Gå til innhold

Får ikke SOVE!!! Flere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har tips?

Hvis ikke tror jeg at jeg skal til legen å spørre om sovetabletter i dag.

Stakkars samboern min, begynner på jobb kl.0700. Han vil ikke at jeg skal ligge våken alene, så noen kvelder holder han seg våken så lenge han kan..;):S

Vi har flyttet en liten tv inn på soverommet, så HVER natt ligger jeg å ser på film, fordi dette før gjorde at jeg sovnet fort. Men, dette fungerer ikke lenger. Så da blir jeg bare liggende å bekymre meg for alt mulig.....

Noen som har/hatt det sånn? Som vet om noe lurt?

Takk på forhånd :D:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også en veldig aktiv og ukontrollerbar hjerne på nettene. Om jeg bare legger meg for å sove tar tankene helt overhånd og jeg kan ligge og bekymre meg hele natta.

Min taktikk for å sovne er å ha på lydbok samtidig som jeg legger kabal på bærbar (i mørkt rom) ;D Har kommet frem til at å bare ha på lydbok krever for lite tankekapasitet, da glemmer jeg å høre på boka og begynner å tenke i stedet, derfor er jeg veldig takknemlig for at windows kommer med kabal. Det tar forresten en evighet å få hørt en bok, og jeg går sikkert glipp av en hel masse av handlinga, men jeg sovner i allefall.

Skrevet

Uffda,ikke noe kjekt det der!

Det første jeg ville gjort var å bære tv'en ut av soverommet ;)

Kanskje du og samboeren din kunne begynt med kveldsturer,avsluttet med en deilig kopp kakao eller noe?

Når jeg har det sånn,så står jeg opp,vet av erfaring at det ikke blir fortere søvn av å ligge i sengen =(

Etter en time eller 2 på nettet,eller med en film,så prøver jeg igjen.

Og skulle det bli helt ille,så får jeg ihvertfall sove i 9 tiden om morgenen ;)

Lykke lykke til

Skrevet

Takk for svar:D Men, tror jeg skal spørre om sovetabletter i dag. Hvis det ikke er noen ulemper med det i forhold til graviditeten er det jo verdt å prøve!

Skrevet

Du er nok ikke alene om dette. Etter hva jeg har lest her inne er det veldig vanlig i 3 trimester.

Jeg har ingen grunn til at jeg ikke får sove, bare våkner utallige ganger i løpet av natta. Inntil for noen dager siden sovnet jeg med det samme jeg la meg, men nå har jeg begynt å ligge våken lenge før jeg sovner også. Trenger mye søvn, så nå når jeg har gått lenge uten skikkelig søvn går dette bla ut av prestasjonene mine på jobb. Jeg er derfor sykemeldt 20%, har 90 % stilling, så nå har jeg 1 el 2 dager i uka der jeg har fri og får hente meg litt inn igjen.

Har nok ingen tips, for da hadde jeg løst problemet mitt selv også :-). Bare trøster meg med at det nok er kroppen som forbereder seg på fasen som kommer etter fødselen.

Skrevet

Får heller ikke sove.... Jeg legger meg på sofaen å leser frem til jeg sovner, så jeg ikke forstyrrer mannen....Går å legger meg i senga i løpet av natta, sånn i ørska.... Lese hjelper for meg, ellers løper tankene løpsk!

Ellers har jeg te med sitronmelisse og humle, hjelper litt. Og melatonin, men det må du få hos legen. Melatonin er helt naturlig og ikke farlig.

Sliter også endel med urolige ben, som gjør det ille å få sove!

Skrevet

Vet akkurat hvordan du har det! Lå å tenkte på mye rart, urolige ben osv. Hørte lyder som irriterte meg, mye fra min sovende kjæreste hehe :P Kjøpte meg ørepropper for et par dager siden, og det ble min redning! :) :) Har nå sovnet på under 5 minutter og sovet hele natta to netter på rad :D sinnsykt deilig :)

Skrevet

Har det akkurat på samme måten. Det kan bli bare 2-3 timer somme døgn, og da sover jeg på morgenen. Er drittrøtt hele ettermiddagen og kvelden, og sitter og truger for å holde meg våken. Når jeg kommer opp i senga, blir jeg likevel ligende å vri meg. Somme netter er det urolige bein, mens andre netter går hjernen i spinn. Blir veldig stressa og urolig etter flere døgn med minimal søvn, og i dag ble jeg beordret i seng når mannen sto opp og skulle på jobb. Om jeg ikke får sove på natta, får jeg heller sove på dagen. Så da kubbet jeg fra 0830 til 1230, og gruer meg alle rede til natta, for den er garantert ødelagt.

Jeg har 10 uker igjen, og de kan bli lange

Skrevet

Tror tv og data gir ganske mye stimuli. Det er ikke bra rett før en skal sove. Gå en kveldstur noen timer før du skal legge deg, som du fikk råd om over her. Da deg et bad. Les en god bok med en kopp kakao ved siden av. Tror jeg ville droppet sovepiller, da disse ofte er svært vanedannende + at det sikkert ikke er det beste for babyen i magen.

Sliter selv med å sove, og har vel slitt med det lenge før jeg ble gravid også, men har blitt verre nå. Har fått akupunktur hos jordmor. Hadde noe effekt av det, men trenger nok et par behandlinger til.

Lykke til:9

Skrevet

vet hva dere snakker om... jeg våkner klokka to ca, og ligger våken i to-tre timer.... og så våkner min sønn på 19 mnd. så da er den natten over, og dagen starter;)

Skrevet

Jepp kjenner meg igjen! Hver natt - samme prosedyre.....

Det er utrolig slitsomt og døgnrytmen blir jo helt vridd etter hvert.

Nå sover jeg også fra 7.00 til rundt 12.00, så står jeg opp med kjempe dårlig samvittighet og føler jeg har sovet bort halve dagen.

Så blir jeg litt irritert og dårlig humør pga det.... Ondt sirkel dette her.

Har fått noen sovepiller av legen som skal være beroligende og ikke vandedannende. Det er utrolig deilig å ta en halv sovepille en gang i uken hvis man har hatt mange netter på rad uten søvn. Også for å føle at man kommer inn i "normal" døgnrytm igjen og blir uthvilt.

Men nei man skal ikke ta sovemedisin hvis det er farlig for babyen eller hvis man blir avhengig!! Dette vet lgen best.

Kjøp Sopranos, frustrerte fruer, sex & singelliv... på dvd og rigg deg til i sofaen med dyne og en stor kopp med beroligende te uten koffein,

og ikke glem kongerøkelse, nå er det snart jul!!

Lykke til:-)

Skrevet

Hei :-) Har det helt likt, men hvis jeg behandler meg selv som et barn, dvs ingen tv, data, diskusjoner eller ordning 1 time før leggetid og i tillegg drikker noe varmt og beroligende går det mye bedre :-) Anbefaler A prøve det FøR du tar sovetabletter... Kan heller ikke tidligere på dagen se skumle eller spennende filmer, da jeg drømmer enda mer voldsomt av dem...

Skrevet

Vet ikke helt det med å få sove for de forskjellige men ser at flere av dere har urolige ben, det har jeg også når jeg blir avslappet på sofaen. Det blir så ille at jeg ikke orker sitte mer og må gjøre noe eller legge meg. De urolige benene forsvinner når jeg kommer på kaldt soverom så det kan jo være et tips for de som ikke har kaldt soverom å prøve det mot urolige ben? Har hørt så vidt noe om bvitaminer før du legger deg? Skal søke litt på nettet om dette da jeg og har netter jeg sove dårlig men ikke slik som dere her beskriver.

God natt!

Skrevet

Her står litt, men krever jo en del å følge dette og kan gå utover mange andre ting da....

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=331091

Står også at magnesium eller bvitamin manger kan føre til søvnproblemer. Kanskje noen bra tips uansett.

Jordmor bør også vite litt og kanskje ha tips.

Varm dusj og beroligende te (som kan drikkes av gravide) rett før leggetid er et annet.

Lykke til

Skrevet

Jepp, har samme problem... sovner seint, og våkner flere ganger i løpet av natten

Foreslår å gå en tur (hjelper også mot urolige bein), om det så bare er litt frisk luft rundt kvartalet. Drikk varm melk med en stor skje maltekstrakt i (naturlig B-vitamin!) og prat med kjæresten en halvtimes tid i sofaen. Det gjør underverker, og hjelper hvertfall meg til å tenke og bekymre meg mindre, mye bedre enn å se tv! Trenger ikke ta opp de store tingene, bare skravle, gjerne om tankerr omkring baby. Tenker at vi må benytte sjansen nå før de hektiske babydagene kommer :)

Når du ligger og ikke får sove, ikke gi opp med en gang! Kroppen får god hvile ved å ligge i mørket og slappe av. Hvis tankene spinner, konsentrer deg om pusten. Tenk aktivt "pust inn, pust ut". Tell taktfast (ca som sekunder, kanskje litt fortere), og se hvor langt du kommer på hvert innpust og utpust. Hvis du f.eks. kommer til fire, prøver du å forlenge hvert pust så du kommer til fem eller seks. Ved å roe pusten gir du kroppen signal om å slappe av. Trekk pusten dypt, kjenn at magen heves og senkes. Hvis tankene flyr av gårde, prøver du på nytt og på nytt. Tell, tell, tell. 1-2-3-4-5-6. 1-2-3-4-5-6. osv, osv.. Skal love deg du sovner, om ikke annet fordi det er så repetitivt at du kjeder deg i søvn :)

Skrevet

Jeg fikset ikke det der søvnhelv....så jeg gikk til legen min og sa fra og hun ga meg umiddelbart sovemedisin. Hun er gynekolog og fødselslege og hart vært dette i flere år på sykehuset. Hun sa at den typen pille jeg fikk (Apodorm) hadde vært gitt til gravide i mangfoldige år og babyen tålte dem kjempegodt. Så ingen problem. Jeg tar selvfølgelig ikke hver dag, men hun rådet meg til å legge inn et par "ventiler" i uka sånn at jeg visste jeg fikk sove. Det går så bra at, og da fungerer man i hverdagen igjen.

Det er viktig for mor å være uthvilt og opplagt til den store oppgaven som kommer når babyen blir født, da har man iallefall plenty med våkenetter å se fram til....og det er virkelig slitsomt.

Skrevet

Takk for masse svar. Jeg var hos jordmor i går. Da fikk jeg noen sovetabletter av noe slag, som jeg skulle prøve i 6 dager, så får se hvordan det går!

Skrevet

Hvilket merke fikk du? Lykke til med søvnen!

Skrevet

Det er det jeg ikke husker:S Fikk bare en liten gjennomsiktig pose med 6stk. Hun sa hva de het, men husker ikke. Får sikkert vite det neste gang. Spiller ingen rolle for meg, stoler på JM. BAre de virker så;)

Skrevet

hva med kammille te ekstrakt... Bioform har en veldig effektiv en.. fåes på helsekost:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...