Tvilling-77 med gullguttene Skrevet 20. november 2008 #1 Skrevet 20. november 2008 Virker som om det er mange som gjør det, så bare lurer litt jeg. Lurte på å begynne å sette av halve evnt hele trygda hver mnd visst vi får det til å gå rundt da.
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 20. november 2008 #2 Skrevet 20. november 2008 Ja, men nå som jeg er i permisjon har vi stoppet spareavtalen (80% lønn, her trengs de midlene vi har...ble litt trangere enn vi regnet på...). Når jeg er i full jobb sparer vi 500,- av de 930,- til hvert av barna.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 20. november 2008 #3 Skrevet 20. november 2008 I utgangspunktet ja (hele), men kommet litt skjær i sjøen for det i det siste. Og så sparer hun/vi småpenger på sparegrisen (og så blir det ganske store penger når det settes i banken eller tas ut i noe hun har ønsket seg).
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 20. november 2008 #4 Skrevet 20. november 2008 Vi sparer alle 970,- og bruker det til størreting... Skal bruke litt når vi skal pusse opp rommet hennes.. Men enda er det ikke så dyrt med barn. Så vi har råd til å spare pengene
Silje og Vaniljebollene Skrevet 20. november 2008 #5 Skrevet 20. november 2008 Nei, ikke akkurat de pengene. Men vi er raske med å sette over penger til sparekontoen hennes når vi har noe til overs. Har ikke noen fast sparingsplan.
Tvilling-77 med gullguttene Skrevet 20. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 20. november 2008 Har dere opprettet kontoer til hvert av barna dere sparer for? Vi har satt av noe på en konto som står på meg (mulig den står på oss begge) som vi har bestemt skal gå til våre felles barn, hvor mange det enn måtte bli. Men er litt i tvil om det er så lurt. Slipper at overformynderiet "griper inn" om beløpet skulle bli så stort etter hvert, men tenker visst noe skjer oss, er det jo ingen som vet dette skulle gå til barnas utdannelse etc.....
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 20. november 2008 #7 Skrevet 20. november 2008 jeg snakket med hun i banken. Og spurte klart angående overformynderiet.. hun sa det gjalt i den banken kun for store summer (ikke sparebeløp) og evt arv... Regner med etterhvert uannsett at vi deler beløpet i 2 kontier.. En til bolig og en til diverse..
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 20. november 2008 #8 Skrevet 20. november 2008 Jeg har en egen høyrentekonto i mitt navn som det overføres til (som mannen også disponerer). Har ikke satt noe eget til henne i hennes navn - vi vil også ha muligheten til å bestemme hva og hvordan de skal brukes når den tid kommer (om vi vil støtte feks lappen eller egenkapital til bolig eller andre ting). Forøvrig så bruker vi også av den kontoen til større ting allerede, feks dress og vintertøy + nå når vi har pusset opp nytt rom til henne.
Venja Skrevet 20. november 2008 #9 Skrevet 20. november 2008 Sparer ikke en krone av barnetrygden til barna og kommer nok ikke til å gjøre det heller. De får det de trenger og sikkert litt til... Råd til det har vi dersom vi vil, men det er noe med å lære å spare selv også, å ikke få en masse penger i fanget når en blir myndig... Når barna får penger til feks jul og bursdag så tar vi en tur i banken og sparer dem. Foreløpig så er det så små at vi sparer alt, men når de blir større så skal de få være med på å bestemme hvor mye som skal spares. Det som da ikke spares kan da brukes på noe barnet har ønskt seg. Så nei, sparer ikke barnetrygda, men lærer barna å spare selv!
*bolla pinnsvin* Skrevet 20. november 2008 #10 Skrevet 20. november 2008 Nei. Vi trekker 300 kr i måneden og svigers trekker 500 kr.
Sassy. Skrevet 20. november 2008 #11 Skrevet 20. november 2008 100 kr hver i måneden. Da merkes det ikke så mye. En må jo også tenke på overformynderiet som settes inn om de får for mye på kontoen i sitt navn...
Fire småtroll Skrevet 20. november 2008 #12 Skrevet 20. november 2008 Sparer litt, men akkurat nå har vi ikke anledning til å spare så mye.. Synes ikke det er nødvendig å spare så mye heller jeg da, viktigere hele familien lever godt nå, også får de stå på egne ben når de blir voksne. Men setter av 600kr i måneden til sparing (fast trekk fra kontoen), de går inn på et rentefond i mitt navn men er tiltenkt ungene. Så får vi se hvordan vi vil bruke de når ungene blir voksne, på 20 år blir det jo en liten startkapital til dem. Flere grunner til at vi ikke sparer i barnas navn, for å slippe overformynderiet, for at de skal kunne få stipend og lån fra lånekassa, for at de ikke skal vite om pengene (men heller komme som en positiv overraskelse f.eks den dagen de kjøper sin første bolig), men også fordi jeg ikke aner hvordan ungene mine tenker når de er 18 år og da ville fått tilgang på pengene selv. Er de bare littegranne like de kameratene jeg hadde da jeg var 18 år vil de gå til bruktbil og sydentur, og det er ikke det jeg sparer til ;-)
Suikerklontje Skrevet 20. november 2008 #14 Skrevet 20. november 2008 Vi sparer ikke barnetrygda i barnas navn, men setter av litt penger når vi har råd. Jeg har en konto til hvert barn, men i mitt navn. I nettbanken kan man gi hver enkelt konto en tittel, der har jeg valgt å skrive barnas navn. Håper og tror at folk klarer å skjønne at kontoen som heter per skal gå til per.
Prinsessemamma x 2 Skrevet 20. november 2008 #15 Skrevet 20. november 2008 Vi setter inn 300 kr. Men det står i vårt navn, slik at vi kan spare så mye vi vil, og bruke av det om nødvendig, uten at myndighetene griper inn.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 20. november 2008 #16 Skrevet 20. november 2008 Nei, den går til løpende utgifter til barnet.
Tvilling-77 med gullguttene Skrevet 20. november 2008 Forfatter #17 Skrevet 20. november 2008 Det var lurt, bruke sparepengene på lappen også. Det er jo kjempedyrt, så like greit å begynne å spare nå ; )
Tvilling-77 med gullguttene Skrevet 20. november 2008 Forfatter #18 Skrevet 20. november 2008 Det med å gi kontoene navn var lurt. Men tror kanskje ikke det går i vår bank som er Nordea. Noen som vet?
Gjest Skrevet 20. november 2008 #19 Skrevet 20. november 2008 Ja, det gjør vi. Det er ikke nå det koster å ha barn, det er når de blir eldre og skal ha pc, lappen ol.
Tvilling-77 med gullguttene Skrevet 20. november 2008 Forfatter #20 Skrevet 20. november 2008 Masse gode råd her da : ) Nå tror jeg at "jeg har bestemt oss". Vi sparer i vårt navn. Pappa'n har også hele tiden ment at det er viktig at de ikke vet om disse pengene. Så har vi fleksibilitet til å bruke de til det vi mener vi har råd til og er riktig av lappen, utdanning etc. Vil jo at barna våre skal lære å spare og tjene penger selv også.
Mamman til 2 Skrevet 20. november 2008 #21 Skrevet 20. november 2008 Jepp, vi har en en konto med hans navn (eid av oss) som barnetrygden går rett inn på hver måned. Kjekk å ha litt ekstra når han blir større og "dyrere i drift"
brooklyn Skrevet 20. november 2008 #22 Skrevet 20. november 2008 vi har en barneforsikringskonto i postbanken som står i mitt navn. Begge barnetrygdene går inn der. I utgangspunktet sparer vi, men om vi skulle trenge et større beløp til noe engang, så tar vi av de pengene (feks kontantsum til bil, brudekjole, slike ting:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå