Gå til innhold

Dere som boikotter Nestle

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungår dere alle produkter, eller er det bare barnematen dere boikotter?

Skal det ha noe virking, så regner jeg med det er alt?

Sorry folkens, jeg hadde nok ikke klart og boikotte de. Jeg er glad i Diplom is, og smarties. For ikke snakke om Ha på. nam nam..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hvorfor boikotte nestle?

Skrevet

Dette nestle greiene er bare noe tull spørr du meg.. maten dems er ikke usunn, og markedsføringa er ikke så voldsom! Olliver foretrekker nestle grøt, så hvorfor i all verden burde han ikke få det? For meg er det ravende likegyldig om nestle har bilde av småbarn på maten osv.. Så lenge babyen min spiser og er blid og fornøyd, er jeg det og =)

Skrevet

Har større problemer med at de markedsførte seg så voldsomt i Afrika på '70-tallet og sa at deres mme var besre enn morsmelk, og samtidig ikke sørget for at mødrene som fikk det utdelt fikk beskjed om å koke vannet før de blandet det med pulveret... Nok et bevis på at mennesker i fattige land brukes som prøvekaniner for oss i Vesten. Brune barn er visst ikke like mye verdt som rosa barn... Se bare hvordan de tester ut medisiner og vaksiner i fattige land før de kan godkjennes i Vesten. Litt på siden av saken, men føler at de to er relatert til hverandre.

Skrevet

jeg kommer nok til å veksel mellom hipp, småfolk og nesle alt ettersom hva lille liker best ;)

Skrevet

Detter er et sånt utrolig dårlig eksempel. Om du ikke kildesorterer alt, så kast alt du har i samme søppelspann. Dette er enten eller holdning som gjør norske forbrukere uten makt, og rent etisk er dette en måte å gjøre valg på som ikke fører med seg noe godt.

Når det kommer til Nesle barneprodukt er det en oppførdring fra de fleste organisasjoner som jobber i Afrika og andre land der dette selskapet fortsatt driver helskeskadelig produktplassering og reklame om å velge produkt rettet mot barn fra andre produsenter. De finnes!!! En trenger ikke å boikotte alt, en bestemmer vestlige foreldre seg for å velge andre produsenter vil Nesle måtte ta tak i situasjonen og måten de driver reklame på. Og om det ikke fungerer så kan en kanskje med litt bedre samvittighet pakke dyna rundt barna sine om kvelden.

Skrevet

myungen:

Du har nok ett poeng der dessverre.. Syns det er dårlige greier.. Helt tydelig att vi i vesten behandler den "svarte mann" dårligere.. Og det er veldig synd.. Men uavhengig av det, så er det jo snakk om 30 år tilbake, kan jo hende de har skjerpa seg? Dessuten er jeg lei av mødre som påstår att nestle-produkter er usunne og ikke bra for barna.. Da ville de faktisk ikke kommet ut på det norske markedet.. Norge har strenge krav til hva man har lov til å selge, så jeg ser ikke det som noe problem.. Så jeg kjøper nestle-produkter uten dårlig samvittighet :)

Skrevet

Anette. Du er litt historieløs, og problemet er at Nesle fortsatt ikke gjør en god jobb eller har rettet opp skadene de gjorde m.a i Afrika og Asia på 70 tallet. Jeg har tilbrakt mer tid i Afrika enn de fleste her, og forsatt henger plakater oppe på helsestasjoner, gratis melkepulver blir levert ut med tegneserier som viser at barna blir friskere osv.

Det er ikke alt som handler om at ditt barn er strålende blid.

Skrevet

Kanskje ikke for deg.. men for meg er det viktigst att barnet er fornøyd! Sewlsagt burde nestle ta seg sammen, men det har vel ingenting å jøre med hvorvidt norske nestle produkter er bra for barnet eller ikke.. Folk kan boikotte alt de vil, men jeg tror til syvende og sist att det ikke vil ha noen virkning.. Er landene som må ta affære og legge ned lover slik norge har.. Da blir nestle nødt til å omstille seg.

Skrevet

Det er jo mange barn som er smilende fornøyde selv om de ikke spiser nestle produkt, og det vil vel fungere fint for ditt barn også. Selv om en boikott ikke fører noe med seg er et moralsk kompass som er innstilt på solidaritet med andre som ikke har samme grad med makt og innflytelse over egne barns liv ingen dum ide. Det er litt mye å kreve av et land med dårlig infrastruktur, høy grad av korrupsjon og store sosiale utfordringer at de skal lage lover som beskytter barna mot store selskap som betaler mye for å komme på markedet. Da har du urealistiske forventninger, og hadde løsningen i den tredje verden vært så enkelt hadde Uniced og FN løst problemet for lenge siden.

Skrevet

Det er ikke pga usunnhet at produktene boikottes

Skrevet

http://www.babymilkaction.org/

Om bare halvparten av dette stemmer, og mye er støttet av Unicef, så er det en god grunn til å tenke seg litt om. Kan en ikke klare seg uten nestle produkt til barna sine? Forstår ikke at det skal være så vanskelig.

Skrevet

Syns ikke det er urealisktisk av meg å mene att det er landene som må ta affære. Er jo ett faktum att detb er det eneste som kan hjelpe. Hvor reelt att det skjer er en annen ting.. Men moralskstøtte osv vil vel heller ikke hjelpe på korrupsjon og alt det der.. Så lenge det fins pengegriske mennesker her i verden, vil de alltid kunne markedsføre sånn så lenge landet selv ikke tar affære.

Skrevet

For oss som har vansker med det, er det jo mulig å boikotte alle de andre Nestle-produktene. Vår lille vil kun spise grøt fra Nestle, men det er også det eneste Nestleproduktet vi kjøper. Bedre enn å kjøpe alt fra Nestle, verre enn å boikotte helt.

Skrevet

Du er urealistisk og kan ikkje ikkje vite så veldig mykje om problematikk knytt til bistand og utviklingsland. Det er ei lettvindt frp løysing å skyve dette over på land i eit kontinent vi vesten systematisk har øydelagt. Er einig i at etikk og moral lærer vi borna våre gjennom handling, og som gode forbilde burde vi alle gjere prat om til handling.

Vi oppdrar ulike barn og barna våre får ulike rammer dei forstår samfunnet og verden gjennom, mykje knytt til kunnskap.

Skrevet

http://dinmat.aftenposten.no/content/view/full/20511

Les og bedøm selv.

Det er ikke bare snakk om at nestle sin mat er usunn eller at de driver så voldsom markedsføring her til lands (selvom jeg tør påstå de drar strikken langt), men hvordan de driver på et verdensbasis. Hvor skruppelløse og profittorienterte de er.

Jeg for min del ser ikke på det som noe offer i hverdagen å boikotte de og har ikke samvittighet til å gjøre noe annet.

Jeg vil helst at ALLE barn skal ha de beste mulige forutsetningene -ikke bare mitt barn.

Mitt lille bidrag i så måte...

Skrevet

Jeg er kanskje urealistisk og idealistisk da jeg mener att det er landene selv som må begynne ta ansvar hvis det skal bli bedre(her snakker vi om aggressiv markedsføringer o.l) Jeg er fullstendig klar over hvordan det ligger ann, og selv jeg skjønner det er urealistisk.. Men det er like realistisk det som å tro det att hvis man boikotter nestle att det vil ha noen innvirkningen på markedsføringen dems i Afrika og Asia.. Like usannsynlig det.. Hater meningløs prat, er kun en ting som funker, og det er handling. Masse man kunne gjort for å hjelpe de dårligere stilte landa her i verden, men dessverre er det ikke den vanlige mannen i gata råder over det. Her snakker vi om pengegriske mennesker som systematisk holder landene nede ved bla eksportere kjempe billige råvarer ut av landene, istedet for å hjelpe de med å foredle varene selv, slik att de kunne tjent mer på de. Her er det snakk om land som har så stor gjeld til verdensbanken att de mest sannsynlig aldri blir gjeldsfri.. Disse landene har masse flotte råvarer som den vestlige verden kjøper billig. Og de har så stor gjeld, att de må selge varerne ALTFOR billig.. Noe som selvsagt gangner den vestlige mann, så h'n kan kjøpe flotte varer til en billig penge.. Så vi kan gjerne ønske oss en ideel verden, men sjansene for det er vell heller små.. Men er mye man kunne gjort for å hjelpe, men tror ikke å boikotte nestle er veien å gå.. Det er min mening da! =)

Skrevet

Anette, hvis ALLE vi i den rike vesten hadde boikottet Nestle hadde de ikke tjent mye penger. Da hadde den eneste løsningen for dem å slutte med det de holder på med i de fattige landene. Ganske enkelt!

Skrevet

Mye som er ganske enkelt.. Men jeg snakker om hva som er realistisk..... VEEELDIG mye nestleprodukter der ute.!

Skrevet

Jeg boikotter ALT Nestle er med i. Jeg handler ikke på BodyShop, jeg kjøper ikke Diplomis, loreal osv.

Info: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=108&show=19

Jeg har sett virkningene av slikt, og jeg kommer aldri til å støtte produsenter som driver med barnedrap. Satt på spissen så gjør de det. Nestle "kjøper opp" ansatte på sykehus og får dem til å si at Nestle er bedre enn amming, og at de får de to første pakkene gratis. Mme er veldig dyrt der, og ofte har ikke mødrene tilgang på rent vann. Dette gjør at de enten blander ut pulveret for å få det til å vare lenger, ikke bruker rent vann og kanskje ikke har muligheten til å koke flaskene. Noe som fører til underernæring, diare og i verste fall; døden.

Forøvrig er Nestle hard på markedsføringen her i landet også, vi har opptil flere ganger fått smaksprøver i posten, noe som har blitt sendt i retur med en forklaring på hvorfor vi ikke vil ha mat fra dem.

Datteren min har aldri fått Nestleprodukt, og jeg tror nok ikke hun savner det. Det hun ikke vet har hun ikke vondt av, osv.

Men selvfølgelig, det er jo jævlig lett å sitte her i Norge og tenke at vi ikke trenger å bry oss om det fordi det ikke skjer oss. En kan ikke gjøre alt, men alle kan gjøre litt.

Min moral sier iallefall at jeg ikke skal betale penger til dem som har det som levebrød å ta livet av små uskyldige barn.

Skrevet

Signerer både AndreVonDrei og NupiSnowJog!

Det er et alt for dårlig argument å dra inn at "mitt barn er fornøyd".

Ditt barn er også fornøyd med hjemmelaget mat, er det ikke?

Ta dere de fem minuttene det tar og bli litt mer opplyste!

Jeg kan ikke skjønne at mennesker med barn i det hele tatt orker tanken på at et hvilken som helst barn skal lide, så litt solidaritet er jo greit å vise, om det så ikke knuser Goliat.

Det var ei som skrev i en annen tråd

"du skal ikke taale saa inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv"

og det er så passende som det kan få blitt i denne sammenhengen.

Skrevet

Og hvordan kan det skade? Det er jo superenkelt å boikotte nestles produkter rettet mot barn. Det er så sjarmerende at dib damer ofte vet så skråsikkert at de har rett når det innebærer littebitt arbeid. Det er stort sett de samme som tuter rundt i suver selv om de aldre er på fjellet.

Skrevet

Bop er strålende fornøyd og glad hun enda hun aldri har fått servert Nestlemat.

Jeg forsøker å boikotte alt Nestle tjener penger på, selvom det helt sikkert glipper en gang i blandt ettersom de er deleiere i utallige selskaper og tjener på ganske mange produkter på markedet. Jeg holder meg ihvertfall unna loreal, body shop og alle produkter med navn på nes-, dessuten sjekker jeg alltid sjokoladen jeg kjøper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...