Anonym bruker Skrevet 20. november 2008 #1 Skrevet 20. november 2008 Mannen min har to barn som han selvsagt betaler bidrag for. Vi har brukt bidragskalkulatoren på NAV for å finne ut av hvor mye han skal betale. I og med at han har en relativt høy bruttolønn kommer han "dårlig ut". Saken er den at han har ganske mye gjeld fra før av (forbrukslån på flere hundre tusen), i tillegg til at vi har et huslån sammen. Dette, i tillegg til et veldig høyt bidrag, gjør at han går i minus hver eneste måned og jeg i praksis må være med på å betale både for ungene hans og hans gamle gjeld. Jeg føler ikke dette blir helt rett, selv om jeg visste hva jeg gikk til osv osv. Vet at jeg har hørt noen snakke om et eget skjema som fås på NAV, hvor det faktisk blir tatt hensyn til de reelle utgifter man har, da bruttolønn ikke alltid gir et riktig bilde av folks økonomi. Noen som vet?
Anonym bruker Skrevet 20. november 2008 #2 Skrevet 20. november 2008 Dytter litt på denne. Ingen som har peiling?
Anonym bruker Skrevet 20. november 2008 #3 Skrevet 20. november 2008 nei de tar ikke med gjeld. Visst så burde min samboer bet MYE mindre i barnebidrag visst gjelda også skulle takes med.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2008 #4 Skrevet 20. november 2008 Jeg råder deg til å ta kontakt med NAV for å få til en mer skreddersydd ordning. Det kan da ikke være sånn (håper jeg) at man skal betale så mye barnebidrag at man går i minus.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2008 #5 Skrevet 20. november 2008 Nei, de tar ikke hensyn til gjeld. De ser på bruttolønna, hvordan han velger å bruke de pengene (gjeld, fornøyelser osv) ser de ikke på... Men det går ann å ta kontakt med dem, de trenger ikke være helt urimelige hvis det er spesielle hensyn å ta. Verdt et forsøk kanskje.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2008 #6 Skrevet 20. november 2008 Ofte har man jo gjeld FØR man får barn, og det funker dårlig å gi beskjed til banken om at man ikke kan betale på lånet lenger fordi man har fått et barn å betale på.. Jeg skjønner jo at det ikke kan være så enkelt at en bare kan ta opp lån for så å slippe å betale bidrag, men har man mye i lån fra før, så er det i grunn lite å gjøre med det...
Anonym bruker Skrevet 20. november 2008 #7 Skrevet 20. november 2008 Jo da, man skal være føre var, fornuftig osv. osv. osv. Tilbake til realiteten; jeg tror vi har ordninger i Norge som hindrer folk i å gå personlig konkurs fordi de må betale barnebidrag.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2008 #8 Skrevet 20. november 2008 Nei, det blir ikke tatt hensyn til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå