når andre er der, klenger hun, og hun klenger ekstra mye når det er mange andre tilstedet. Sitter jeg i sofaen og prater med andre foreldre, vil hun sitte ved siden av meg, ikke leke med de andre barna. Jeg må sitte på gulvet sammen med barna om hun skal leke. Flere som har det som oss? Hva kan dette skyldes?
KaMa Skrevet 20. november 2008 #2 Skrevet 20. november 2008 Sjalusi kanskje? Småen er ikke så klengete i grunnen, men dersom vi/jeg får besøk, som legger beslag på meg, så blir han sjalu. Han blir veldig masete og veeeldig tilstede. Han forstår ikke at besøket er til andre enn han, og dersom den som er på besøk vier han minimalt med oppmerksomhet, så blir han sånn. Er han litt inkludert i settingen klarer han også raskere å finne på ting på egen hånd. Bare et forslag altså.. :-/
Anonym bruker Skrevet 20. november 2008 #3 Skrevet 20. november 2008 Bra forslag. Skal prøve på det. Men hun klenger mye selv om vi ikke har besøk også... Flere? Hi
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #4 Skrevet 21. november 2008 Dytt Er det bare min datter som er slik? Begynner å bli bekymret for henne. I dag var vi sammen med flere andre barn i åpen barnehage. Hun gikk ikke lenger enn en meter unna meg. Vi har vært der mye før også, så hun er kjent der, men er alltid slik. De andre barna der går mye lenger unna mammaene / dagmammaene sine, og leker mer sammen. Datteren min vil helst leke med meg, og bare med andre barn hvis jeg snakker med et barn først, og prøver å få dem til å leke sammen. Hi
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #5 Skrevet 21. november 2008 Har du det greit, HI? Barn blir ofte klengete og usikre om mamma ikke har det bra. Er du syk? Deppa? Sliter du med relasjoner akkurat nå?
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #6 Skrevet 21. november 2008 Alt er fint med meg og med pappaen også. Hi
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #7 Skrevet 21. november 2008 Min toåring er også ekstremt klengete. Jeg får ikke gjort noen ting når hun er hjemme, for hun vil sitte på fanget eller bli båret, og hvis ikke blir hun så ekstremt lei seg. Lekegrind har hjulpet en del faktisk, tror faktisk at hun koser seg på sitt eget lille område selv om hun er litt stor for det. Hun sitter litt for seg selv om leker eller leser. Når hun kommer utav, vil hun bare til mamma igjen. Vi har ikke andre barn, og hun er sånn når vi er alene også. Vet ikke hvorfor.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #8 Skrevet 21. november 2008 Fint å endelig høre om fler. Jentene våre er visst like på en del områder høres det ut som. -Min vil også at jeg skal bære henne, lekegrind hjelper her også og hun har heller ikke søsken. Går din jente i barnehage? Hvordan går det i så fall der? Min datter har ikke fått plass i barnehage, men vi går i åpen bhg. Min datter har alltid vært sånn. Vi ble skilt fra hverandre for en periode etter fødselen. Dette var traumatisk for meg, og sannsynligvis også for henne. Mulig det kan ha en innvirkning på at hun har så seperasjonsangst? Hun har også skreket mye som spebarn, og blitt vant til at jeg derfor bærer henne mye. Hi
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #9 Skrevet 21. november 2008 Vi har hatt barnehageplass ja, og det har gått fint, men hun har vært klengete på de ansatte. Jeg har også vært en del borte fra henne når jeg har vært syk, så det har kanskje noe med det å gjøre. Nå har vi tatt henne ut av barnehagen siden vi skal flytte, og nå får hun oppmerksomhet av meg hele dagen. Synes faktisk at hun er blitt litt verre av det... Hun var helt annerledes som barn, likte best å ligge for seg selv på gulvet å leke. Så dette ble nytt når hun var ca 17-18 mnd. Håper bare det går over jeg, det er jo tydeligvis et behov for henne, så jeg er redd for at det bare blir verre om jeg prøver å skyve henne litt bort.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #10 Skrevet 21. november 2008 Hvis jeg overser henne når jeg f.eks må rydde litt eller snakke med noen, blir det verre her i vært fall. Så hun får mye oppmerksomhet av meg. Prøver å inkludere henne slik at hun hjelper meg litt med husarbeid; - ta ut tøy fra vaskemaskinen, røre i gryta når vi lager middag og pakke ut varere av handleposene. Det synes hun er gøy. Hun liker å gjøre det samme som meg. Hvis jeg skal inn på DIB, vil hun også sitte sammen med meg foran dataen Prøver derfor mest å sitte ved dataen når hun sover. Hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå