Gå til innhold

Pappan som omsorgsperson

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om noen av dere har tips til en god bok eller nettside som fokuserer på pappa som omsorgsperson.

Driver og leser litt om barselstiden og synes faktisk det høres litt skummelt ut med disse første ukene etter fødselen (er førstegangs). Men alt som står i bøkene jeg har funnet fokuserer jo på hva mamma skal/kan gjøre.. Skjønner jo at mamman sikkert må ha den største rollen, men er det sånn at babyen ikke slapper av like mye om det er pappan som stuller og steler??

Vi er så heldige at vi skal være hjemme sammen i tre måneder og da hadde det vært fint med litt tips om hvordan vi kan utnytte dette :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann.

Det viktigste er at du som mamma gir pappaen den tillitten han trenger.

Husk at bortsett fra ammingen kan han gjøre alt like bra som deg, han må bare få muligheten.

Da jeg fikk min første var jeg ikke i standt til å gå (omtrent) på flere uker. Så hos oss ble det jeg som ammet og pappaen som gjorde resten (mer eller mindre). Han tok bleieskift med barnebek, han stelte navlestumpen, gav det første (og andre og tredje) badet osv.

Småen hadde det gulle godt han :-)

Og i og med at han var så involvert helt fra starten hadde ikke jeg rukket å få noen rutine på hvordan jeg likte å gjøre ting, eller funnet ut hvordan jeg synes ting fungerte best. Dermed var jeg helt åpen for hans måte å gjøre ting på, og i stedet for å henge over han og passe på at han gjorde ting slik jeg ville gjort det måtte jeg etter disse første ukene henge over han og lære/plukke opp tips som han hadde erfart.

Så, her hadde jeg rollen som matfat i starten, mens pappaen gjorde det meste annet. Og småen roet seg og slappet av vel så bra hos pappaen sin som han gjorde hos meg. Han gav ikke uttrykk på noe vis for at han foretrakk den ene av oss fremfor den andre.

Så, pappaen kan ha en vel så stor rolle som mammaen, og han kan fylle denne rollen like bra!

Så mitt råd er å slippe far til, og la ham gjøre ting slik han erfarer at det er enklest/best uten at du skal bry deg hele tiden.

Så til det du egentlig spør etter ... nix, har ikke tips til bok.

Skrevet

Vel, kort fortalt kan pappaen gjøre alt mammaen gjør, minus å amme ;)

Så da er det bare opp til dere selv hvordan dere vil fordele kos og nærhet og stell av babyen. Babyen slapper like mye av om den blir båret av mamma som av pappa, og samme hvem som skifter bleie eller triller vogna.

Skrevet

"Verdens beste pappa - hakkespettbok for småbarnsfedre" av Per Asbjørn Risnes jr., ga jeg til mannen min, og han har lest den fra perm til perm!

Skrevet

signerer! Hakkespettboka er helt super, og morsom i tillegg! Jeg leste den like gjerne jeg også...

Skrevet

Egen side for pappaene:

http://www.farogbarn.no

Utover det har vi fått anbefalt at pappene får sin egen lille stund med barnet hver dag, sin egen kosetid, samt faste stelleoppgaver hver dag.

Og ikke minst, stole på de og la de få gjøre ting på sin måte.

Vet jeg kommer til å slite med det siste selv...hehe. men skal gjøre så godt jeg kan..

Skrevet

takk for tips om bok og gode råd! Skal gå ut å kjøpe den i mårra :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...