Gjest Sauen - uke 13 Skrevet 20. november 2008 #1 Skrevet 20. november 2008 Hei du! Du skal ha eksamen neste uke ikke sant? Muntlig? Vet du hvordan eksamenen blir? Har hørt rykter om at man får et emne, og så skal holde et "foredrag" på 10-15 minutter, stemmer det? Høres grusomt ut for min del... Liker heller å bli spurt spørsmål og så snakke utfra det enn å skulle snakke så lenge på "egenhånd", vanskelig å vite om man kommer helt ut på viddene...=P Vet du evt hvor lang forberedningstid man får? Uff, sitter her og leser om domstolene, så hvis du kan forklare meg begrepet meddomsrett blir jeg veldig glad, for det glir sånn inn i det andre at jeg ikke helt klarer å definere det på en forståelig måte=) hehe, vi skulle hatt en pensumtråd.
Gjest Sauen - uke 13 Skrevet 20. november 2008 #2 Skrevet 20. november 2008 BTW: Går alle alvorlige saker (strafferamme +6 år) både innom tingretten OG lagmannsretten etter 1993? Eller forstår jeg feil? Pensum sier at alle skal få rett til å ta opp saken to ganger i alvorlige saker, men går den innom begge selv om det ikke ankes etter tingrett? Eller er jeg helt på bærtur? Hehe, si ifra hvis jeg kan hjelpe deg med noe også da...=P
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 20. november 2008 #3 Skrevet 20. november 2008 ved strafferamme på + 6 år så går saken først til tingretten om den som ingen av partene anker saken så stopper saken der. gå saken vidre til lagmannsretten så er det først jurien bestående av 10 lekdommere som bestemmer om personen er skyldig eller ikke, om mer en 6 av jurien (altså minimum 7) erklærer han skyldig og de 3 juridiske fagdommerne ikke sier seg mot avgjørelsen går saken videre til meddommsretten med 3 juridiske fagdommere og 4 lekdommere. der bestemmer de hvordan straff den skyldige skal få. om saken skal gå videre etter det så må det være fordi en av partene mener at loven er tolket feil eller viktige ting ikke er tatt med. om saken skal gå videre bestemmes av høyesteretts kjærnemålsutvalg.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 20. november 2008 #4 Skrevet 20. november 2008 jepp har eksamen neste uke, den er muntlig og man har 30 minutters forbredelses tid, og man kommer opp i et tema. i følge folk her på dib er et tema ofte et kapittel. men det ver jeg ikke. i de 30 minuttene så kan man skrive ned de man vil på et stemplet ark. og man skal fortelle så mye man kan om temaet. jeg tror problemet mitt om jeg foreksempel får familie er og ikke sitte i evigheter og snakke om alle mulige detaljer ved foreksempel skilsmisse... hehe.. men om du ikke har noe serlig og fortelle så spør de deg. og det er jo greit men det er bedre og si det man vet en og vente til de spør. meddomsrett er både i tingretten og i lagmannretten. i tingretten brukes medomsrett på alle saker der den tiltalte ikke tilstår. og en meddomsrett i tingretten består av 1 juridisk fagdommer og 2 lekdommere eller i forsterket rett i enkeltsaker er 2 juridiske fagdommere og 3 lekdommere. i lagmannsretten brukes meddomsretten til og bestemme hvor stor straff den skyldige skal få med 3 juridiske fagdommer og 4 lekdommere. jeg er ikke helt sikker på hvordan det funker på saker med fullstendig anke med dom under 6 år, meg jeg skal snakke med min jurist venn etter på.. hehe
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 20. november 2008 #5 Skrevet 20. november 2008 meddomsrett betyr bare at det er en blanding av lekdommere og juridisk fagdommere.
Gjest Sauen - uke 13 Skrevet 20. november 2008 #7 Skrevet 20. november 2008 Tusen takk for svar=) huff, kjenner jeg gruer meg litt til eksamen, men det går sikkert fint=)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 20. november 2008 #8 Skrevet 20. november 2008 du har ikke lov å si at du gruer deg en gang! for det er alt for lenge til. jeg drømmer om samfunnsfag om natten...hehe. *gruer meg som faen*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå